حضور بانوی کرامت در قم؛

ماجرای فردی که در قم برای حضرت معصومه(س) داروی رایگان تهیه می کرد!

یک قم پژوه گفت: در کتب تاریخی بیان شده است حضرت معصومه (س) بعد از استقبال و مهمان نوازی قمی ها در سرای موسی بن خزرج ساکن می‌شوند و فردی داروی حضرت معصومه (س) را رایگان می‌داده است که قبر این دارو فروش نیز تا اواخر قاجار با سنگ قبرش در قبرستان علی بن جعفر بوده است.

یک قم پژوه گفت: در کتب تاریخی بیان شده است حضرت معصومه (س) بعد از استقبال و مهمان نوازی قمی ها در سرای موسی بن خزرج ساکن می‌شوند و فردی داروی حضرت معصومه (س) را رایگان می‌داده است که قبر این دارو فروش نیز تا اواخر قاجار با سنگ قبرش در قبرستان علی بن جعفر بوده است.

سید محسن محسنی در گفتگو با ایسنا عنوان کرد: در کتاب انوار المشعشعین فی بیان حالات الرواه القمیین، نوشته اردستانی کچوئی، بیان شده است زمانی که در سال ۲۰۱ حضرت معصومه (س) برای دیدن برادرشان مهاجرت می‌کنند و بعد از اینکه در ساوه بیمار می‌شوند به اصرار خودشان به قم می‌آیند.

وی اضافه کرد: در این کتاب بیان شده است ایشان بعد از استقبال و مهمان نوازی قمی ها در سرای موسی بن خزرج ساکن می‌شوند و حتی فردی داروی حضرت معصومه (س) را رایگان می‌داده است که قبر این  دارو فروش نیز تا اواخر قاجار با سنگ قبرش در قبرستان علی بن جعفر بوده است.

به گزارش ایسنا، با بیان اینکه پایه و اساس مطالب کتاب انوارالمشعشعین کتاب تاریخ قم است که به زبان عربی و در سال ۳۷۸ نوشته است، تصریح کرد: مدرسی طباطبایی که از برجسته‌ترین قم شناسان قدیم و استاد دانشگاه پرینسون و شخصیت جهانی در عرصه شهرشناسی است بیان می کند که کچویی اردستانی اهل تحقیق و دقت بوده است.

وی با اشاره به اینکه مطالب دیگری در رابطه با این دارو فروش در دسترس نیست، اظهار کرد: این امر می‌تواند یک سند بالادستی برای قم محسوب شود و استان قم مرکزی برای درمان و مداوا در سطح کشور و حتی سطح خاورمیانه ثبت شود و بهترین مراکز درمانی و پزشکی در استان مستقر شود.

محسنی ادامه داد: با توجه به آنچه در جلسات بیان می شود قم از نظر ساختمانی (سخت افزاری) به خود کفایی رسیده است و امکانات لازم را دارد و فقط در حوزه انسانی یعنی پزشک متخصص و کادر درمانی مشکلاتی وجود دارد.

تأثیر حضور حضرت معصومه (س) در رونق قم

وی در رابطه با تأثیر حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) در نحوه گسترش شهر قم گفت: قبل از دفن حضرت معصومه (سلام الله علیها) در باغ بابلان تجمع انسانی در شهر قم به صورت نقطه‌ای و پراکند بوده است اما در دوره اسلامی و با دفن حضرت معصومه (سلام الله علیها) و ایجاد حرم شهر پیوستگی پیدا می‌کند و توسعه به صورت خطی می‌شود.

قم پژوه با تأکید بر اینکه حضرت معصومه(سلام الله علیها) در غربی ترین قسمت شرق قم (کنار رودخانه) دفن می‌شوند، تصریح کرد: با دفت حضرت معصومه (س) در شرق قم، سکونت در غرب قم متروک می‌شود و در شرق قم توسعه شکل می‌گیرد و یکی از دلایل آن نحوه توسعه بازار تاریخی قم است که به صورت شرقی _ غربی است. (ابتدا بازار کهنه بوده و سپس بازار نو ایجاد شده است(.

وی افزود: وقف نامه قرآنی وجود دارد که نشان می‌دهد مسجد جامع قدیم قم واقع در خارج درب ساوه بوده که منظور از مسجد جامع عتیق همین مسجد امام حسن عسکری (ع) فعلی است که در دوران قاجار قبل از دروازه ساوه نزدیک پل علیخانی بوده است؛ یعنی دروازه ساوه با توسعه از شرق به غرب از جای پیشین خود حرکت می‌کند و تا ابتدای پل علیخانی پیش می‌شود.

