برگزاری آیین سیاه‌پوشانی ماه محرم

قم سیاه‌پوش شد

آیین سیاه‌پوشانی شهر قم با فرارسیدن ماه محرم و با حضور شماری از مدیران و مسئولان استانی و شهری، خانواده شهدا و پیرغلامان حسینی توسط شهرداری قم برگزار شد.

آیین سیاه‌پوشانی شهر قم با فرارسیدن ماه محرم و با حضور شماری از مدیران و مسئولان استانی و شهری، خانواده شهدا و پیرغلامان حسینی توسط شهرداری قم برگزار شد.

به گزارش شهرنیوز، در آستانه فرارسیدن ماه محرم، آیین سیاه‌پوشانی شهر قم با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی از اساتید حوزه علمیه قم، ابوالقاسم مقیمی معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم، سبحانی ثابت، نیازمند و سعادتمند از اعضای شورای اسلامی شهر، مهدی اصفهانیان مقدم معاون خدمات شهری شهرداری، حجت‌الاسلام شعبان‌زاده مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، حجت‌الاسلام لقمان پور مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، مدیران استانی و شهری، خانواده شهدا، پیرغلامان حسینی، مسئولان هیئت‌های استان در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) برگزار شد.

در بخشی از این مراسم از سردیس ۱۰ شهید دفاع مقدس به همراه سردیس سردار حاج قاسم سلیمانی رونمایی به عمل آمد.

اجرای سرود توسط گروه سرود میثاق، مرثیه‌خوانی توسط حاج عباس حیدرزاده و تجلیل از پیرغلامان و خانواده شهدا از بخش‌های آیین سیاه‌پوشانی امسال شهر مقدس قم توسط شهرداری قم بود.

در بخشی از این آیین، شرکت‌کنندگان بر پرچم مبارک گنبد مقدس حرم ملکوتی امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس تبرک جستند.

در ادامه این آیین ضمن غبارروبی بقعه متبرکه امامزاده علی بن جعفر(ع)و قبور شهدای مطهر مدفون در این گلزار، پرچم مشکی محرم در گلزار امام‌زاده علی بن جعفر(ع) به اهتزاز درآمد.

قدردانی از فضاسازی‌های محیطی توسط شهرداری قم

در این آیین، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم اظهار داشت: ۱۰۰۰ مسجد و حسینیه، ۱۰۰۰ محفل خانگی، ۱۲۰۰ هیات فارسی‌زبان، به همراه ۳۰۰ هیات غیربومی به همراه ۲ هزار مبلغ آماده برگزاری و تعظیم شعائر دینی هستند.

حجت‌الاسلام مرتضی شعبان‌زاده با اشاره به اهمیت تبلیغات محیطی و آماده‌سازی شهر و قدردانی از اقدامات شهرداری برای ورود به ماه محرم، یادآور شد: طبق ارزیابی‌های انجام‌شده، ۲۰ درصد از مردم به‌صورت مستقیم از تبلیغات محیطی تأثیر می‌پذیرند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم با بیان اینکه در سطح استان قم ۱۲۰۰ نقطه تأثیرگذار وجود دارد، ادامه داد: بیلبوردهای شهری و بین‌راهی یکی از نقاط تأثیرگذار در فضاسازی‌های محیطی و تبلیغات شهری برای انتقال مفاهیم دینی است.

وی تصریح کرد: با همکاری و مشارکت شهرداری قم و برخی نهادهای دیگر، هم‌زمان با هشتم محرم امسال اطلاعات و خاطرات شهدای هیئات مذهبی ثبت و در معرض توجه مخاطبان قرار خواهد گرفت.

جایگاه قم متفاوت از شهرهای دیگر است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی نیز در این آیین اظهار داشت: در روایات و متون دینی توصیه و توجهات بسیار زیادی درباره شهر قم شده و امام صادق علیه السلام صراحتاً از قم به‌عنوان شهر اهل‌بیت(ع) و شیعیان یاد کرده است.

وی با اشاره به تفاوت شهر قم با سایر شهرها، ادامه داد: بر اساس روایات دینی در دوران آخرالزمان، جمعی از قم بر خواسته و زمینه‌ساز ظهور منجی عالم بشریت می‌شوند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: قم متفاوت از شهرهای دیگر است و باید شان این شهر و مردم آن حفظ شود؛ هنوز بسیاری از شهدای این استان در بین مردم ناشناخته‌اند و مردم و حتی مسئولان اطلاعی از این گوهرهای تابان ندارند.

مؤمنی بابیان اینکه مسئولان باید در کنار هنجارشکنی‌های فرهنگی به‌خصوص در نزدیکی حرم مطهر حساسیت داشته باشند، عنوان کرد: پخش موسیقی و برگزاری کارناوال‌های عروسی در خیابان‌های هم‌جوار حرم مطهر نوعی هنجارشکنی است.

وی تصریح کرد: دشمنان به میزان هزینه‌ای که برای تغییر فرهنگ ایران کرده به همان اندازه فقط برای قم بودجه کنار گذاشته تا چهره مذهبی آن را تغییر داده و در ادامه مسیر شعائر دینی و به‌خصوص محرم و صفر را از مردم بگیرد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: تا زمانی که بیرق و علم امام حسین(ع) در این کشور بلند است و روضه‌های حسینی در جای‌جای شهر برپاست دشمن نمی‌تواند انقلاب و محرم و صفر را از ایران بگیرد.