سرپرست جهاد کشاورزی کهک:

سطح زیر کشت محصولات زراعی در شهرستان کهک قم ۸۰۰ هکتار است

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کهک قم گفت: ۸۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کشت محصولات زراعی اختصاص یافته و کشاورزان بومی منطقه از این طریق امرار معاش می‌کنند.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کهک قم گفت: ۸۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کشت محصولات زراعی اختصاص یافته و کشاورزان بومی منطقه از این طریق امرار معاش می‌کنند.

سید احمد افضلی بیان کرد: تنوع فعالیت‌های کشاورزی در بخش کهک قم به دلیل شرایط خاص آب‌وهوایی این منطقه و وجود بهره‌برداران پرتلاش قابل توجه بوده و محصولات کشاورزی تولید شده در آن از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

وی افزود: محصولات زراعی کشت شده در زمین‌های کشاورزی شهرستان کهک قم شامل مواردی همچون گندم(متوسط ۵۰ هکتار با میزان تولید ۱۷۵ تُن)، جو(۲۵۰ هکتار با میانگین تولید ۸۰۰ تُن)، یونجه(متوسط ۷۰ هکتار با میزان تولید ۸۴۰ تُن) و انواع سبزی(۶۰ هکتار با میزان تولید یک هزار و ۸۰۰ تُن) است.

وی ادامه داد: همچنین این شهرستان دارای حدود پنج‌ هکتار گلخانه‌است و ۲۶ بهره‌بردار به صورت مستقیم در زمینه تولید محصولات گلخانه‌ای به فعالیت می‌پردازند؛ عمده محصولات تولید شده در این گلخانه‌ها نیز شامل خیار، گوجه فرنگی، گل و گیاهان زینتی است که مشتریان خاص خود را دارد.

افضلی گفت: گسترش کشت‌های گلخانه‌ای به دلیل نیاز کمتر به آب و همچنین امکان مدیریت شرایط محیطی همچون دما، در اولویت طرح‌های مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کهک است و در این رابطه از سرمایه گذاران علاقه‌مند به فعالیت در عرصه تولید محصولات گلخانه‌ای حمایت می‌کنیم.

سه‌هزار نفر از بهره‌برداران بخش کشاورزی استان قم در شهرستان کهک مشغول فعالیت هستند و آب مورد نیاز کشاورزان این شهرستان بیشتر از طریق ۲۷۰ رشته قنات و همچنین چاه و چشمه‌های موجود در این منطقه تامین می‌شود.

طبق مصوبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه سال گذشته هیات دولت وقت، بخش‌های جعفرآباد و کهک در استان قم به ‌شهرستان ارتقا پیدا کردند.

شهرستان کهک از ۲ بخش مرکزی و فردو تشکیل شده ‌است، شهر کهک در این شهرستان نیز در جنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا شهر قم حدود ۳۰ کیلومتر است.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.