هانی‌زاده در گفتگویی مطرح کرد:

سفری برای تقویت روحیه متحدان

هانی‌زاده در تحلیل سفر بایدن به منطقه گفت: چون هم عربستان و هم رژیم صهیونیستی با مشکلاتی مواجه هستند، این سفر می‌تواند در راستای روحیه دادن به مقامات اسرائیلی و سعودی تلقی شود.

هانی‌زاده در تحلیل سفر بایدن به منطقه گفت: چون هم عربستان و هم رژیم صهیونیستی با مشکلاتی مواجه هستند، این سفر می‌تواند در راستای روحیه دادن به مقامات اسرائیلی و سعودی تلقی شود.

سفر بایدن به منطقه همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد و تحلیلگران می‌گفتند، یک سفر پر سروصدا اما کم‌دستاورد بود.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در تحلیل و ارزیابی این سفر به «فردا» گفت: «سفر جو بایدن به منطقه از جمله فلسطین اشغالی و عربستان با چند هدف صورت گرفته است. نخست اینکه، رژیم صهیونیستی در حال حاضر با شرایط دشواری مواجه است و در اراضی اشغالی چهار انتخابات طی دو، سه سال گذشته برگزار و با ناکامی مواجه شده است. سقوط پی‌درپی کابینه‌های رژیم صهیونیستی، اختلافات احزاب و گسترش ناامنی‌ها در اراضی اشغالی و شروع انتفاضه‌های جدید نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در آستانه یک فروپاشی تدریجی است. سفر بایدن صرفا برای دادن روحیه و حمایت همه‌جانبه از این رژیم است و ارزش و اهمیت چندانی ندارد. تنها رسانه‌های صهیونیستی- آمریکایی به این سفر اهمیت دادند تا به نوعی علیه ایران و محور مقاومت جریان‌سازی کرده باشند.»

وی افزود: «جو بایدن به عربستان نیز برای دادن مشروط به محمد بن‌سلمان برای به دست گرفتن قدرت رفته است. با توجه به اینکه نهادهای اطلاعاتی آمریکا پیش‌بینی کرده‌اند که سلمان بن‌عبدالعزیز قادر به ادامه امور کشور نیست و ناچار است که قدرت را به فرزندش محمد بن‌سلمان واگذار کند و چون محمد بن‌سلمان هم کارنامه مناسبی ندارد و به دلیل قتل خاشقچی، مساله حقوق بشر، جنگ یمن، همچنین رفتار تهاجمی در داخل عربستان و… مورد نقد افکار عمومی است؛ جو بایدن برای مشروعیت بخشیدن به حکومت او به عربستان سفر کرده است.»این کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: «موضوع دیگر عادی‌سازی رابطه بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی است. ممکن است که برخی کشورها با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کنند اما کشورهایی مانند کویت، قطر و پادشاهی عمان اعلام کرده‌اند که آمادگی برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی را ندارند.»

وی ادامه داد: «بنابراین بایدن در سفر به عربستان و ملاقات با سران ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به اضافه اردن، عراق و مصر با دو ناکامی مواجه خواهد شد. یکی مساله شکل‌گیری ناتوی عبری و عربی است که به چندقطبی شدن کشورهای عربی منجر شده است.

به این خاطر که مصر، اردن، عراق، کویت و عمان صریحا اعلام کرده‌اند که آماده تشکیل این مجموعه عبری – عربی علیه ایران و محور مقاومت نیستند. بنابراین این سفر بیشتر جنبه تبلیغات و پروپاگاندای سیاسی دارد و اهمیت چندانی ندارد.»هانی‌زاده گفت: «چون هم عربستان و هم رژیم صهیونیستی با مشکلاتی مواجه هستند، این سفر می‌تواند در راستای روحیه دادن به مقامات اسرائیلی و سعودی تلقی شود.»