معاون شهردار قم خبر داد:

راه‌اندازی سامانه پاسخ سریع زلزله در قم

معاون محیط ‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم از راه‌اندازی سامانه پاسخ سریع زلزله خبر داد و گفت: استان قم دارای گسل‌های متعدد است که موجب شده است پتانسیل لرزه‌خیزی استان بالا ارزیابی شود.

مطالعات خطرپذیری محلات قم

معاون محیط ‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم از راه‌اندازی سامانه پاسخ سریع زلزله خبر داد و گفت: استان قم دارای گسل‌های متعدد است که موجب شده است پتانسیل لرزه‌خیزی استان بالا ارزیابی شود.

مهدی اصفهانیان‌مقدم در گفتگو با شهر نیوز با اشاره به پتانسیل خطرپذیری شهر قم و تمهیدات اندیشیده شده در این خصوص اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد شهرهای کشور در معرض دو خطر طبیعی زلزله و سیل قرار دارند. استان قم نیز دارای گسل‌های متعددی است که موجب شده است پتانسیل لرزه‌خیزی استان بالا ارزیابی شود.

وی افزود: در محدوده و اطراف شهر قم چهار گسل اصلی قم‌رود، قم یا (قم-ظفره)، صارم (صرم) و البرز وجود دارد که نشان از پتانسیل بالای خطرپذیری شهر قم دارد.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: سال ۲۰۱۵ چارچوب جهانی سندای به منظور کاهش خطرپذیری با مشارکت دولت‌ها از جمله دولت ایران تدوین شد و توسط سازمان ملل متحد مورد تأیید قرار گرفت.

اصفهانیان‌مقدم اضافه کرد: در این سند جهانی و با توجه به تجربیات به دست آمده از بحران‌های طبیعی در سراسر جهان، بر پیشگیری و کاهش خطرپذیری بیش‌ازپیش تأکید شده است.

وی تصریح کرد: امروزه رویکرد جهانی پیشگیرانه و جلوگیری از ایجاد مخاطرات جدید است، در کشور ایران نیز با ابلاغ قانون جدید مدیریت بحران کشور در سال ۱۳۹۸ و برنامه‌های ملی کاهش خطرپذیری و آمادگی و پاسخ در سال ۱۴۰۰، این رویکرد پیشگیرانه بیش‌ازپیش مورد تأکید قرار گرفته است.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: ایمن‌سازی، نوسازی و بهسازی زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها، آموزش شهروندان و انجام مطالعات کاهش خطر در اولویت پروژه‌های پیشگیرانه قرار دارد.

اصفهانیان‌مقدم ادامه داد: شهرداری قم به عنوان یکی از دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و در چارچوب وظایف قانونی محوله، اقدامات ارزشمندی را آغاز کرده است.

وی افزود: از جمله مهم‌ترین آن‌ها انجام مطالعات برنامه عملیاتی سیل و زلزله در شهر قم، مطالعات خطرپذیری محلات شهر قم و مطالعات پدافند غیرعامل است که در واقع شناسایی بخش مهمی از مخاطرات شهر قم را در بر می‌گیرد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم تاکید کرد: در حال حاضر شهرداری قم به عنوان یکی از معدود کلان‌شهرهای کشور، با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان سامانه پاسخ سریع زلزله شهر را راه‌اندازی کرده است. این سامانه تخمین و ارزیابی خسارت زلزله‌های فرضی روی شهر قم را شبیه‌سازی می‌کند و این قابلیت را دارد که در آینده نزدیک و با اتصال شبکه شتاب‌نگاری بومی، به سامانه هشدار پیش‌هنگام زلزله تبدیل شود.

اصفهانیان‌مقدم با بیان اینکه هم‌اکنون این سامانه در شهر تهران به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری رسیده است، خاطرنشان کرد: لازم است دستگاه‌های مسئول مربوطه نسبت به پیگیری این موضوع اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اگرچه زلزله غیرقابل پیش‌بینی است، اما با استفاده از سامانه‌های هشدار پیش‌هنگام زلزله امکان پیش‌بینی وقوع آن در حدود چند ثانیه تا چند ده ثانیه زودتر امکان‌پذیر است، اظهار کرد: این زمان برای کاهش آثار زلزله از جمله قطع جریان برق و جلوگیری از آتش‌سوزی بسیار مؤثر است.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم تأکید کرد: در حوزه آموزش شهروندی، گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری اقدامات بسیار ارزشمندی را با همکاری جمعیت هلال‌احمر، سازمان آتش‌نشانی، اداره کل آموزش و پرورش و اورژانس آغاز کرده است و آموزش‌های پایه ویژه دانش‌آموزان را در قالب دو طرح در دست اجرا دارد.

اصفهانیان‌مقدم ادامه داد: طرح «مدرسه آماده، شهر تاب‌آور» ویژه دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر قم، مهارت‌های اطفای حریق، چادرزنی و کمک‌های اولیه را به صورت عملی به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد.

وی افزود: این طرح از ابتدای آذرماه سال جاری آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود نزدیک به سه هزار دانش‌آموز تا پایان سال تحصیلی در این طرح مشارکت کنند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: مرکز آموزشی کودکان آماده در مدرسه کام که طی سه سال فعالیت خود به بیش از ۲۳ هزار دانش‌آموز مقطع ابتدای شهر قم ارائه خدمات آموزشی کرده، در این زمینه احداث شده است.

اصفهانیان‌مقدم اظهار کرد: اقدامات مهم ارزشمند دیگری در خصوص ایمن‌سازی پروژه‌های شهری، آماده‌سازی ماشین‌آلات و تجهیزات، ایجاد زیرساخت‌های مدیریت بحران، طراحی و اجرای دو سایت اسکان اضطراری انجام شده است.

وی افزود: برنامه‌ریزی لازم در قالب برنامه عملیاتی به منظور اجرای پروژه‌های پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در چارچوب سند چشم‌انداز شهرداری قم پیش‌بینی شده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم اضافه کرد: با تأکید شهردار قم، طی چند سال گذشته رویکرد مدیریت شهری نسبت به حوادث و سوانح پیشگیرانه بوده است.

اصفهانیان‌مقدم تصریح کرد: در این راستا مطالعات خوبی در خصوص مخاطرات طبیعی و انسان ساخت شهر قم از جمله زلزله و سیلاب، ارزیابی خطرپذیری محلات شهری قم، امکان‌سنجی و جانمایی سامانه هشدار پیش‌هنگام زلزله شهر انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری قم یکی از شهرداری‌های پیشگام در انجام مطالعات جامع پدافند غیرعامل کشور بوده است که این مطالعات سال جاری به اتمام رسید.