ضرورت صرفه جویی جدی مردم؛

مقابله با تنش آبی در قم ادامه دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از پایان احداث مخازن ذخیره آب روستاهای لنگرود و ورجان خبر داد و اعلام کرد: این مخازن ذخیره با ظرفیت 3 هزار مترمکعب تا پایان شهریورماه وارد مدار بهره‌برداری خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از پایان احداث مخازن ذخیره آب روستاهای لنگرود و ورجان خبر داد و اعلام کرد: این مخازن ذخیره با ظرفیت 3 هزار مترمکعب تا پایان شهریورماه وارد مدار بهره‌برداری خواهند شد.

به گزارش روزنامه «گویه»؛ در حالی که تنش آبی یکی از مسائل اساسی استان قم و بسیاری از استان های مرکزی و حتی شمالی کشور عنوان می شود همزمان تلاش ها برای مقابله و غلبه بر آن ادامه دارد که ذخیره سازی آب برای روستاهای در معرض کم آبی یکی از راهکارهای در دست اقدام است.

در این رابطه شرکت آب و فاضلاب استان قم، با اطلاع رسانی نسبت به اقدامات صورت گرفته به منظور آبرسانی پایدار به روستاهای استان، از احداث مخزن ذخیره آب روستای لنگرود با ظرفیت 2 هزار مترمکعب خبر دادع و اعلام کرده است: احداث این مخزن از سال گذشته با اعتبار 60 میلیارد ریال آغاز شده است.

مدیرعامل آب قم با اشاره به پیشرفت 95 درصدی مخزن ذخیره آب روستای لنگرود، اظهار داشته است: این مخزن ذخیره آب تا پایان شهریورماه وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد و پایداری آب در شبکه آبرسانی روستای لنگرود کمک شایانی خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همچنین از پایان احداث مخزن ذخیره آب روستای ورجان خبر داده و خاطرنشان کرده است: این مخزن با هزار مترمکعب ظرفیت، در راستای بهبود روند آبرسانی به این روستا احداث و آماده بهره‌برداری شده است.

وی با اشاره به اجرای 2 هزار و 400 متر خط انتقال برای این مخزن و یک هزار متر شبکه آب در روستای ورجان یادآور شد: این پروژه نیز در سال گذشته آغاز شده که امیدواریم با بهره‌برداری از آن مشکلات تأمین آب این روستا برطرف شود.
بختیاری در ادامه با بیان اینکه عملیات اجرایی احداث مخزن ذخیره 100 هزار لیتری روستای جیریک آغاج نیز به پایان رسید، گفت: احداث این مخزن و حفر و تجهیز یک حلقه چاه برای رفع مشکل کمبود آب در این روستا با اعتبار 30 میلیارد ریال به انجام رسیده است.

وی تصریح کرد: پروژه آبرسانی به روستای جیریک آغاج که از سال 1400 آغاز شده، در حال حاضر مراحل پایانی خود را طی می‌کند و تا پایان تابستان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

این در حالی است که شرکت آب و فاضلاب استان قم هفته گذشته از اقدامات گسترده برای آبرسانی به بخش خلجستان و رفع مشکل کمبود آب در روستاهای گیو و طینوج خبر داده بود.

بخش خلجستان با یک شهر و 20 روستا دارای 6 هزار و 805 انشعاب است و آب شهر و روستاهای این بخش از 28 حلقه چاه تأمین می‌شود که با توجه به محدودیت منابع آبی، اقدامات گسترده‌ای برای جبران کمبود آب در دست اجرا است.

به گفته شرکت آب قم بیش از 400 متر شبکه آب در این بخش از ابتدای سال جاری تاکنون ایجاد شده که با توجه به کاهش آبدهی، سه حلقه چاه تأمین‌کننده آب روستاهای جوزه و آمره ته‌زنی و بهسازی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم می گوید روستای گیو دچار کمبود شدید آب است و با حفر و تجهیز و بهره‌برداری از یک حلقه چاه جدید، آبرسانی به این روستا انجام شده است.

در همین حال مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تأکید بر لزوم تسریع و اجرای دقیق پروژه‌‎های آبی اعلام داشته است: طرح جهــاد آبرســانی فرصــتی بزرگـ بـرای خدمـت بـه جمعیت روستایی کشور است.

اتابک جعفری در سفر اخیر خود به استان مرکزی در اواخر تیرماه گذشته با اشاره به نگاه ویژه وزارت نیرو به بهرمندی مردم از خدمات مطلوب‌تر و پیشرفت سریع طرح‌های آبرسانی افزود: نسبت به وضعیـت منابـع آبی و ظرفیت‌هـای عرضـه و تقاضـای آب در نقـاط مختلـف اسـتان مرکزی، خدمات قابل توجهی به مشـترکان شـهری و روسـتایی ارائـه شـده اسـت.

وی، اجرای طرح جهــاد آبرســانی را فرصــتی بزرگـ بـرای خدمـت بـه جمعیت روستایی و رفع تنش از 20 هزار روستای بالای 20 خانوار با مجموع جمعیت 10 میلیون نفر اعلام و خبر داد: در آینده‌ای نزدیک و با بررسی و پیگیری‌های به عمل آمده روستاهای جدیدی که فاقد آب و تأسیسات آبرسانی و یا به نوعی با تنش آبی مواجهند، شناسایی و به این طرح اضافه خواهند شد.

به نظر می رسد با وجود تلاش مستمر مدیران آب کشور برای بهبود آبرسانی و رفع تنش های آبی اما بحران آب در استان قم و دیگر مناطق مشابه نیازمند راهکارهای اساسی تر است و حفر چاه های عمیق و افزودن بر عمق آنها در کوتاه مدت می تواند علاج مسئله باشد اما نمی تواند مانع وخامت اوضاع گردد. در این زمینه آگاه سازی مردم نسبت به ضرورت صرفه جویی جدی در مصرف آب باید در دستور کار قرار گیرد و بدون و تمامی دستگاه های مرتبط باید بخشی از این وظیفه را بر دوش بگیرند.