معاون شهردار قم مطرح کرد:

شهر قم الگویی در برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و صفر در کشور

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم با تشریح اقدامات و خدمات شهرداری در ایام عزاداری امام حسین(ع) گفت: شهر قم به‌عنوان پایتخت مذهبی کشور باید در برگزاری مراسم عزاداری امام حسین و برپایی نماز ظهر تاسوعا و عاشورا در کشور الگو باشد.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم با تشریح اقدامات و خدمات شهرداری در ایام عزاداری امام حسین(ع) گفت: شهر قم به‌عنوان پایتخت مذهبی کشور باید در برگزاری مراسم عزاداری امام حسین و برپایی نماز ظهر تاسوعا و عاشورا در کشور الگو باشد.

مهدی اصفهانیان مقدم در گفتگو با شهرنیوز، از سیاه‌پوشی شهر قم در ماه محرم و صفر خبر داد و اظهار داشت: امسال نیز مانند سنوات گذشته، شهر قم سیاه‌پوش مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شده و امسال تلاش کردیم با آسیب‌شناسی مشکلات سنوات گذشته به‌خصوص در روزهای تاسوعا و عاشورا، خدمت بیشتری را ارائه دهیم.

وی حمایت و پشتیبانی شهرداری از برگزاری مراسم عزاداری را مسجد محور اعلام کرد و افزود: شهرداری امسال ارائه خدمات را بر اساس مسجد محوری و باهدف مشارکت بیشتر مردم خواهد داشت، زیرا تجربه نشان داده مردم باید گردانندگان اصلی برنامه‌های ملی و مذهبی باشند.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: امسال برنامه خیمه‌ای به وسعت شهر باهدف اهدای اقلام موردنظر در مراسم عزاداری به 170 مسجد اجرا شد و طی مراسمی این بسته‌های مربوط به فضاسازی در اختیار مساجد قرار گرفت.

وی یکی دیگر از برنامه‌های شهرداری را برافراشتن پرچم‌های مرتفع عزا در مناطق مختلف شهر عنوان کرد و گفت: در مورد مدیریت پسماند نیز در این ایام بیش از 3 هزار پرسنل شهرداری و 270 دستگاه جمع‌آوری پسماند مکانیزه در خدمت شهر خواهد بود.

اصفهانیان مقدم از توزیع بیش از 1500 عدد کارتن پلاست و 2 هزار کیلو کیسه‌زباله به مساجد و تکایا خبر داد و بیان کرد: توزیع بیش از 400 هزار ظرف گیاهی در تکایا و مساجد به هدف فرهنگ‌سازی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی یکی از دغدغه‌های شهرداری قم را تسریع در حمل‌ونقل شهروندان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی دانست و تأکید کرد: تمام ناوگان تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در آماده‌باش هستند.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: حفظ ایمنی شهر یکی دیگر از اولویت‌ها و دغدغه‌های مدیریت شهری بوده که در این راستا سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم از 130 مسجد و مکان برگزاری مراسم بازدید کرده و کپسول‌های آتش‌نشانی این اماکن به‌صورت رایگان شارژ شده و در صورت نیاز کپسول در اختیار آن‌ها قرارگرفته است.

وی از استقرار اکیپ‌های عملیاتی در روزهای تاسوعا و عاشورا در هسته مرکزی شهر خبر داد و ابراز کرد: در روزهای تاسوعا و عاشورا موتورها و خودروهای عملیاتی در حرم مطهر، جمکران و مکان‌های پرتردد مانند پارکینگ‌ها مستقر می‌شوند.

اصفهانیان مقدم با اشاره به اجرای فضاسازی شهری با همکاری سازمان زیباسازی و اداره کل ارتباطات شهرداری افزود: بیش از  4 هزار مترمربع بنر در سازه‌های تبلیغاتی در سطح شهر نصب‌شده و تلویزیون‌های تبلیغاتی سطح شهر نیز 800 دقیقه برنامه اکران می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه المان‌های نوری 400 نقطه شهر مناسب با ماه محرم و صفر تغییر کرده و 130 المان سرو در شهر به‌روزرسانی شده است، یادآور شد: همچنین بوستان‌های شهر نیز برای برگزاری مراسم عزاداری و اسکان زائران آماده شده و به‌صورت 24 ساعته نیروهای نگه‌دارنده در بوستان‌ها حضور خواهند داشت.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم همچنین به برگزاری نماز ظهر تاسوعا و عاشورا اشاره کرد و گفت: شهر قم به‌عنوان پایتخت مذهبی کشور باید در برپایی نماز ظهر تاسوعا و ظهر عاشورا در کشور الگو باشد و بر اساس همین مهم، شهرداری قم تمام تمهیدات لازم را برای ارائه خدمات در تمام مناطق اندیشیده است.

وی در پایان اضافه کرد: زیرانداز، تانکرهای آب، سرویس‌های بهداشتی سیال، روشویی در مکان‌های برگزاری نماز ظهر تاسوعا و عاشورا مستقرشده و مراسم شام غریبان نیز با محوریت حرم مطهر و مشارکت شهرداری برگزار خواهد شد.