آشتی خزر با گردشگران؛ کاهش 80 درصدی غرق شدگی در ساحل مازندران

معاون سیاسی، ‌امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران از کاهش ۸۰ درصدی تعداد غریق در سواحل دریای خزر در این استان طی ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم خبر داد و بر تداوم اقدامات پیشگیرانه در بروز چنین حوادثی تاکید کرد.

معاون سیاسی، ‌امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران از کاهش ۸۰ درصدی تعداد غریق در سواحل دریای خزر در این استان طی ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم خبر داد و بر تداوم اقدامات پیشگیرانه در بروز چنین حوادثی تاکید کرد.

‌”سالمسازی دریا”‌ عنوان طرحی که مسوولان برای کاهش غریق در مازندران طی یک دهه اخیر اجرا کردند و برای اجرای آن ناجیان غرق در سواحل مستقر هستند و ضمن هشدار به مسافران درباره نقاط خطرناک برای شنا افرادی که غرق می شوند را نجات می دهند.

سواحل و دریای خزر در مجاورت مازندران همواره یکی از حادثه خیزترین آب های کشور محسوب می شود که هر ساله صدها مسافر و بومی را به کام مرگ می کشاند. عمق متغیر، وجود گرداب های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا و ورود رودخانه ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد که اغلب نیز مسافر و بی توجه به هشدارها هستند.

تداوم حادثه خیزی سواحل مازندران که با بی توجهی و سهل انگاری شناگران همراه است سبب شد تا از سال ۱۳۹۱ پروژه ای با عنوان طرح سالمسازی دریا با هدف کاهش غرق شدگان از طریق استقرار ناجیان غریق در مناطق حادثه خیز دریا، همراه با ارائه خدمات برای گردشگران در سواحل مازندران اجرا شود.

در ابتدای اجرای این طرح همه امیدها حول محور رفع معضل غرق شدگی های دریای خزر بود اما بواسطه بروز برخی مشکلات و موانع در اجرا از جمله مدیریت نامتمرکز و چند دستگاهی، فقدان متولی اصلی، فقدان ردیف اعتباری و بودجه مستقل و از همه مهم تر مورد سوء استفاده قرار گرفتن توسط نهادهای خدمات رسان این طرح آنچنان که باید و شاید موفق نبوده است.

بیش از ۱۵ دستگاه اجرایی و دولتی در اجرای طرح سالمسازی دریا مشارکت دارند و دیگر نیازی به توضیح نیست که چرا این طرح نتوانسته موفق عمل کند. همین چند پارگی و موازی کاری به همراه مسئولیت ناپذیری نهادهای دخیل باعث شده است که طرح سالمسازی دریا از استقرار نصف و نیمه ناجیان غریق در برخی مناطق ساحلی پا را فراتر نگذارد.

از سوی دیگر مسوولان طی سال های گذشته همواره موفقیت طرح دریا را در کاهش مرگ و میر و غرق شدگان تبلیغ کردند، درحالی که هدف این طرح همان طور که گفته شد بسیار وسیع تر است و نظرسنجی های رسمی نیز عدم استقبال از آن را حکایت می‌کند.

اما امسال رویه اجرای این طرح تغییر کرده است و با دستور استاندار مازندران، ‌جمعیت هلال احمر استان به عنوان مسوول کمیته پیشگیری و کاهش غریق مشخص شد.

معرفی یک نهاد تخصصی امدادی و عملیاتی به عنوان مسوول این کمیته مهم و حساس و بدنبال آن برنامه ریزی این نهاد برای دستیابی به هدف موردنظر کمیته مربوطه نتایج خود را نشان داده است به طوریکه در آخرین اظهار نظر مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران یعنی متولی کمیته پیشگیری و کاهش غریق در طرح سالمسازی دریا تعداد غریق ۵۰ درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این برغم افزایش طول سواحل دریای خزر بواسطه اجرای تصمیم دولت در آزادسازی سواحل اما آمارها بیانگر موفقیت ها بدست آمده در کنترل آمار غریق است.

طبق اعلام مسوولان مازندران، به طور تقریبی همه دستگاه های دولتی حریم ۶۰ متری دریا را آزاد کرده اند بخش اندکی که باقی مانده است یا غیرقابل عقب‌نشینی است مانند بنادر که تاسیساتشان باید در حریم ۶۰ متری باقی بماند و یا این که نیازمند هماهنگی و زمان بر است.

روح الله سلگی روز یکشنبه در گزارش عملکرد حوزه پیشگیری از غریق افراد در دریای خزر در گفت و گو با خبرنگاران افزود :تعداد غریق در آب‌های ساحلی مازندران امسال در مقایسه با ۲ سال قبل ۸۰ درصد کاهش داشته است. ‌

وی با اشاره به اینکه آمار غریق در آب‌های ساحلی مازندران امسال در مقایسه با پارسال و ۲ سال گذشته کاهش داشته است، گفت: آمارها نشان می‌دهد تعداد غریق در دریای خزر امسال در مقایسه با پارسال ۶۵ درصد و در مقایسه با ۲ سال قبل ۸۰ درصد کاهش داشته است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران افزود: این کاهش در حالی اتفاق افتاده که هم سواحل آزادسازی شده و هم حضور گردشگران بعد از دوران کرونا در مازندران ۲۰ برابر شده است.

وی با اشاره به افزایش آمار حضور مسافر و گردشگر بعد از پایان همه گیری کرونا در این استان ادامه داد :‌حضور گردشگران در مازندران تاکنون هفت درصد بیشتر از پارسال است و پیش بینی می‌شود تا پایان تابستان ۷۰ میلیون شب اقامت در مازندران ثبت شود.