مدیرکل حفاظت محیط زیست قم خبرداد:

کوتاهی وزارت نیرو در تامین حق آبه تالاب های قم

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: متاسفانه وزارت نیرو که مسئول تامین حق آبه تالاب ها است کوتاهی می کتد و وقتی مطالبه می کنیم می گویند آن بارانی که آمد و سیل جاری شد حق ابه تالاب بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: متاسفانه وزارت نیرو که مسئول تامین حق آبه تالاب ها است کوتاهی می کتد و وقتی مطالبه می کنیم می گویند آن بارانی که آمد و سیل جاری شد حق ابه تالاب بود.

به گزارش خبرنگار روزنامه گویه(قراچورلو)، محمدحسین بازگیر در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران اظهار داشت: یکی از وظایف ذاتی ما پایش می باشد تا ردپای اکولوژی به محیط زیست کاهش یابد. دراین جهت اجرای طرح پایش فراگیر تمامی واحدهای صنعتی و خدماتی استان قم از امروز آغاز شده و تا ۴۵ روز ادامه دارد. اولویت پایش با آلودگی هوا، آب، خاک و خود اظهاری و فضای سبز می باشد.

وی بیان داشت: این طرح ضربتی بوده و تمامی نیروهای محیط زیست در آن حضور دارند. نیروهای ما در ۱۲ گروه و ۱۱ محور تقسیم بندی شده اند و پیش بینی می شود هزار تا هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی طی ۴۵ روز پایش شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش های محیط زیست ابراز کرد: آلودگی هوا در راس همه چالش های محیط زیستی قرار دارد. در قم منشا الودگی های هوا، آلاینده شاخص ذرات با قطر ۱۰ میکرون می باشد که ۷۰ درصد آن از کانون های استان قم تولید می شود و ۳۰ درصد دیگر از خارج استان، نقاط دوردست، شرق و اصفهان می باشد.

وی ادامه داد: نزدیک به ۳۰۰ هکتار از اراضی استان قم مستعد تولید گرد و غبار می باشد که ۱۰۵ هکتار کانون گرم است که با وزش باد و ناپایداری هوا تولید گرد و غبار می کند. ۳۰ هکتار از این میزان فعال و موسوم به محدوده سراجه روستای حسین آباد می باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم بیان کرد: طی ۴ ماهه ابتدای سال جاری، ۳۹ روز هوای قم در شرایط ناسالم قرار داشت. ۲۸ روز  ناسالم برای گروه های حساس، ۶ روز برای تمام افراد، ۳ روز بسیار ناسالم و ۲ روز نیز هوا بسیار خطرناک بود.

وی افزود: مدیریت پسماند چالش دیگر محیط زیست می باشد که همیشگی است و به هر دلیل اگر بازیافت نشود بخشی از سرمایه ما دوباره از دست می رود. باید طرح های جامع و تفصیلی در این مورد داشت تا پسماند از مبدا تفکیک شود و این نیاز به زیرساخت هایی دارد که پیگیر این ها هستیم.

بازگیر تصریح کرد: سایت امحا خوبی اینجا وجود دارد که باید تکمیل شود. درخصوص مدیریت پسماند صنعتی، ویژه و پزشکی کارهای خوبی انجام شده که باید فعالیت های تکمیلی نیز انجام شود.

وی درخصوص چالش مدیریت آب ابراز کرد: چالش آب  در قم کمی شدید می باشد. زیرا سرانه آب تجدیدپذیر در قم به ازای هرنفر کمتر از پنج هزار متر مکعب است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست اظهار کرد: ضریب تبدیل آب به فاضلاب بالای ۸۰ درصد است و ما ناگزیر به تسویه دوباره آب هستیم. تمامی واحدهای صنعتی باید فکری به حال تسویه آب های مصرفی خود کنند.

وی افزود: ما چندین منطقه حفاظت شده همچون پلنگ دره را داریم که دارای ۲۲ گونه خاص می باشد و همچنین تالاب مره و حوض سلطان تحت مدیریت قم می باشد. دریاچه نمک نیز مدیریت آن برعهده قم می باشد. منطقه حفاظت شده کویر نیز داریم که مدیریت آن با واحد ورامین استان تهران می باشد و ۸۰ هزار هکتار آن در قم می باشد.

وی افزود: دریاچه نمک قم یکی از کانون های گرد و غبار است که پیگیر این مسئله در ستاد ملی هستیم. دراین خصوص دستگاه های ملی و استانی باید پای کار برای مقابله با پدیده گرد و غبار باشند.

وی عنوان کرد: متاسفانه وزارت نیرو که مسئول تامین حق آبه تالاب ها است کوتاهی می کتد و وقتی مطالبه می کنیم می گویند آن بارانی که آمد و سیل جاری شد حق ابه تالاب بود.