مهندس صادقی شهردار فیروزکوه درگفت و گو با «گویه»:

“فیروزکوه” نگاه بلند همه دستگاه ها را برای رفع مشکلاتش می طلبد

فیروزکوه یک شهر خوش آب و هوا است که سابقه شهری ۱۰۰ ساله را دارد و در مرز مواصلاتی سه استان تهران، سمنان و مازندران قرار گرفته است. سالانه چهارتا پنج میلیون نفر از فیروزکوه تردد می کنند. این شهر باسابقه، توجه بیشتر دولتمردان را می طلبد که با توزیع اعتبارات مطلوب تر و مناسب تر در جهت ایجاد زیرساخت های شهری در حوزه های مختلف گام های بلند بردارند تا کمبودهای این شهر به حداقل برسد و اندکی از مهاجرت به استان های همجوار کاسته شود.

فیروزکوه یک شهر خوش آب و هوا است که سابقه شهری ۱۰۰ ساله را دارد و در مرز مواصلاتی سه استان تهران، سمنان و مازندران قرار گرفته است. سالانه چهارتا پنج میلیون نفر از فیروزکوه تردد می کنند. این شهر باسابقه، توجه بیشتر دولتمردان را می طلبد که با توزیع اعتبارات مطلوب تر و مناسب تر در جهت ایجاد زیرساخت های شهری در حوزه های مختلف گام های بلند بردارند تا کمبودهای این شهر به حداقل برسد و اندکی از مهاجرت به استان های همجوار کاسته شود.

همزمان با منطقه ای شدن انتشار و چاپ روزنامه گویه، تحریریه روزنامه در نشر و پوشش گزارش و مسائل شهرهای منطقه اهتمام ورزیده است. فیروزکوه یکی از این شهرها است که تاکنون نیز از این شهر و مسائلی که با آن دست به گریبان است مطالبی چاپ کرده است. اکنون به سراغ شهردار فیروزکوه، مهندس علیرضا صادقی رفتیم و سوالاتی درخصوص فیروزکوه، این شهر خوش آب و هوا و سردسیر پرسیدیم که در ادامه به آن می پردازیم:

گویه: با توجه به این که فیروزکوه از مناطق سردسیر است ساخت و ساز عمرانی از اردیبهشت شروع می شود تا مهر می تواند انجام شود در این مقاطع چقدر از کارهای عمرانی شهر انجام می شود ؟

پاسخ: بودجه سال شهرداری بهمن ماه بسته می شود و ما به فراخور بندهای بودجه فعالیت های مختلف همچون عمرانی را آغاز می کنیم. در بودجه سال ۱۴۰۲، حدود ۶۰ پروژه عمرانی دیده شده که از ابتدای فروردین ماه پروژه ها شروع به کار شدند. این پروژه ها در حوزه های مختلف آسفالت و بهسازی معابر، ساختمان سازی، خرید و تجهیزات مبلمان شهری، نصب دوربین، خرید ماشین آلات خدمات شهری و…. می باشند. از جمله پروژه های شاخص ، احداث ساختمان جدید شهرداری فیروزکوه و پارک بزرگ خلیج فارس در ورودی شهر و شهربازی است.

گویه: در منطقه فیروزکوه مراکز گردشگری و تفریحی فراوان وجود دارد و تقریباً در همین ماه ها فعال است آیا سرمایه گذاری شده تا منابع مالی شهرداری را تامین کند؟ آیا بنا هست که سرمایه گذاری شود؟

پاسخ: یکی از سرمایه گذاری هایی که شده  پارک بزرگ خلیج فارس می باشد که در حال احداث است. ۳۵ میلیارد تومان اعتبار برآورد  شده که اگر جزو پروژه های تخصیص یافته از سفرریاست جمهوری قرار گیرد ۲سال و نیم دیگر کار آن به اتمام می رسد.

گویه: همکاری و همراهی اعضای شورای محترم فیروزکوه با شما چه مقدار است ؟

پاسخ: تعامل ما با اعضای شورای شهر فیروزکوه ۱۰۰ درصد می باشد به طوری که شورای شهر فیروزکوه شورای برتر استان تهران برگزیده شد.

گویه: شما مهمترین عوامل مهاجرت از شهر فیروزکوه به شهرهای همجوار از قبیل سمنان مازندران و تهران و دماوند را در چه می بینید؟

پاسخ: علت مهاجرت عدم خدمات است. و این همه ی دستگاه ها را شامل می شود. نزدیکی فیروزکوه به تهران، سمنان و مازندران برای این شهرهم مزایا و هم معایبی داشته است. جمعیت پایین فیروزکوه برای این عدم خدمات می باشد، جمعیت پایین فیروزکوه

علت و معلول گشته و بسیاری از خدمات برای سرمابه گذاری جذبه ندارد. و علت را جمعیت پایین عنوان می کنند.

گویه: آیا برای ماندگار شدن مردم در منطقه فعالیتی در دست انجام هست نوع فعالیت و نحوه آن چگونه است؟ برای خوانندگان ما توضیح بفرمایید.

پاسخ: ما در حوزه کاری خودمان پروژه هایی را شروع به کار کرده ایم. از جمله آن شهربازی است که اسناد آن آماده شده و به دنبال پیمانکار هستیم که آن را راه اندازی کند. شهربازی داخل شهر و کنار مجموعه جدید ساختمان شهرداری است که قرار است احداث شود.

