فرماندار قم:

آموزش مدیریت پسماند دهیاری‌ها عملیاتی شود

فرماندار قم با اشاره به اهمیت مدیریت پسماند در بخش‌ها، شهرستان‌ها و مناطق روستایی گفت: عملیاتی کردن برنامه آموزش مدیریت پسماند دهیاری‌ها ضروری است.

فرماندار قم با اشاره به اهمیت مدیریت پسماند در بخش‌ها، شهرستان‌ها و مناطق روستایی گفت: عملیاتی کردن برنامه آموزش مدیریت پسماند دهیاری‌ها ضروری است.

به گزارش ایرنا، عباس ذاکریان روز دوشنبه در نخستین کارگره پسماند شهرستان قم در تالار امام رضا (ع) فرمانداری همچنین افزود: باید برای مدیریت پسماند نقشه راه داشته باشیم، تا مشخص شود، این مقوله مهم زیست محیطی در چه افقی به نقطه مطلوب می‌رسد.

وی بیان داشت: برای دهیاران و شهرداران شهرهای کوچک که در امر مدیریت پسماند دخیل هستند، آموزش گذاشته شود، تا با چرخه مدیریت پسماند آشنا شوند.

ذاکریان همچنین با تاکید بر توجه جدی به موضوع تفکیک از مبدا پسماند خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد مدیریت پسماند بدون کمترین مشکل و هزینه‌ای با تفکیک از مبدا امکان پذیر است، ولی به دلیل آگاهی نداشتن جامعه، تفکیک در مقصد صورت می‌گیرد.

فرماندار قم افزود: دهیاری‌ها و شهرداری‌های کوچک باید پسماند تولید شده را به گونه‌ای مدیریت کنند که از یک حجم مشخصی افزایش پیدا نکند، چون اگر آنالیز زباله تغییر پیدا کند، مدیریت آن کار دشواری است.

وی همچنین با اشاره به عوض شدن سبک زندگی در روستاها، و بالارفتن مصرف کالاهای مختلف و در نتیجه تولید بیش از پیش زباله خاطرنشان کرد: با یک آموزش درست و منطقی و همچنین اصلاح فرایندها و روش‌های مدیریت پسماند، می‌توانیم حجم قابل توجهی از زباله تولیدی را کاهش دهیم.

ذاکریان بیان کرد: دهیاری‌ها و شهرداری‌ها کوچک نباید به مسیر اشتباهی که شهرهای بزرگ برای مدیریت پسماند در پیش گرفته بودند، و جداسازی زباله از مبدا را مورد غفلت قرار دادند، ادامه دهند.

نخستین کارگروه پسماند شهرستان قم با حضور بخشداران و همچنین مسئولان و کارشناسان حفاظت محیط زیست برگزار و طی آن گزارشی از آخرین وضعیت دفع پسماند در بخش‌های استان به‌ویژه بخش خلجستان و شهر دستجرد ارائه شد.