بیش از ۶۴۸هزار نفر در قم تحت پوشش بیمه سلامت هستند

مدیر کل بیمه سلامت قم گفت: ۶۴۸۰۳۹ نفر در قم تحت پوشش بیمه سلامت هستند و از این میزان، تعداد قابل توجهی روستاییان و صندوق بیمه شدگان همگانی، خدمات رایگان دریافت می کنند.

مدیر کل بیمه سلامت قم گفت: ۶۴۸۰۳۹ نفر در قم تحت پوشش بیمه سلامت هستند و از این میزان، تعداد قابل توجهی روستاییان و صندوق بیمه شدگان همگانی، خدمات رایگان دریافت می کنند.

به گزارش خبرنگار روزنامه گویه(قراچورلو )،

محمدرضا فخاریان  در بازدید از دفتر روزنامه گویه، که همزمان با هفته دولت صورت گرفت، ضمن مهم دانستن خبر و اطلاع رسانی خدمات دهی به مردم اظهار داشت: سازمان بیمه سلامت در کل کشور ۴۰ میلیون نفر  بیمه شده تحت صندوق های مختلف کارکنان دولت، روستائیان، سایر اقشار، صندوق بیمه ایرانیان و صندوق بیمه همگانی دارد. بیمه روستائیان و صندوق بیمه همگانی رایگان بوده و سرانه اش را دولت پرداخت می کند.

وی بیان داشت: در استان قم ۶۴۸۰۳۹ بیمه شده سلامت داریم و با ۶۲۵ مرکز درمانی همچون پزشک، متخصص، فوق تخصص، رادیولوژی،  آزمایشگاه، بیمارستان و غیره قرارداد داریم و از طریق این موسسات خدمات ارائه می دهیم.

مدیر کل بیمه سلامت قم با اشاره به خدمات درمانی دولت کنونی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری، رایگان شدن بیمه دهک های یک تا سه که یارانه بگیر هستند اتفاق افتاد و از طریق عمومی نیز اطلاع رسانی شد و به خودشان نیز پیامک ارسال شد.

وی ادامه داد: دهک های بعدی نیز سطح بندی بیمه ای شدند به طوری که دهک چهار در پرداخت حق بیمه ای ۱۰ درصد، دهک پنج و شش نیز ۲۵ درصد، دهک هفت و هشت نیز ۵۰ درصد و دهک ۹ و ۱۰ تمام حق بیمه ای، ۱۰۰ درصد را باید پرداخت و مشارکت کنند.

فخاریان تصریح کرد: به خاطر شرایط کرونایی، اگر کسی بیمه نداشته باشد تا سه ماه رایگان بیمه می شود و بعد از سه ماه پس از بررسی در هرکدام از دهک ها قرار گیرد طبق همان حق بیمه پرداخت می کند.

وی عنوان داشت: برای مثال اگر فرد جزو دهک چهار محسوب شود برای کل سال به ازای هر نفر ۱۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان باید حق بیمه پرداخت کند.

مدیر کل بیمه سلامت قم تصریح کرد: دهک های یک تا سه در قالب پزشک خانواده و نظام ارجاع خدمات رایگان دریافت می کنند. گام اول در شروع بیماری مراجعه به پزشک خانواده و تشکیل پرونده می باشد. هرفرد درطول ۶ ماه باید حداقل یکبار به پزشک خانواده منتسب مراجعه کند که این کار موجب شده بیماری نهفته هر فرد زودتر تشخیص داده شود.

فخاران بیان کرد: اگر کسی نیاز به خدمات تخصصی، رادیولوژی، بستری و… داشته باشد از طریق نظام ارجاع به بخش خصوصی ارجاع داده می شود.

وی با بیان این که تکمیل شدن نسخه الکترونیک کار دیگر دولت بود، ابراز کرد: بیمه شدن مادران باردار به صورت تکی و بدون شرط خانوار تا شیردهی و فرزندان تازه متولد شده تا پنج سالگی در جهت گسترش خدمات بیمه ای صورت گرفت.

مدیر کل بیمه سلامت قم عنوان کرد: گسترش خدمات درمانی در خدمات توانبخشی را داشتیم به طوری که خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و… همچنین بیماران اوتیسم، تحت پوشش بیمه ای خوبی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: ماماها نیز در قالب مطب و مراکز دیگری که خدمت می کنند نیز می توانند قرارداد بیمه ای با ما داشته باشند.

