دوگانگی در اعلام شاخص کیفی هوای اصفهان

اعلام شاخص کیفی هوای اصفهان توسط ۲ نهاد حفاظت محیط زیست و شهرداری سبب ایجاد دوگانگی و تفاوت در اعداد وضعیت آلودگی هوای این کلانشهر در برخی از روزهای اخیر شده است.

اعلام شاخص کیفی هوای اصفهان توسط ۲ نهاد حفاظت محیط زیست و شهرداری سبب ایجاد دوگانگی و تفاوت در اعداد وضعیت آلودگی هوای این کلانشهر در برخی از روزهای اخیر شده است.

طبق آخرین آمار و اطلاعات موجود نزدیک به ۲۰ ایستگاه پایش دائمی هوا در کلانشهر اصفهان فعال است و روزانه اطلاعات مربوط به شاخص کیفی هوا(AQI) در این ایستگاه‌ها ثبت می‌شود.

این ایستگاه‌ها متعلق به نهادهای مختلف از جمله اداره کل حفاظت محیط زیست، شهرداری و هواشناسی است اما بر اساس قوانین موجود بویژه قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست مسوولیت اطلاع‌رسانی در باره شاخص کیفی هوا در کشور را بر عهده دارد.

این در حالیست که در جدول مربوط به شاخص کیفی هوا که در پایگاه اینترنتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در دسترس است، در ماه های اخیر اطلاعات کاملی از همه ایستگاه ها به چشم نمی‌خورد و در برخی از روزها فقط اطلاعات مربوط به ایستگاه‌های محیط زیست منتشر شده است و اعداد مربوط به ایستگاه‌های شهرداری درج نمی‌شود.

امسال از اواسط اردیبهشت، اطلاعات ۹ ایستگاه متعلق به شهرداری در جدول مربوط به شاخص کیفی هوا در پایگاه اینترنتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان منتشر نشده و از پنج ایستگاه محیط زیست نیز در برخی از روزها، تنها اطلاعات سه ایستگاه منتشر شده است.

از طرفی، شهرداری اصفهان در چند ماه اخیر اقدام به اطلاع رسانی در باره داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا متعلق به این نهاد کرده است و با توجه به آن، درباره کیفیت هوای اصفهان و اینکه آلودگی این شهر در چه وضعیتی قرار دارد، خبررسانی می کند.

اگر به آمار و اخبار منتشر شده از سوی این ۲ نهاد از ابتدای تیر تا به امروز (۲۹ تیر) نگاهی بیندازیم، بر اساس اطلاعات مُندرج در پایگاه اینترنتی اداره کل حفاظت محیط زیست، هوای کلانشهر اصفهان چهار روز(۱۳، ۱۴، ۲۸ و ۲۹ تیر) ناسالم برای عموم(قرمز) و ۱۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس(نارنجی) بود.

این در حالیست که بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی شهرداری اصفهان در این مدت، هفت روز هوای ناسالم برای عموم( قرمز) و هشت روز ناسالم برای گروه‌های حساس(نارنجی) ثبت شده است.

هرچند در برخی از روزها شاخص کیفی اعلام شده توسط این ۲ نهاد به هم نزدیک است و تفاوت چندانی ندارد اما در برخی ایام، تفاوت بین آنها سبب تغییر در اعلام وضعیت آلودگی و ناسالم شدن آن برای عموم یا گروه‌های حساس و همچنین سالم یا ناسالم شدن هوا شده است.

خبرنگاران رسانه های مختلف در ماه‌های اخیر، دلیل درج نشدن اطلاعات همه ایستگاه های پایش دائم هوای کلانشهر اصفهان در پایگاه اینترنتی اداره کل حفاظت محیط زیست را جویا شدند که در بیشتر مواقع، مسائل فنی، به روزرسانی سامانه و مشکلات ارتباطی و شبکه‌ای برای آن اعلام شده است.