گزارش خبری «گویه»:

ضرورت پیش بینی، مهار و بهره برداری از سیلاب ها

تغییرات آب و هوایی در نیمه تابستان بسیاری از مناطق کشور را تحت تأثیر قرار داده است و بخش های وسیعی از کشور با سیلاب های کم سابقه دست و پنجه نرم می کنند.

تغییرات آب و هوایی در نیمه تابستان بسیاری از مناطق کشور را تحت تأثیر قرار داده است و بخش های وسیعی از کشور با سیلاب های کم سابقه دست و پنجه نرم می کنند.
به گزارش روزنامه «گویه»؛ وقوع طوفان شدید و بارش سنگین در بخش مرکزی استان قم خسارات مختلفی به تاسیسات و زیرساخت‌های پنج روستای این بخش وارد کرده است. گفته شده به دلیل هشدارهای مکرر هواشناسی نیروهای امدادی پیش از وقوع حادثه در حالت آماده‌باش بوده و هشدارهای لازم را به مردم داده اند و در لحظات اولیه وقوع سیل برای خدمت‌رسانی به مردم در محل حاضر شدند.
روستاهای جعفرآباد مسیله، علی آباد کورگل، باقرآباد، سیدآباد و مشک آباد دچار قطعی، برق، آب و گاز شدند که بر اساس اعلام شرکت گاز، مشکل گاز طی دو روز گذشته رفع شده است و شرکت توزیع نیروی برق قم نیز می گوید برق روستاها در حال وصل شدن است. بر اساس گزارش میدانی خبرنگار فارس، بیش از ۵۰ تیر برق بر اثر طوفان شدید در مسیر برق‌رسانی به روستاها سقوط کرده و یک دکل مخابراتی در روستای جعفرآباد مسیله سقوط کرده است. اما اینها تنها خسارات سیل در استان قم نیست و احتمال خطرات و لطمات بیشتری داده می شود.
در حال حاضر استان های قم، سیستان و بلوچستان،اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، سمنان، البرز، قزوین، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی، هرمزگان و  خوزستان، درگیر سیلاب هستند و خدمات رسانی و کمک به هموطنان بدون وقفه در حال انجام است و در نیمه تابستان گرم شگفتی توأم با نگرانی مردم این مناطق را به دنبال داشته است.
در مجموع در ۶۲ شهرستان از ۱۸ استان کشور شامل قم، سیستان و بلوچستان، تهران، فارس، کرمان، هرمزگان، سمنان، مازندران، یزد، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، گلستان، اصفهان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و مرکزی عملیات‌های امداد و نجات مربوط به سیل و آبگرفتگی به اجرا درآمده است.
کارشناس سازمان هواشناسی کشور روز جمعه از تداوم بارش‌ها هم در نوار شمالی و در نیمه جنوبی طی سه، چهار روز آینده خبر داده و گفته است: در سه، چهار روز آینده هم در نوار شمالی کشور با توجه به گذر متناوب امواج بارش داریم و هم در نیمه جنوبی کشور با توجه به فعالیت سامانه موسمی بارش‌های رگباری ادامه خواهد داشت. کارشناس سازمان هواشناسی اضافه کرد: در ارتفاعات البرز، در شرق تهران و نیز در جنوب سیستان و بلوچستان، شمال غرب کرمان، غرب استان یزد و نیز استان‌هایی فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب بوشهر، شرق خوزستان و غرب اصفهان، بارش‌ها شدت بیشتری خواهد داشت و روز شنبه هم همین شرایط را در این مناطق خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این بارش‌ها روز یکشنبه هم در سواحل شمالی از جمله گیلان و مازندران و نیز بخش‌هایی از آذربایجان شرقی، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، زنجان، البرز و تهران هم ادامه پیدا می‌کند. در جنوب شرق و جنوب کشور به تدریج از شدت بارش‌ها کاسته می‌شود و در دامنه‌های زاگرس در غرب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شرق خوزستان، غرب اصفهان و شرق لرستان هم رگبار و رعد و برق پراکنده را خواهیم داشت.
در این میان وضعیت سیل در مناطق شمالی استان تهران و همچنین استان یزد وخیم تر از دیگر مناطق گزارش شده است تا آنجا که تصاویر هوایی نشان می دهد شهر تاریخی یزد به تمامی در معرض سیلاب قرار گرفته و آب به تمامی خیابان ها و محلات آن وارد شده است.
شرایط شهر یزد به دلیل شباهت اقلیمی به قم یک هشدار مهم برای مدیریت بحران استان است و لازم است تا پیش بینی های لازم برای آن انجام شود.
در حالی که استان های مرکزی کشور با بحران کم آبی مواجه هستند سیلاب های سهمگین زمین های تشنه را سیراب می کند اما هیچ برنامه ای برای مهار آنها و یا ذخیره و استفاده از این حجم عظیم آب وجود ندارد. گرجه شاید از لحاظ فنی امکان در حال حاضر هیچ ابتکاری برای بهره برداری از سیلاب ها وجود نداشته باشد اما نمی توان از باران های موسمی خدادادی برای سرزمین های تشنه استان های کشور چشم پوشید.