مدیرکل بیمه سلامت قم اظهار کرد: تحت پوشش قراردادن هزینه های ناباروری زوج های نابارور را درجهت فرامین مقام معظم رهبری انجام دادیم به طوری تا سن ۴۹ سالگی و سه بار در سال از طریق مراکز طرف قرارداد با ما، تا سقف ۹۰ درصد هزینه های درمان را پرداخت می کنیم.

وی افزود: دارندگان پزشک خانواده می توانند از طریق شماره گیری کد دستوری *۱۶۶۶# از تاریخ بیمه و پزشک خانواده و تجویز نسخه مطلع شده و نظرات و شکایات خود را ثبت نمایند.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی از پزشک خانواده بهره مند هستند، عنوان داشت: روستاییان و صندوق بیمه سلامت همگانی(رایگان)، کسانی که از یارانه دولتی بهره مند هستند از طریق نظام ارجاع می توانند خدمات دریافت کنند.

فخاریان در خصوص جزئیات تعداد بیمه شدگان در قم تصریح کرد: تعداد کل بیمه شدگان سلامت در قم تا پایان تیر ماه ۶۴۸۰۳۹ نفر می باشند. این شامل صندوق های مختلف کارکنان دولت ۶۱۵۵۹ نفر، سایر اقشار ۸۲۶۸۸ نفر، ایرانیان ۴۴۲۳۲ نفر، صندوق بیمه شدگان همگانی ۳۷۷۴۵۰ نفر و روستاییان ۵۸۵۴۹ نفر، سایر اقشار نظام ارجاع سطح یک ۱۵۸۳۷ نفر و اتباع خارجی ۷۷۴۴ نفر می باشد.

وی ادامه داد:  ۱۳۰۷ نفر بیمار خاص در قم داریم که بیشتر خدمات، دارو و سایر خدمات را رایگان و یا با هزینه بسیار کم مگر داروهای خارجی، دریافت می کنند.

مدیر کل بیمه سلامت قم بیان کرد: درشرایط کرونایی یکسری داروها در تعهد بیمه درآمد که در سال ۹۹ این میزان ۲۲۸ میلیارد تومان و در سال گذشته ۳۵۹ میلیارد تومان بوده که ۵۷ و یک دهم درصد رشد هزینه و ۱۴ و نیم درصد افزایش بارمراجعات را شاهد بودیم.

وی بیان کرد: بیشترین هزینه در خدمات بستری بوده که ۶۲ و نیم درصد درسال ۱۴۰۰ رشد هزینه داشته است. همچنین هزینه ای که به خاطر کرونا در سال ۹۹ صورت گرفت ۲میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان و در سال گذشته پنج میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان بوده است.

فخاریان درپاسخ به این که آیا ممکن است بیمه سلامت به دلیل هزینه های زیاد متوقف و یا تجدید نظر شود، ابراز کرد: بنده چنین چیزی دراین مورد نشنیده ام و بعید می دانم این اتفاق افتد زیرا سلامت یکی از دغدغه های دولت کنونی است همان طور که در واکسن کرونا وارد شد و تا حدودی امروز کرونا مهار شده است. هزینه درمان حدود ۳۰ میلیون نفر از کل ۴۰ میلیون نفر بیمه شده از اعتبارات دولتی محقق می شود و همچنین دولت در فکر افزایش خدمات دهی به سلامت مردم می باشد.

وی همچنین از دستورالعمل نویسی تحت پوشش قراردادن بیمه بیماران صعب العلاج خیر داد و افزود: این خدمت بزرگی به سلامت این قشر است که به زودی با جزئیات ابلاغ خواهد شد.

مدیر کل بیمه سلامت قم در پاسخ به این که آیا امکان ندارد بیمه و صندوق های بیمه ای مختلف در کشور یکپارچه شوند، ابراز کرد: این کار سال هاست که عنوان می شود اما به دلیل این که محل دریافت و مالکیت بیمه سلامت دولتی و بیمه تامین اجتماعی غیردولتی است انجام این کار را سخت کرده که اگر صورت گیرد خدمات یکپارچه شده و از تششت کمی کاسته می شود.