اداره فرهنگ و ارشاد قم، نقطه عزیمت تحرک فرهنگی استان

با پایان دوره پنج ساله مدیریت سید موسی حسینی کاشانی، مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با حضور معاون وزیر ارشاد و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر معارفه شد. به گزارش روزنامه «گویه»، آیین تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم ظهر امروز با حضور سید محمد هاشمی معاون حقوقی، امور […]

با پایان دوره پنج ساله مدیریت سید موسی حسینی کاشانی، مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با حضور معاون وزیر ارشاد و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر معارفه شد.

به گزارش روزنامه «گویه»، آیین تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم ظهر امروز با حضور سید محمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجدالدین معلمی معاون حوزه هنری، احمد حاجی‌زاده معاون استاندار قم، محمد علی روزبهانی رئیس حوزه هنری قم، حجت‌الاسلام سید احمد طباطبایی‌نژاد سرپرست سازمان فرهنگی شهرداری قم، روئسای انجمن‌های فرهنگی، ادبی و هنری، مدیران مسئولان رسانه‌ها و دیگر مسئولان استانی در تالار شهید آوینی برگزار شد.

به نوشته پایگاه خبری شهر بیست، محمد علی مجاهدی، علی بیطرفان، هادی گل‌محمدی، علی فرحناک، ابراهیم سلیمانی، حسین نوروزیان و حسن عنایتی از جمله هنرمندان پیشکسوت و شاخص حاضر در مراسم بودند.
مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در گزارشی از عملکرد خود گفته است: در این سال‌ها ارتقای شاخص‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حوزه فرهنگ و هنر در اولویت قرار داشت و شاخص‌ها در بیش از ۹۰ درصد رشد داشته است. انتخاب اداره‌کل ارشاد قم در جشنواره شهید رجایی دوبار به عنوان رتبه اول و یک بار به عنوان رتبه دوم در طول چهار سال گذشته دلیلی بر این مدعاست.
حسینی کاشانی خاطرنشان کرد: اقدامات متعددی در عرصه‌های فرهنگی و هنری پیگیری شده که برخی از آنان برای اولین بار انجام پذیرفت.
اظهارات معاون استان های وزیر ارشاد درباره اینکه عفاف و حجاب مسئله یک کشور است نیز از بخش های قابل توجه مراسم تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ استان قم بود. او گفته است مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همت انقلابی و غیرت دینی درحال اصلاح امور است و از برادران ارزشی در قم توقع داریم اولاً صحت و سقم برخی مسائل حاشیه‌ای را بررسی کنند و ثانیاً نسبت ‌به سایر اقدامات وزارتخانه ارزیابی کنند.

معاون امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به دوازده خواسته وزیر فرهنگ در حکم انتصاب مدیرکل جدید اداره ارشاد قم، گفت: عهد و میثاق ما با آقای عموزاده همین ۱۲ بند است و مجدانه پیگیر هستیم که همه موارد را به سرانجام برسانند.

هاشمی به شخصیت بین‌المللی قم هم اشاره داشته و گفته است: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم موظف است علاوه بر کارهای مرسوم اداری با حوزه انقلابی برای ارتزاق مجموعه ارشاد از حوزه‌های علمیه به عنوان عقبه نظری نظام، تعامل و اتصال جدی داشته باشد.

وی تصریح کرده: ناگفته پیداست که مسئله دولت آیت‌الله رئیسی، حفظ ارزش‌های دینی، رویکردهای انقلابی و ارزش‌های بومی است، در این راستا هیچ لکنت زبانی هم نداریم و واضح هم بیان کردیم.
حضور معاون استان های وزیر فرهنگ برای معارفه مدیر جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد استان گرچه شاید از لحاظ روندهای جاری در وزارتخانه مرسوم و در دیگر استان های کشور به همین ترکیب باشد اما از لحاظ منزلت قم و ظرفیت های بزرگ و غنی فرهنگی آن یک برخورد تنزل یافته است.
تنوع مراکز و نهادها و سازمان های فرهنگ ساز و تولیدگر فرهنگی در قم، اداره ارشاد استان را به یکی از ارگان های معمولی در منظومه فرهنگی قم تبدیل کرده است و این جایگاه لزوما به معنای ناکارآمدی آن نیست بلکه می تواند به معنای توزیع و تجزیه مأموریت های فرهنگی در قم باشد که درباره دیگر ادارات و سازمان های نیز قابل صدق است.
حجم منابع و ذخایر فرهنگی قم و انواع مؤسسات ثبت شده در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شاید بیشتر از بسیاری دیگر از استان های کشور باشد و برخی از مؤسسات دارای عملکرد و تأثیرگذاری ملی و بین المللی هستند تا آنجا که اداره کل ارشاد در مقایسه با آنها همچون یک مؤسسه فرهنگی معمولی در کنار سایر مؤسسات جلوه می کند.

اما واقعیت آن است که وظایف و اختیارات حاکمیتی و دولتی سپرده شده با وزارت و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، امکان سیاستگذاری و ریل گذاری و جهت دهی به جریان عظیم فرهنگ و هنر کشور و استان را دارد.
به تعبیر مقام معظم رهبری، وزارت ارشاد نقطه عزیمت تمامی فعالیت های فرهنگی است و رسالت بزرگی بر عهده دارد و فعالیت پر جنب و جوش دیگر نهادهای فرهنگی در قم نباید عامل افول یا کاستن از اهمیت اداره فرهنگ و ارشاد شود.
در این رابطه معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به نکته ای اشاره کرده که تا حدود اهمیت و کارکرد اداره ارشاد قم را نشان می دهد. او گفته است فقط پنج اداره‌کل در دولت قبل پای کار کنگره ملی شهدای قم بودند که یکی از آنان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. وی تصریح کرده اسن: آقای حسینی کاشانی از همه ظرفیت خود برای کمک به کنگره استفاده کرد در حالی که بعضی ادارات حتی در را به روی ما باز نکردند.
این اظهارات یادآور خلاءهایی است که در سطح استان وجود دارد و تنها اداره فرهنگ و ارشاد توانسته آن ها را پر کند. این نکته در کنار مأموریت ها و وظایف اصلی و قانونی ارشاد در استان ها می تواند موجب تحرک در فضای فرهنگی استان قم و همگرایی میان بخش های مرتبط شود.