رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

پیش‌بینی برداشت 20 هزار تن گندم و 100 هزار تن جو از مزارع قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم 5 هزار هکتار و سطح زیر کشت جو نیز 23 هزار هکتار است، گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود 20 هزار تن گندم و 100 هزار تن جو از سطح مزارع استان برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم 5 هزار هکتار و سطح زیر کشت جو نیز 23 هزار هکتار است، گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود 20 هزار تن گندم و 100 هزار تن جو از سطح مزارع استان برداشت شود.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی قم، محمدرضا حاجی‌رضا در جریان برگزاری چهارمین کاروان ترویج الگوی کشت که در روستای قشلاق البرز بخش مرکزی قم برگزار شد، گفت: یکی از اولویت‌های امسال جهاد کشاورزی استان قم اصلاح الگوی کشت با هدف استفاده بهینه از منابع آب و رسیدن به حداکثر بهره‌وری و حفاظت از منابع کشاورزی است که بر همین اساس طرح کاروان ترویج الگوی کشت اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه طرح کاروان ترویج الگوی کشت به مدت یک هفته است که در روستا‌های شهرستان جعفریه و روستا‌های بخش مرکزی قم در حال اجرا است، گفت: در اجرای این طرح قرار است 100 دوره ترویجی آموزشی، بازدید و حضور کارشناسان و زارعان در مزارع برگزار شود.

وی اضافه کرد: در طرح کاروان ترویج الگوی کشت محصولات کم آب بر، مقاوم به خشکی شوری و متناسب با مناطق استانی در دو بخش زراعی و باغی استفاده خواهد شد.

حاج‌رضا با تاکید بر اینکه این طرح قرار است در تمام دهستان‌ها و روستا‌های استان قم اجرایی شود، افزود: تاکنون 40 دوره در روستا‌های بخش مرکزی برای کشاورزان برگزار شده است و قرار است تا در هفته آینده این طرح در شهرستان کهک هم اجرایی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به اینکه در این طرح ظرفیت‌های دانش بنیانی را در بخش زراعت به‌کارگیری کرده‌ایم، افزود: در این طرح کاشت ارقام جدیدی مانند گیاه تریتیکال و ارقام جدید گندم و جو که منطبق با اقلیم استان ترویج می‌شود.

وی با بیان اینکه با به کارگیری ارقام جدید میانگین نرخ برداشت محصول به 5 تن در هکتار افزایش پیدا می‌کند، گفت: بر اساس برنامه ریزی و پیش بینی‌ها با ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان ارقام جدید در دوره زمانی 5 ساله جایگزین ارقام قبلی خواهد شد.

حاج‌رضا با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم 5 هزار هکتار و سطح زیر کشت جو نیز 23 هزار هکتار است، گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود 20 هزار تن گندم و 100 هزار تن جو از سطح مزارع استان برداشت شود.