امراللهی، عضو شورای شهر قم در گفتگو با «گویه»؛ مطرح کرد:

توسعه و ساماندهی جمکران نیازمند زمان است

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم گفت: اگرچه مشکلات بسیاری در منطقه جمکران وجود دارد اما به دلیل اینکه این منطقه سابقه شهری بالایی ندارد برای ساماندهی آن، نیازمند زمان هستیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم گفت: اگرچه مشکلات بسیاری در منطقه جمکران وجود دارد اما به دلیل اینکه این منطقه سابقه شهری بالایی ندارد برای ساماندهی آن، نیازمند زمان هستیم.

سیدمحمدحسین تقوی: روستای جمکران قدمت بسیاری دارد و همچنین مکان‌های تاریخی ازجمله کوه و قلعه غز قال سی، قلعه گبری جمکران و تپه‌های باستانی قل درویش که در این منطقه وجود دارند نیز نشانگر همین موضوع است.

به علت همین اهمیت، نام جمکران در کتاب‌ تاریخ‌ قم‌(قرن‌ چهارم‌) بارها تکرار شده‌ است‌.

به‌ گفته حسن بن محمد قمی جمکران‌ اولین‌ روستای قم‌ بوده‌ است‌ که‌ جم آن‌ را بنا کرد.

او همچنین‌ انتساب‌ بنای جمکران‌ را به‌ سلیمان بن‌ داوود(ع) خلاف‌ واقعیت‌ ندانسته‌ و ساخت‌ محله‌ها و بناها و آتشکده‌هایی در این‌ روستا را به‌ شخصی به‌ نام‌ جلین‌ پسر ماکین‌ نسبت‌ داده‌ است.

اما درباره تاریخ جمکران آن‌چه به طور قطع می‌توان گفت آن است که با توجه به شواهد و وجود مکان‌های تاریخی در اطراف و داخل جمکران، تاریخ این مکان به سال‌های قبل از ظهور اسلام برمی‌گردد.

اولین مسجدی که در منطقه قم در قرن اول هجری ساخته شد، در منطقه جمکران و به دست خطاب بن اسدی بوده است.

همچنین خاندان اشعریون که بیش‌تر از صحابه امام علی(ع) بودند، در زمان هجرت به ایران در منطقه جمکران قم ساکن شدند.

در متون‌ عصر قاجار نیز به‌ مزارع‌ و محصولات‌ کشاورزی جمکران‌ اشاره‌ شده‌ است‌.

این روستا براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران در سال ۱۳۸۵ش، ۸۳۶۸ نفر (۱۷۴۷خانوار) جمعیت داشته است.

اما متاسفانه اگر امروز در این منطقه گشتی بزنیم چیزی جز رها شدن چند ده ساله محلات آن به چشم نخواهد خورد.

متاسفانه علی‌رقم توسعه‌های بسیاری که در بخش مسجد مقدس جمکران رقم خورده است، اما در راستای بهبود وضعیت معابر محلات مسکونی این منطقه و همچنین توسعه سرانه فضای سبز آن تاکنون اقدام شایانی انجام نشده است.

به همین منظور و در راستای طرح الحاق جمکران به قم به گفتگو با روح الله امراللهی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم پرداختیم.

روح الله امراللهی با اشاره به اینکه این طرح قبلا مصوب شده بود، اظهار کرد: حتی الحاق آن نیز در سال 86 انجام شده و در طرح جامع قم نیز آمده است.

وی ادامه داد: اما موضوعی که اخیرا در این راستا پیش آمده بود در حوزه تفکیک آن در نقشه تفکیک‌های کشوری بوده است که همچنان این منطقه را به شهر قم اضافه نکرده بودند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه این تفکیک به دستور دیوان عدالت اداری و به درخواست وزارت راه و شهرسازی انجام شده بود، مطرح کرد: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد توانستیم رای مجدد را اخذ کرده و در تقسیمات کشوری نیز آن را ثبت کنیم.

وی اضافه کرد: همان طور که بیان شد تصویب این طرح در سال 86 انجام شده بود ولی متاسفانه شخصی از قم این موضوع را پیگیری نکرده و همچنین مستندات قانونی را نیز ارائه نکرده بود.

امراللهی در پاسخ به این سوال که با رفع این مشکلات، ساکنین این منطقه از چه مزیت‌هایی بهره‌مند خواهند شد، عنوان کرد: ساکنین این منطقه نیز مانند دیگر شهروندان شامل بودجه شده و برای صدور پروانه باید به شهرداری قم مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در گذشته و پیش از الحاق نیز برای مجموعه جمکران در ماموریت‌های شهرداری قم برنامه‌هایی وجود داشته است، خاطرنشان کرد: اما بیش‌تر این برنامه‌ها معطوف به مسجد مقدس جمکران و زائرین آن بوده است و کم‌تر به مجاورین و ساکنین این منطقه توجهی شده بود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه اعتبارات لازم برای این منطقه دیده شده است و با گذشت زمان بهسازی و ساماندهی لازم نیز انجام خواهد شد، تصریح کرد: اگرچه مشکلات بسیاری در این منطقه وجود دارد اما به دلیل اینکه این منطقه سابقه شهری بالایی ندارد برای ساماندهی آن، نیازمند زمان هستیم.

وی در پایان از تخصیص اعتبار برای بلوارها و خیابان‌های منطقه جمکران یاد کرد و گفت: ضریب‌های مشخصی درسال جاری برای پروژه‌های این منطقه درنظر گرفته شده است که امیدواریم با تحقق آن گامی در راستای بهبود وضعیت این منطقه برداشته باشیم.