توسعه آستان امامزاده موسی مبرقع قم در انتظار همت جهادی مسئولان

مردم منطقه چهل اختران خواستار تسریع طرح هستند

طرح توسعه آستان مقدس امامزادره موسی مبرقع(ع) قم در حالی اجرا می شود که مردم منطقه از مسئولان برای تسریع در عملیات اجرایی و بهره برداری هرچه زودتر این طرح، همت جهادی را مطالبه می کنند.

طرح توسعه آستان مقدس امامزادره موسی مبرقع(ع) قم در حالی اجرا می شود که مردم منطقه از مسئولان برای تسریع در عملیات اجرایی و بهره برداری هرچه زودتر این طرح، همت جهادی را مطالبه می کنند.

محمد جهانگیریان: اجرای طرح ملی توسعه آستان چهل اختران از سال ۱۳۸۹ با سفر مقام معظم رهبری به قم تصویب و عملیات اجرایی آن در سه فاز آغاز شد که مقرر گردید یک‌ سوم اعتبارات طرح از دفتر مقام معظم رهبری، یک‌ سوم اعتبارات مربوط به راه و شهرسازی و یک‌ سوم نیز از اعتبارات استانی باشد.

منطقه ای که بقعه امامزاده موسی مبرقع(ع) در آن واقع شده به چهل اختران قم نیز معروف است چرا که ۴۰ تن از امامزادگان نیز در کنار یکدیگر در این مکان دفن شده اند، از این رو این مکان مذهبی محل رجوع بسیاری از شیعیان داخل و خارج از کشور است.

از سوی دیگر چهل اختران قم یکی از محل های تجمع سکنه سادات در قم است و از دیرباز از وجهه بالایی برخوردار بوده و بسیاری از وقایع انقلاب نیز از داخل این منطقه شکل گرفته است. بسیاری از شهدای دفاع مقدس نیز از اهالی منطقه چهل اختران قم بوده اند و مزار پاکشان داخل صحن های امامزاده موسی مبرقع(ع) قرار دارد.

به منظور بررسی معضلات موجود در حاشیه اجرای طرح ملی توسعه آستان چهل اختران قم از ۲ تن از شهروندان مشکلات موجود را جویا شدیم.

احمد استادی از اهالی منطقه چهل اختران گفت: متاسفانه اجرای طرح چندین سال است به طول انجامیده و هر مرتبه پس از مقداری کار عمرانی به یکباره طرح برای چند ماه تعطیل می شود.

وی افزود: وجود بناهای تخریب شده که به صورت خرابه در آمده است چهره نازیبایی را برای منطقه چهل اختران قم که بسیاری از سادات و خانواده شهیدان در آن ساکن هستند بوجود آورده است.

وی ادامه داد: همین خرابه ها و زمین های خاکی با مساحت بالا باعث بوجود آمدن گرد و خاک می شود و با ورود به داخل منازل سلامتی شهروندان را به خطر می اندازد.

فاطمه محمدی دیگر ساکن این منطقه نیز از مسئولان گلایه دارد که چرا اجرای طرح باید سال ها به درازا بکشد.؟

وی افزود: چهل اختران یکی از مناطقی بوده که از گذشته های دور به خوبی و نیکی از آن و ساکنانش یاد می شده اما اکنون به هنگام ورود به این محله شاهد تل هایی از خاک و خانه های خراب شده هستیم.

تخصیص ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی بقاع امامزادگان چهل اختران قم

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به نیاز طرح ساماندهی بقاع متبرک امامزادگان چهل اختران قم به اعتبارات دولتی گفت: ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت برای این طرح اختصاص یافته است.

روح الله امرالهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به جلسه اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با نماینده تام الاختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم و اعضای هیات امنای حرم امامزادگان موسی مبرقع و چهل اختران (ع) ابراز داشت: در این جلسه پیشنهادهای خوبی از سوی طرفین ارائه و توافق هایی با اوقاف انجام شد در حالی که برخی پیشنهادات هیات امنای امامزادگان بیشتر از موضوعات مورد توافق بود.

