خانه های خلاق در قم توسعه می یابند

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق قم با بیان این که فناوری های نرم پیشران فناوری های سخت هستند، گفت: قم ظرفیت میدان دار مغز متفکر در حوزه فناوری های نرم را در کشور را دارد و با توسعه خانه های خلاق گام بزرگی در پیشرفت و نوآوری برداشته می شود.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق قم با بیان این که فناوری های نرم پیشران فناوری های سخت هستند، گفت: قم ظرفیت میدان دار مغز متفکر در حوزه فناوری های نرم را در کشور را دارد و با توسعه خانه های خلاق گام بزرگی در پیشرفت و نوآوری برداشته می شود.

به گزارش خبرنگار روزنامه گویه(قراچورلو )، حجت الاسلام محمد قطبی در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران به موضوع توسعه خانه های خلاق و نوآوری و شرکت های خلاق و دانش بنیان با توجه به تاکید رهبری و شعار سال پرداخت و اظهار داشت: ما چهار نسل فناوری را پشت سر گذاشته ایم که نسل اول آن قدرت بازو کفایت می کرد. برای مثال انسان زمین را بیل می زد و بذر می کاشت و پس از رسیدن محصول، برداشت می کرد.

وی بیان داشت: نسل دوم فناوری زمانی شکل گرفت که الکترونیک، برق و بخار اضافه شد و چیزی به نام توسعه خط تولید صنایع شکل گرفت‌ و زندگی بشر را دگرگون کرد.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق عنوان کرد: در نسل سوم فناوری، اینترنت بر صنعت دیجیتال افزوده شد و دگرگونی وسیع در جامعه رخ داد. جایی از زندگی بشر را ندیدیم که اینترنت نقش نداشته باشد.

وی ابراز داشت: در نسل چهارم فناوری، دانش بنیان بر آن تحول یافت و فناوری فوق پیشرفته در اختیار بشر قرار می گیرد و درواقع فناوری های نرم به میدان آمدند. در نسل سوم اینترنت یک ابزار است اما در نسل چهارم اینترنت قوه عاقله و هوشمند مدیریت جامعه در زندگانی بشر را برعهده دارد یعنی اینترنت به جای انسان می نشیند، تصمیم سازی می کند و اقدام می کند‌. تکیه آن بر هوش مصنوعی و… است و وضعیت قبلی را دگرگون می کند‌.

حجت الاسلام قطبی تصریح کرد: در این زمان دانش بنیان معنا می یابد. امروزه علاوه بر موارد گفته شده دانشی را که به دست می آوریم باید به سیستم تبدیل کنیم. صرف مهندسی خواندن و دکترا داشتن نمی توانیم بر هوش مصنوعی فائق آییم. دانش ها باید به الگو و الگوریتم تبدیل شوند و اینجا است که دانش بنیان معنا می یابد.

وی افزود: وقتی دانش بنیان را تعریف می کنیم کنارش عنوان جدید، قانون زیست بوم شرکت های خلاق مطرح می شود و این که نسبت بین صنایع خلاق و دانش بنیان چیست؟ عرف، دانش بنیان را تولید فناوری های سخت تعریف کرده و به این دلیل است که بیشترین جایی که دانش بنیان رشد کرده حوزه فناوری های سخت بوده درحالی که دانش بنیان فناوری های خلاق را نیز شامل می شود.

وی بیان کرد: فناوری های نرم پیشران اصلی فناوری سخت است و اگر بخواهیم در حوزه های مختلف شهرسازی، لوکوموتیو، کشاورزی و… دانش بنیان جایگاه درستی یابیم لاجرم به فناوری های نرم نیاز داریم.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق عنوان کرد: در کل می خواهیم بگوئیم ادبیات سازی صنایع خلاق و فناوری های نرم پا به پای صنایع سخت باید دیده شود. هفت هزار شرکت دانش بنیان در حوره فناوری های سخت فعالیت می کنند و این میزان در حوزه فناوری های نرم ۱۷۰۰ شرکت می باشد.

حجت الاسلام قطبی بیان داشت: قم ظرفیت میدان دار مغز متفکر فناوری های نرم را در کشور دارد به دلایلی همچون وجود حوزه علمیه، بزرگ ترین شبکه بین المللی المصطفی و… .

در ادامه نشست معاون آموزشی و توسعه فناوری خانه های خلاق اشراق قم در سخنانی با بیان این که فناوری های فرهنگی به اندازه پیشرفت نکرده اظهار کرد: خانه های خلاق و نواوری مجوز فعالیت خود را از ستاد توسعه فناوری های نرم گرفته و حدود یک سال و نیم می باشد که کار خود را آغاز کرده اند.

حجت الاسلام محمدجواد محمد صادق بیان کرد: این خانه ها چهار رکن فعالیت دارد که اولین آن ادبیات سازی ایده پردازی میان طلاب دینی و دانشجویان علوم انسانی می باشد. تاکنون در حوزه محصولات فرهنگی همچون قرآنی ۱۱ رویداد داشته است و بیش از هزار نفر شرکت کردند.

وی افزود: از میان ۳۰۰ ایده که در خانه ثبت و داوری شد ۷۵ تیم تشکیل شد. در گام بعدی این تیم ها را از تیم ایده به شرکت خلاق تبدیل می کنیم.

معاون آموزشی و توسعه فناوری خانه های خلاق اشراق ابراز داشت: تاکنون ۱۶ شرکت خلاق را برای اعتبار سنجی به ریاست جمهوری معرفی کرده ایم و ایوان فناوری و تقاطع فناوری را در دست انجام داریم.

وی افزود: خانه خلاق امروز یکی از موفق ترین خانه شناخته شده و امید است با حمایت های صورت گرفته تیم ایده هی بیشتری گرفته و وارد شرکت ها کنیم.