گویه: شهر فیروزکوه به لحاظ شهری امکانات محدود و مشکلات فراوانی دارد شما برای از بین بردن مشکلات و ایجاد امکانات چه طرح و برنامه‌ای دارید؟

پاسخ: با تخصیص اعتبار در بودجه سال ۱۴۰۲ در تلاش هستیم با ارائه خدمات شهری بتوانیم بسیاری از مسائل شهر را برطرف کنیم البته دستگاه های دیگر نیز در حوزه فعالیت خودشان باید به رفع مشکلات شهری فیروزکوه اهتمام داشته باشند.

گویه: علت خارج نکردن کارخانه‌‌های داخل شهر و اطراف روستاها (مخصوصا کارخانه شن و ماسه که چندین سال صحبت خروج آن از داخل شهراست ولی اتفاقی نیفتاده) را بفرمایید.

پاسخ: فقط یک کارخانه تولید ماسه و ریخته گری داخل شهر است چندین سال می شود که صحبت جابه جایی آن به جاده سمنان مطرح است اما هربار به دلیل تورم و گرانی به رغم این که خودشان نیز به دنبال این جابه جایی اند، نتوانسته اند کار را به انجام برسانند. آن ها با گرفتن تسهیلات و فروش زمین های داخل شهر ، قصد جابه جایی کارخانه را  دارند به خصوص این که رفتنشان به جاده سمنان برایشان مزایای کاری دارد اما هر دفعه که شهرداری فشار آورد موفق نشد و هنوز کار به انجام نرسیده است.

گویه: درخصوص نبود پزشک متخصص در تنها بیمارستان شهر که باعث می شود مردم برای درمان به شهرهای سمنان، دماوند یا مازندران بروند، بفرمائید.

پاسخ: این موضوع مربوط به حوزه بهداشت می باشد که مسئولان مربوطه باید توضیح دهند.

گویه: نبود آزمایشگاه تخصصی در بیمارستان (برای مثال آزمایش تیروئید ندارند) و همچنین نبود سونوگرافی تخصصی چطور؟

پاسخ: این نیز مربوط به حوزه بهداشت است. همان طور که گفتم جمعیت پایین فیروزکوه علت و معلول بسیاری از کمبودها گشته است.

گویه: چرا فیروزکوه با نبود استخر مواجه است؟(شهر کوهستانی است و مردم برای دردهای استخوانی نیاز به آب‌درمانی دارند)

پاسخ: خدمات درمانی و احداث بیمارستان و استخر ضرورت دارد. دراین امورباید دستگاه های بهداشتی وارد کار شوند.

گویه: چرا آب فیروزکوه، آهک‌دار است؟ آیا تصفیه می شود؟ آیا اصلاح آب از آهک امکان پذیر است؟

پاسخ: در این مورد باید همکاران شرکت آب و فاضلاب توضیح دهند. آب فیروزکوه املاح دارد اما تصفیه شده است.

گویه: تاکسی‌تلفنی در فیروزکوه از ۸ شب به بعد سخت پیدا می شود و سرویس‌دهی به نقاط مختلف ندارند و اگر داشته باشند قیمت بالاتر می‌گیرند و تاکسی داخل شهر فقط یک یا دو مسیر می روند. برای رفع تردد مردم شهر، دراین مورد کاری کرده اید؟

پاسخ: اسنپ در فیروزکوه راه اندازی شده و آژانس و تاکسی تلفنی نیز دارد‌ تاکسی ها بعد از افزایش کرایه ها از ۷صبح تا ۷، ۸ شب دایر هستند و ۷۰، ۸۰ درصد مسیرهای شهری را  پوشش می دهند.

گویه:  برای آسفالت شهر خصوصا داخل کوچه‌ها که پر از چاله‌ و چوله است امسال برنامه دارید.

پاسخ: یکی از برنامه های حوزه عمران، آسفالت خیابان و کوچه ها است و دراین باره سه اکیپ آسفالت گرفتیم که در سه منطقه شهر، خیابان ها و کوچه ها را آسفالت کشی و لکه گیری می کنند. با این کار حدود ۷۰، ۸۰ درصد کار آسفالت کشی شهری به انجام می رسد. البته سال گذشته نیز در نقاط بسیاری این کار صورت گرفت.

گویه: درپایان اگر مطلبی دارید برای خوانندگان روزنامه گویه بفرمائید.

پاسخ: فیروزکوه یک شهر خوش آب و هوا است که سابقه شهری ۱۰۰ ساله را دارد و در مرز مواصلاتی سه استان تهران، سمنان و مازندران قرار گرفته است. سالانه چهارتا پنج میلیون نفر از فیروزکوه تردد می کنند. این شهر باسابقه، توجه بیشتر دولتمردان را می طلبد که با توزیع اعتبارات مطلوب تر و مناسب تر در جهت ایجاد زیرساخت های شهری در حوزه های مختلف گام های بلند بردارند تا کمبودهای این شهر به حداقل برسد و اندکی از مهاجرت به استان های همجوار کاسته شود. /گفت وگوازفاطمه قراچورلو