رییس سازمان پدافند غیرعامل:

خروج مراکز پرخطر از محدوده شهری از اولویت‌های برنامه هفتم توسعه است

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: ساماندهی و خروج مراکز پرخطر از محدوده شهری و منطقه مسکونی جزو برنامه هفتم و اولویت‌کاری در سال ۱۴۰۲ است.

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: ساماندهی و خروج مراکز پرخطر از محدوده شهری و منطقه مسکونی جزو برنامه هفتم و اولویت‌کاری در سال ۱۴۰۲ است.

به گزارش ایرنای سمنان، سردار غلامرضا جلالی در حاشیه نشست شورای پدافند غیرعامل استان سمنان در استانداری، ابراز کرد: شهرداران و استانداران مسوول ارایه خدمات و حفظ جان شهروندان هستند و اگر مراکزی دارای خطر هستند، باید برای رفع خطر در مورد آنها تصمیم‌گیری و اقدام شود.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: وجود برخی مراکز سوخت در داخل شهر و منطقه مسکونی ضروری است و در این زمینه نسبت به امن‌سازی اقدام می‌شود.

وی یادآور شد: با بررسی میزان خطر، حریم برای توسعه طرح‌ها تعریف و یا از توسعه آنان ممانعت می‌شود.

سردار جلالی بیان کرد: سیاست کلی نظام در حوزه پدافند غیرعامل ممانعت از ساخت مراکز پرخطر در مجاورت مناطق مسکونی، انتقال و امن‌سازی مناطق لازم در منطقه مسکونی است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل بیان کرد: ساختمان‌ها تابع مقررات ملی ساختمان است و پدافند غیرعامل مبحث ۲۱ از مباحث ملی مقررات ساختمان برای مجتمع‌های بزرگ بالای چهار طبقه اعمال می‌شود.

وی یادآور شد:کنترل سازه‌ای و استحکام بنا و حفظ و تداوم کارکرد ساختمان در شرایط بحران از مسائل مورد پیگیری در بخش ساختمان از طریق سازمان پدافند غیرعامل است.

سردار جلالی تصریح کرد: بازنگری و تکمیل مباحث مربوط به مقررات ملی ساختمان و اجرایی‌سازی مباحث از طریق سازمان‌های نظام مهندسی، شهرداری‌ها و ساختارهای اجرایی، از سوی سازمان پدافند غیرعامل در دست پیگیری است.

وی افزود: شهرداری‌ها براساس شاخص آتش‌نشانی و نظام مهندسی، ایمنی ساختمان را دنبال می‌کنند، اما سازمان پدافند غیر عامل بر پایداری ساختمان در شرایط بحران و حادثه مورد توجه دارد.

سردار جلالی با بیان اینکه دلیل تفاوت در تعریف ایمنی ساختمان، تفاوت در ارائه آمار در این زمینه است، اظهار کرد: تشخیص ناامنی اولیه از سوی شهرداری مبنای کار در سازمان پدافند غیرعامل است و پس از اعلام شهرداری، ساختمان‌ها از لحاظ پدافندی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات غیرمسلحانه گفته می شود که برای حفاظت فیزیکی و مراقبتی از تجهیزات و زیرساخت های حساس جامعه در برابر تهدیدات احتمالی دشمن برنامه ریزی می شود.