کارشناس ارشد مسائل فلسطین:

مهمترین هدف روز قدس، مردمی کردن مسئله فلسطین است

سید جعفر روضوی کارشنس ارشید مسائل فلسطین در آستانه روز جهانی قدس در گفتگو با قدسنا در پاسخ به این سوال که روز جهانی قدس چه تحولی در معادله فلسطین ایجاد کرده است؟ گفت: باید به چند وجهه متمایز و بسیار مهم که روز جهانی قدس در مسئله فلسطین به وجود آورده است اشاره کنیم.

سید جعفر رضوی کارشنس ارشید مسائل فلسطین در آستانه روز جهانی قدس در گفتگو با قدسنا در پاسخ به این سوال که روز جهانی قدس چه تحولی در معادله فلسطین ایجاد کرده است؟ گفت: باید به چند وجهه متمایز و بسیار مهم که روز جهانی قدس در مسئله فلسطین به وجود آورده است اشاره کنیم.

وجهه اول این است که روز قدس، مسئله فلسطین را یک موضوع کاملا مردمی کرد. پیش از اعلام روز قدس از سوی امام راحل، مسئله فلسطین تبدیل به یک مسئله سیاسی در میان سیاستمداران جهان و برخی از کشورهای قدرتمند شده بود که این خاص شدن مسئله فلسطین این خطر را داشت که این قدرت ها هر زمان که اراده می کردند می توانستند مسئله فلسطین را به مرور پاک کنند و فلسطین به خودی خود از اذهان عمومی جهان پاک شود. اما روز قدس باعث شد این مسئله به یک مسئله عمومی تبدیل شود چرا که هر سال مسلمانان برای حمایت از فلسطین به خیابان ها می آیند، که این امر باعث می شود مسئله فلسطین مردمی بماند و کسی دیگر نتواند آن را از اذهان پاک نماید.

کارشناس ارشد مسائل منطقه ادامه داد: دومین وجه تمایزی که روز قدس برای فلسطین ایجاد کرد این است که هر سال فلسطین و قدس را به موضوع اصلی جهان اسلام تبدیل می کند و هر چه کشورهای استعماری و به خصوص ایالات متحده تلاش کنند که فلسطین را در اذهان پاک کنند، در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و در فضایی معنوی برای مسلمانان، این مسئله دوباره زنده و یادآوری می شود و آن را تبدیل  به مسئله اول جهان می کند و می بینیم که هر چه می گذرد این مسئله پرشور تر و فراگیر تر می شود .

رضوی افزود: سومین وجهی که روز قدس به مسئله فلسطین داد این است که روز قدس ، مقاومت را پررنگ‌تر کرده است. ماه مبارک رمضان، ماه ی است که مقاومت به دلیل فضای معنوی این ماه و فضای مبارزه با ظلم که بخشی از تعالیم اسلامی است و در این ماه یاداوری می شود، خود به خود جدی تر شود. از آنجا که جمعه آخر ماه مبارک رمضان، روز قدس است، یعنی یک نقطه عطف برای محور مقاومت. همه جریان‌های مقاومتی و همه گرایش های  مقاومتی، اقدامات خود را در روز قدس هماهنگ می‌کنند و روز قدس را یک نقطه عطف تلقی می کنند و این مسئله باعث شده که مقاومت به یک مسئله خیلی جدی تبدیل شود.

کارشناسی ارشد مسائل فلسطین در خصوص این سوال که امام خمینی (ره) از تعیین آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، چه اهدافی را در نظر داشت؟ افزود: باید بگویم که در وجه اول، حضرت امام خمینی (ره) بر اساس استراتژی راهبردی که از سیره حضرت رسول اخذ کردند و  انقلاب اسلامی را هم بر اساس آن شکل دادند، همه چیز را مردمی می کردند و در اختیار مردم قرار می‌دادند.

وقتی‌ مردم متولی امری شوند، دیگر خارج کردن آن امر از دستشان محال خواهد بود و خود مردم از آن دفاع خواهند کرد. یکی از اهداف حضرت امام (ره) در اعلام روز جهانی قدس، همین مردمی کردن و مردم را پای کار قدس آوردن بود. حضرت امام (ره)، با این اقدام در حقیقت مردم را پای کار فلسطین و قدس آورده اند و آنها را متولی مسئله فلسطین کردند.

