رنگرز به افزایش گلایه‌های مردمی پاسخ داد؛

نانوایی های قم تا چه اندازه با کارتخوان های جدید کنار آمدند؟

رئیس اتحادیه نانوایان قم گفت: خوشبختانه مشکل خاصی در قم وجود ندارد و وضعیت نانوایی‌های قم از بسیاری از استان‌های کشور بهتر است.

رئیس اتحادیه نانوایان قم گفت: خوشبختانه مشکل خاصی در قم وجود ندارد و وضعیت نانوایی‌های قم از بسیاری از استان‌های کشور بهتر است.

پس از جراحی اقتصادی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت سیزدهم در نخستین سال فعالیت خود یکی از حوزه‌هایی که دچار تغییر و تحول شد بحث آرد و نان بود.

در طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و یارانه نان؛ مقرر شد تا دستگاه‌های کارتخوان جدیدی توسط واحدهای نانوایی نصب شود و از این پس خرید نان توسط مردم تنها با کارت بانکی و از طریق این دستگاه‌ها صورت بپذیرد.

دولت نیز بجای افزایش قیمت نان برای مردم، با استفاده از این دستگاه‌ها و تراکنش‌هایی که در هر واحد انجام می‌شود، تفاوت قیمت را به حساب نانوایی‌ها واریز می‌کند.

اما پس از اجرایی شدن این طرح، شاهد بروز گلایه‌های مردمی و افزایش شکایت‌ها از واحدهای نانوایی بودیم.

در قم نیز چندیست بحث شکایت از نانوایی‌ها و تخلفات آن‌ها داغ شده است و مواردی چون، فروش نان به سوپرمارکت‌ها و دامداری‌ها، تعطیلی خودسرانه واحدهای نانوایی، کاهش ساعت کاری نانوایی‌ها، کاهش وزن چانه‌ها، کم فروشی و … مطرح شده است.

در شرایطی که مدیرانی چون فرماندار قم و مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان ضمن تایید افزایش تخلفات از برخورد شدید با متخلفان خبر می‌دادند، خبرنگار ایسنا در گفت‌وگوی اختصاصی با محمد رنگ‌رز رئیس اتحادیه نانوایان استان قم به دنبال بررسی رویکرد و موضع اتحادیه در این‌گونه موارد می‌رود.

محمد رنگرز رئیس اتحادیه نانوایان استان قم در پاسخ به این حواشی و افزایش گلایه‌های شهروندان از نانوایی‌ها، اظهار کرد: در خصوص ارسال نان به سوپرمارکت‌ها، همچین موضوعی وجود ندارد مگر آنکه در یک واحد نانوایی، نان اضافه باشد و آن به سوپرمارکت‌ها ارسال شود.

وی با اشاره به افزایش سهمیه نانوایی‌های استان قم، عنوان کرد: این اتفاق به خصوص در مناطقی مانند پردیسان که با مشکل کمبود نانوایی مواجه بودیم توانسته اثرگذاری مطلوبی داشته باشد.

رئیس اتحادیه نانوایان استان قم در خصوص ابراز نارضایتی مردم از کاهش خودسرانه ساعت کاری برخی از نانوایی‌ها، مطرح کرد: اگر واحدی این‌گونه تخلفات را داشته باشد به صورت مکتوب به اتحادیه ارسال کنید و در نتیجه ظرف مدت ۲۴ ساعت پیگیری لازم انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مشکل خاصی در استان قم وجود ندارد، خاطرنشان کرد: قم، بهترین استان از نظر کیفیت نان و فعالیت واحدهای نانوایی است.

رنگ‌رز در پایان با اشاره به اینکه استان قم سومین نان باکیفیت تافتون و لواش را در کشور دارد، تصریح کرد: همچنین نان سنگک قم نیز دومین نان باکیفیت کشور است.

نکته جالب توجه در این گفت‌وگو این است که رئیس اتحادیه نانوایی‌ها علاوه‌بر اینکه در هیچ موردی تخلفات مطرح شده در حوزه نانوایی‌ها را نپذیرفت بلکه در دنیایی که به سرعت درحال الکترونیکی و هوشمند شدن حرکت می‌کند، تاکید دارد که مردم شکایت‌های خود را کتبا به اتحادیه اعلام کنند.

در ادامه به گفت‌وگوی دیگر مدیران استان درخصوص تخلفات نانوایی‌های قم که طی یکی دو روز گذشته منتشر شده است، نگاهی می‌اندازیم:

عباس ذاکریان فرماندار قم با اشاره به اینکه نیروهای بسیج در کارخانه‌های آرد استان مستقر شده‌اند، اظهار کرد: همچنین مقرر گردید تمامی مقادیر خروج آرد از استان با مجوز انجام شود.

وی با بیان اینکه خودروهای حامل آرد که بارنامه نداشته باشند توقیف خواهند شد، عنوان کرد: خوشبختانه هیچ‌گونه خروجی آردی از شبکه تا نانوایی را نداریم.

فرماندار قم افزود: پس از رسیدن آرد به نانوایی‌ها، توسط سازمان بازرسی، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و اتاق اصناف پیگیری‌های لازم و فرآیند قانونی برخورد با تخلفات انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی و پلمب نانوایی‌ها بزرگ‌ترین ابزار نظارتی است، مطرح کرد: متأسفانه تخلفات در برخی از نانوایی‌ها افزایش یافته و در پی آن شاهد افزایش شکایات مردمی نیز بوده‌ایم.

ذاکریان با تاکید بر اینکه رسیدگی به شکایات مردمی منجر به پلمب و جریمه واحد متخلف می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل افزایش این تخلفات اختلاف قیمت آرد یارانه‌ای و آرد آزاد است.

همچنین سعید محمدی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم، روز گذشته در گفت‌وگویی عنوان کرد: متأسفانه چند مورد مشاهده شده که برخی از واحدهای نانوایی نان را به دامداری‌ها می‌فروشند که به صورت جدی با این موضوع برخورد می‌شود و تصمیم گرفته شده اگر واحدهای نانوایی آردی که حق مردم است را نپزند و یا تخلفات این گونه داشته باشند خلع ید شوند و مالکیت و پروانه نانوایی به شخص دیگری واگذار شود.
محمدی ادامه داد: برخی نانوایی‌ها تعطیلی خودسرانه‌ و یا کاهش ساعت کاری داشتند که پس از بررسی‌های کارشناسی، اگر تکرار شود آن واحد توسط تعزیرات حکومتی پلمب خواهد شد.