وی در ادامه با اشاره به این که برای اجرای طرح سه طرف همکاری وجود دارد توضیح داد: احداث پارکینگ با مدیریت شهری و اجرای صحن با اداره کل راه و شهرسازی استان قم و احداث شبستان ها نیز با هیات امنای امامزادگان چهل اختران و اوقاف استان است.

اعتبار دولتی برای تملک اراضی و منازل موجود در طرح

امرالهی با بیان این که برای تملک اراضی و منازل موجود در جوار بقاع امامزادگان چهل اختران، اعتبارهای دولتی درنظر گرفته شده است گفت: طبق آخرین تصمیم برای احداث شبستان ها اوقاف استان با اداره کل راه و شهرسازی توافق کرده که زمین لازم برای احداث شبستان ها را تحویل بدهد.

وی افزود: احداث صحن امامزادگان از اعتبارات ملی و توسط اداره کل راه و شهرسازی استان قم انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: منبع مالی برای تملک منازل شخصی در حوزه صحن و شبستان ها با اعتبارات ملی است و در حوزه پارکینگ هم شهرداری قرار شد تملک لازم را انجام دهد و در حقیقت هر دستگاهی در مسیر موظف شده خود کار تملک را به سرانجام برساند.

امرالهی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در این زمینه که برخی اهالی منطقه گفته اند ارزش گذاری املاک آن ها به ازای متری سه هزار تومان انجام شده است گفت: بر اساس تعریف «قیمت منطقه ای» املاک منطقه متری سه هزار تومان قیمت منطقه ای دارند اما مردم نگران نباشند چرا که هیات سه نفره ای از دارایی، دادگستری و شورای شهر املاک را تعیین قیمت می کند که فعلا در مورد حدود قیمت آن نمی توانیم صحبت کنیم.

وی اظهار داشت: آخرین پلاک ها که در مورد صحن بوده با ردیف بودجه دولتی در حال تملک است.

وی هم چنین در مورد قرار گرفتن خانه تاریخی توکلی در محدوده طرح گفت: مدیریت شهری در این زمینه در حال مذاکره با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم است.

آغاز عملیات اجرایی ساماندهی بافت اطراف حرم امامزاده موسی مبرقع 

همچنین محمد صادقی در گفت‌وگویی بیان کرد: طرح ساماندهی محلات بافت مرکزی، بخشی از وظایف و ماموریت های این اداره کل است که در قالب طرح بازآفرینی شهری قم در دست اجرا و پیگیری است.

وی افزود: یکی از این محلات، محله چهل اختران قم است که ساماندهی بافت اطراف حرم امامزاده موسی مبرقع، در طول سالیان گذشته به دلیل مشکل‌های متعدد به تأخیر افتاده‌است.

صادقی توضیح داد: عدم تعامل دستگاه‌ها در داخل استان و به ویژه فقدان اعتبارات مورد نیاز برای عملیات اجرایی از مهمترین این مشکل‌ها بوده‌است.

وی با اشاره به این که میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه ۳۰ میلیارد تومان است، گفت: براساس مصوبه سفر رییس جمهور به استان قم، عملیات اجرایی طرح توسعه حرم موسی مبرقع(ع) از محل اعتبارات دولتی و به میزان یک سوم سهم اعتبارات ملی توسط مسکن و شهرسازی، یک سوم از محل اعتبارات استانی توسط استانداری و یک سوم هم سهم شهرداری تملک و اجرای طرح انجام می‌پذیرد.

وی با بیان این که مساحت کل طرح، هشت هزار و ۵۰۰ متر مربع است، ادامه داد: هفت هزار مترمربع در قالب ساخت صحن و رواق و ۱۵۰۰ مترمربع آن محور دسترسی خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم مدت زمان عملیات اجرایی را هشت ماه اعلام کرد و افزود: در مرحله نخست طرح احداث فضای صحن شهری، رواق‌های اطراف، تاسیسات شهری و اجرای گذر تاریخی در دستور کار است.

همانطور که پیشتر در مقدمه این گزارش عنوان شد منطقه چهل اختران قم از جهات مختلف دارای ویژگی های خاص می باشد و انتظار مردم منطقه چهل اختران تسریع در اجرای طرح توسعه است و امیدوارند با همت دولت سیزدهم این طرح سرانجام خوبی داشته باشد.