محسنی اظهار کرد: متن کتاب خلاصه تواریخ قاضی احمد قمی که در زمان صفویه نوشته شده است نیز نشان از این دارد که حرم حضرت معصومه (س) بیرون از محدوده شهر قم بوده است همچنین دلیل دیگر نیز خانه‌های ساخته شده در محله باغ پنبه است که در متون دوره قاجار بیان می‌شود که قسمت جدید شهر در حال ساخت و ساز بوده است و روند توسعه شهر از شرق به غرب در حال تکمیل بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از قسمت‌های باغ پنبه محله‌ای به نام کوچه نو است که آخرین حلقه تکمیل شهر نیز بوده است، ادامه داد: اگر چه به جای جدید «نو» می‌گویند اما این نام گذاری سابقه تاریخی هم دارد یعنی انگار افرادی که این محله را نام گذاری کرده است آگاهی داشته داشتند که آخرین حلقه تکمیل شهر را باید با نام کوچه نو نام گذاری کنند.

این قم پژوه یادآور شد: این‌ها دلایل گسترش شرقی به غربی استان قم است که این نوع گسترش متأثّر از دفن حضرت معصومه (ع) در شرق قم بوده است.

ظرفیت تاریخی قم، جهان را به لرزه در می‌آورد

وی با تأکید بر اینکه قم سابقه تاریخی دارد، بیان کرد: شهر قم می‌تواند مقصدی برای گردشگران باشد و مدیران باید از این ظرفیت قم آگاه شوند، حتی بازار کهنه به تنهایی نیز می‌تواند محلی برای جذب گردشگران باشد.

زندگینامه کوتاه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

نام شریف ایشان، فاطمه و مشهورترین لقب ایشان معصومه سلام الله علیها است. پدر بزرگوارشان، امام هفتم حضرت موسی بن جعفرعلیه السلام و مادر مکرمه ایشان حضرت نجمه خاتون سلام الله علیها نام دارند. حضرت نجمه خاتونعلیها السلام مادر امام رضاعلیه السلام نیز هستند.بر این اساس امام رضاعلیه السلام وحضرت معصومه سلام الله علیها از یک مادر، برادر و خواهر می باشند.

بشارت ولادت

سال ها قبل از تولد ایشان امام صادق علیه السلام درباره مقام و منزلت ایشان چنین فرمودند:”برای خدا حرمی است که آن مکه می باشد و برای رسول خدا صل الله علیه وآله و سلم حرمی است که آن مدینه و برای امیرالمومنین علیه السلام حرمی است که آن کوفه می باشد و برای ما حرمی است که آن قم می باشد. به زودی فرزندی از فرزندان من به نام فاطمه در آن جا دفن می شود؛ هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود”.

هجرت حضرت

یک سال بعد از هجرت امام رضاعلیه السلام حضرت معصومه سلام الله علیها برای دفاع از امامت و ولایت امام رضاعلیه السلام و به شوق دیدار برادرش به همراه عده ای از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت نمودند. در مسیر عبور، مردم از آنها استقبال می کردند و حضرت معصومه سلام الله علیها نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب علیها السلام پیام مظلومیت وغربت برادر گرامی شان، امام رضاعلیه السلام را به مردم رسانده، مخالفت خود و اهل بیت علیها السلام را با حکومت حیله گر بنی عباس اظهار می فرمودند.

رنج و مشقت حضرت

کاروان به شهر ساوه رسید و عده ای از مأموران حکومت که به ساوه آمده بودند، با کاروان حضرت به جنگ پرداختند که تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند و حتی به نقلی، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را نیز مسموم کردند.

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها که به سبب اندوه و غم زیاد این ماتم و مسمومیت از زهر جفا مریض شده بودند و دیگر امکان ادامه راه به سوی خراسان را نداشتند. راهی شهر قم شدند؛ زیرا از پدر بزرگوارشان شنیده بودند که شهر قم مرکز شیعیان ما است.

ورود به شهر قم

مردم شهر قم وقتی خبر حرکت آن حضرت را به شهر قم شنیدند، به استقبال ایشان شتافتند و عده فراوانی از مردم، پیاده و سواره به محضر ایشان رسیدند و در روز ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ هجری قمری  شهر قم به قدوم مبارک حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها زینت یافت.

ایشان هفده روز در قم زندگی کردند و سرانجام پیش از روشن شدن دیدگان مبارکشان به دیدار برادر، با اندوه فراوان دیده از جهان فرو بستند.