استاندار اصفهان:

دوسوم عملیات لوله‌گذاری انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان اجرا شد

استاندار اصفهان گفت: تاکنون دو سوم از عملیات لوله‌گذاری برای انتقال و آبرسانی از خلیج‌ فارس و دریای عمان به اصفهان اجرا و ترانشه‌گذاری‌های آن نیز انجام شده است.

استاندار اصفهان گفت: تاکنون دو سوم از عملیات لوله‌گذاری برای انتقال و آبرسانی از خلیج‌ فارس و دریای عمان به اصفهان اجرا و ترانشه‌گذاری‌های آن نیز انجام شده است.

سیدرضا مرتضوی بعد از ظهر پنجشنبه در جمع نُخبگان و فعالان فرهنگی و اجتماعی هرند در فرمانداری این شهرستان افزود: یکی از پروژه‌ها برای تامین آب استان انتقال آب از دریاست که تاکنون حدود ۳۶۵ کیلومتر از آن اجرا و ترانشه‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: هدف از اجرای این پروژه مهار فرونشست زمین در استان است و تاکنون تقریبا دو سوم مسیر آن لوله‌گذاری شده و بقیه کارهایش نیز با شتاب قابل قبولی در حال اجراست.

وی یادآور شد: پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به اصفهان از شهریور سال گذشته آغاز شد و تاکنون یک سوم مسیر آن پیموده شده است و می‌کوشیم تا ۲ الی ۳ سال آینده، این پروژه بطور کامل به بهره‌برداری برسد.

وی تاکید کرد: تأمین آب با هدف مهار فرونشست زمین در استان انجام می‌شود، لذا باید مراقب باشیم که اگر پروژه‌هایی برای محدود کردن برداشت و کنترل نوع کشت اتفاق می‌افتد بدلیل صلاح مردم استان است.

مرتضوی گفت: این مسائل به حیات و ممات استان ما مربوط است، کُنترل برداشت‌ها و اصلاح الگوی کشت یکی از مسائل اساسی است که در باره آن باید به گفتمان مشخصی در استان برسیم.

مرتضوی خاطرنشان کرد: برای منافع کشور همه، از بالادست تا پایین دست، باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و این گفتمان باید در استان ما و سایر استان‌های مجاور وجود داشته باشد و همه نسبت به این درد مشترک از وفاق و همدلی لازم برخوردار باشیم.

مرتضوی ادامه داد: از ۲، ۳ دهه قبل بدلیل بارگذاری‌های مضاعف و خارج از تحمل حوضه آبریز زاینده‌رود، افزایش جمعیت و برداشت‌های اضطراری و کاهش نزولات آسمانی شاهد دشوار شدن شرایط استان در حوضه آبریز زاینده‌رود بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: تاکنون نزدیک به ۱۳ میلیارد مترمکعب از آبخوان حوضه زاینده‌رود تخلیه و این امر سبب شده است تا با چالش بزرگی به نام فرونشست زمین مواجه شویم که اَبَرچالش استان اصفهان محسوب می‌شود.

استاندار اصفهان افزود: خُشک شدن تالاب گاوخونی موجب حرکت ریزگردهای منطقه به سمت مناطق مسکونی و شهری شده که عامل ایجاد مصائب بعدی ما در استان است.