وی افزود: وقتی مردم متولی مسئله فلسطین شدند، خودشان از آن حمایت می‌کنند و  جمعیت کثیری از این مسئله پشتیبانی خواهند کرد. جمعیت کثیری که شکست دادن و کنار زدن آنها تقریبا محال است .

این استراتژی اصلی امام خمینی (ره) در خصوص روز قدس بود. در کنار اینها، حضرت امام با قرار دادن روز جهانی قدس در جمعه آخر ماه مبارک رمضان در حقیقت این روز را با معنویت مردمی گره زدند. در ماه مبارک رمضان فضای خاصی در جوامع اسلامی حاکم می شود که این فضا نسبتاً در ماه های دیگر کمتر مشاهده می شود. روز قدس را حضرت امام (ره) در این فضا قرار دادند تا این فضا هرچقدر معنوی تر و اثر گذار تر بر مسئله فلسطین شود و در حقیقت فلسطین از بالاترین ظرفیت های جهان اسلام برخوردار شود. یعنی حضرت امام (ره) با قرار دادن روز قدس در ماه مبارک رمضان، در حقیقت بالاترین ظرفیت جهان اسلام را برای مهمترین مسئله جهان اسلام یعنی مسئله قدس و فلسطین قرار دادند تا این مسئله هر چه زودتر حل شود و به فرجام‌حقیقی خودش برسد.

سید جعفر رضوی در پاسخ به این سوال که با توجه به روند تحولات حوزه فلسطین و منطقه و جهان آیا می توان گفت روز جهانی قدس در مسیر تحقق اهداف خود حرکت کرده است؟ گفت:  به طور کلی باید بگویم بله روز قدس از آن مسیری که برایش تعیین شده و اهدافی که برایش تعیین شده بود خارج نشد و در آن مسیر قرار دارد. اما باید به این نکته هم اذعان کنیم که متاسفانه آن انتظار و مطالبه حقیقی که از معرفی جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس انتظار می رفت، برآورده نشد.

در حقیقت از همه ظرفیتهای برآورد شده ابتدایی روز قدس، بهره برداری و استفاده نشده است و در عین اینکه این روز در مسیر خودش حرکت می کند، اما از همه ظرفیت‌های حقیقی آن هم استفاده نشده است و به آن نهایتِ اهداف عالیه خودش هنوز نرسیده است. اما خوشبختانه به خاطر اینکه در این مسیر قرار دارد انتظار می‌رود که انشاالله با‌ کمک همه مسلمانان و با مدد الهی و اقداماتی که کشورهای و خود فلسطینی ها از این پس شکل می دهند، هر چه زودتر به آن اهداف نهایی خود یعنی آزادی فلسطین برسد.

یکی دیگر از برکات روز جهانی قدس در عرصه فلسطین که تحولات جدی در فلسطین به وجود آورد، گروه‌های مقاومت فلسطین بودند . روز جهانی قدس باعث شد این گروه ها هر روز قدرتمند تر شدند و این قدرتمندتر شدن آنها باعث شد که همه این گروهها با هر گرایشی، گرد محور قدس جمع شوند و به مرور  یک وحدت رویه بهتری نسبت به زمان اشغال پیدا کنند و این وحدت هر روز بیشتر می‌شود.

هیچکدام از کشورهای دیگری که داعیه حمایت از فلسطین را داشتند در مسیر حمایت از فلسطین به این اندازه ثابت قدم و استوار نبودند. کشورهای مختلف در دوره های مختلف، همواره حمایتی پرچالش و دارای فراز و نشیب از فلسطین داشتند و به تناسب فشار هایی که به آنها آمد، حمایت های خود را کم کردند و بعضا تبدیل به حمایت از رژیم صهیونیستی کردند.

ما امروز نمونه‌های قابل توجهی را در عرصه بین الملل و در عرصه سیاسی جهان مشاهده کنیم که کشورهای که داعیه حمایت جدی از فلسطین را داشتند به خاطر در خطر افتادن منافعشان و یا فشارهایی کشورهای استعماری بر آنها وارد کردند، حمایت شان را از فلسطین یا کاهش دادن یا قطع کردن یا حتی به سمت ارتباط با رژیم صهیونیستی گام برداشتند اما این تنها جمهوری اسلامی بود که حمایت خود را همواره بدون ذره‌ای فراز و نشیب و به همان سبک سابق ادامه داد و هر روز هم بر این حمایت افزود.