توزیع عادلانه آب از لحاظ کیفی در قم نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: پیگیر توزیع عادلانه آب از لحاظ کیفی در قم هستیم که نیاز به ۵۰۰ میلیارد اعتبار از اعتبارات ملی و قرارگاه شهید سلیمانی دارد. امید داریم بتوانیم به سرانجام برسانیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: پیگیر توزیع عادلانه آب از لحاظ کیفی در قم هستیم که نیاز به ۵۰۰ میلیارد اعتبار از اعتبارات ملی و قرارگاه شهید سلیمانی دارد. امید داریم بتوانیم به سرانجام برسانیم.

به گزارش خبرنگار روزنامه گویه(قراچورلو )، حسن بختیاری در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت آغاز هفته صرفه جویی در محل شرکت آب و فاضلاب استان قم برگزار شد، اظهار داشت: یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در قم تامین آب می شوند و حتی به روستاهای بسیار دورافتاده نیز آبرسانی می شود. تامین آب قم از خارج از شهر قم صورت می گیرد که این خود امسال دچار تغییراتی شد.

وی بیان داشت: سدکوچری، سد ۱۵ خرداد، ۱۳ حلقه چاه در علی آباد و تعدادی حلقه چاه در شهر قم، آب قم را تامین می کنند به علاوه انتقال آب از سرشاخه های دز که نسبت به سال گذشته نصف شد و قم را با سختی هایی روبه رو کرد‌.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اهتمام آبرسانی به روستائیان عنوان کرد: سدکوچری نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد منبع آبی اش کاهش داشته و سال گذشته به دلیل کاهش بارندگی ها سهمیه استان از سدکوچری کاهش یافت و این باعث شده ما به سمت پایداری های تامین آب به سایر منابع پیش رویم.

وی ابراز کرد: درحال حاضر تامین آب قم از سدکوچری ۲۲۰۰ لیتر برثانیه، سد ۱۵ خرداد ۱۳۰۰ لیتر برثانیه برداشت می شود و همچنین از چاه های داخل شهر و ۱۳ حلقه چاه علی آباد تامین می شود. در سال گذشته از سرشاخه های دز ۸۲ درصد آب تامین می شد که امسال سهم قم ۵۰ درصد کاهش یافت.

وی افزود: ای سی آب قم در مناطق پردیسان، شهرک قدس و سالاریه و بلوار امین بسیار بالا است و این به دلیل قرار گرفتن در مسیر آب سرشاخه های دز می باشد. اما از لحاظ بهداشتی آب همه منطق یکسان  می باشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان کرد: قاعدتا تاسیسات و مخازن باید طوری طراحی شوند که در جهت کیفی سازی عادلانه آب در کل مناطق صورت گیرد و این جزو برنامه های ۱۴۰۱ ما می باشد و نیاز به اعتبارات ملی دارد.

وی ادامه داد: کیفی سازی عادلانه آب در کل مناطق قم نیاز به ۱۰۰ هزار متر مکعب مخزن، تکمیل رینگ های شرقی و غربی، خط یا خطوط انتقال آب و جمع آوری آب از چاه ها دارد. آب چاه ها مستقیم وارد شبکه ها می شود و نیاز است آب های چاه در مخزنی متعادل سازی سپس تصفیه شوند که به کیفی سازی یکسان آب در مناطق کمک می کند.

بختیاری تصریح کرد: دوهفته گذشته کلنگ اجرایی مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی زده شد و در تلاش هستیم اعتبار مخزن ۵۰ هزار متر مکعبی را نیز از دولت بگیریم.

وی عنوان کرد: توزیع عادلانه آب از لحاظ کیفی نیاز به فراهم کردن زیرساخت های آن و اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات ملی و قرارگاه شهید سلیمانی دارد امید که به سرانجام برسد و ما پیگیر آن هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان کرد: در تلاش هستیم سهم قم از سرشانه های دز را نیز بیشتر کنیم و با توجه به در اختیار داشتن آب چاه ها، قطعی آب نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: تامین آب در روستاها و شهرهای تابعه متناسب با جمعیت آن صورت می گیرد اما مصارف نامتعارف همچون آبیاری مزارع و… دارند که باعث می شود مشکل آب در روستاهای تابعه بیشتر خودش را نشان دهد.

بختیاری ابراز کرد: مصارف غیرمتعارف در شهر قم و برخی ادارات نیز مشاهده شده که با همه آن ها وارد فاز عملیاتی برخورد خواهیم شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم عنوان کرد: ما درحال حاضر ۵۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب تامین می کنیم درحالی که سال گذشته این میزان ۵۴۰۰ لیتر برثانیه بود. تامین و مصرف آب در خرداد ماه سربه سر بود و تیرماه باید ۵۳۸۰ لیتر بر ثانیه آب تامین کنیم که در غیر این صورت ممکن است ناخواسته وارد قطعی آب شویم.

وی افزود: از هفته آینده پلیس آب در قم فعالیت خود را در اماکن عمومی آغاز می کند و وظیفه گشت و نظارت و بازرسی داشته و به مصرف کنندگان نامتعارف اخطار خواهد داد.

بختیاری اظهار کرد: امسال افزایش تعرفه آب بها نداریم و با مشترکین پرمصرف برخورد خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به تصفیه خانه قم ابراز کرد: کارکرد تصفیه خانه ها شوری زدایی و نمک زدایی نیست بلکه ضدعفونی سازی و حذف مواد معلق و عوامل بهداشتی می باشد. ۶ و ۶ دهم لیتر بر ثانیه ظرفیت تصفیه خانه آب قم می باشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم عنوان کرد: شبکه دوم سیستم آب شیرین را در دست کار داریم و سیاست شرکت براین است که ایجاد تاسیسات برای آب شیرین داشته باشیم و در فراخوان گذاشته ایم.

وی ادامه داد: آب شیرین کن های خانگی مصرف آب بسیار زیاد با ای سی ۵۰ دارند درحالی ای سی آب شیرین کن های ما ۵۰۰ می باشد. توزیع آب شیرین به کاهش مصرف آب همزمان با جمع آوری آب شیرین کن های خانگی، کمک بسزایی می کند.