برای مقابله با کم‌آبی در بخش کشاورزی استان سمنان ۳۴۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه برای مقابله با کم‌آبی در بخش کشاورزی استان سمنان ۳۴۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است گفت: ۸۰ برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان برای مقابله با کم‌آبی مدنظر قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه برای مقابله با کم‌آبی در بخش کشاورزی استان سمنان ۳۴۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است گفت: ۸۰ برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان برای مقابله با کم‌آبی مدنظر قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی جهادکشاورزی سمنان، محمدرضا قاسمی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: یکی از مخاطرات اصلی و عوامل مهم خسارت‌زا در بخش کشاورزی با توجه به تغییرات شرایط اقلیمی و استمرار پدیده خشکی و خشکسالی‌های مکرر، خسارت ناشی از این خشکسالی‌ها در سال‌های اخیر است که به بخش کشاورزی در استان سمنان وارد شده است.

وی با اشاره به میزان خسارت وارد شده ناشی از خشکسالی به بخش کشاورزی استان سمنان در سال زراعی 1402-1401 افزود: در این مدت هم در بخش زراعی و باغی و هم در بخش دام روستایی و عشایری و هم در حوزه منابع طبیعی و پرورش زنبور عسل و آبزی‌پروری خسارت‌های قابل‌توجهی را در بخش کشاورزی استان سمنان داشتیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: به لحاظ عدد و رقم بالغ‌بر 43 هزار میلیارد ریال خسارت ناشی از خشکسالی به بخش کشاورزی استان سمنان است و نشان‌دهنده اهمیت و اولویتی است که برنامه‌های مقابله با این پدیده و عوامل قهری باید صورت گیرد.

قاسمی با اشاره به اقداماتی که برای مبارزه با کم‌آبی در بخش کشاورزی استان سمنان به آن توجه شده استف خاطرنشان کرد: در مجموع 80 برنامه در بحث‌های حوزه آب‌وخاک با اولویت توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، بهبود روش‌های انتقال، مرمت و لایروبی قنوات و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی به‌عنوان پروژه‌های اولویت‌دار معرفی‌شده است.

وی عنوان کرد: درمجموع برای اجرای این 80 برنامه در بخش کشاورزی استان سمنان بیش از 34 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در تشریح رویکرد این برنامه‌ها در حوزه‌های مختلف فعالیتی بخش کشاورزی بیان کرد: در حوزه زراعت، کشت ارقام مقاوم به شوری و خشکی، تبدیل کشت‌های بهاره به پاییزه و توسعه کشت گیاهان دارویی و کم آب بر مانند زعفران و کشت در محیط‌های بسته و کنترل‌ شده و همچنین توسعه کشت گلخانه‌ای به‌عنوان برنامه‌های اصلی پیش‌بینی‌ شده‌اند.

قاسمی افزود: در حوزه باغبانی نیز کشت ارقام مقاوم به کم‌آبی و خشکی و توجه به شرایط و ظرفیت‌های مناطق مختلف استان سمنان و قابلیت‌هایی که این مناطق برای توسعه باغبانی داشته و می‌توان متناسب با آن برنامه‌ریزی کرد که در اولویت است.

وی با بیان اینکه در بخش حفظ نباتات نیز استان سمنان علاوه بر پدیده خشکی با آفات و بیماری‌های نوظهور مواجه است، خاطرنشان کرد: در این بخش نیز رصد و پایش و ایجاد شبکه مراقبت گیاه‌پزشکی و اقدامات پیشگیرانه و انجام مبارزه به‌ویژه به‌صورت تلفیقی و استفاده از روش “آی.پی.ام” به‌عنوان یک روش جامع‌تر برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها مدنظر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه فقر مراتع و تضعیف پوش گیاهی مراتع ناشی از خشک‌سالی سبب شده دامداران به‌ویژه در مناطق روستایی و عشایری استان سمنان با مضیقه جدی مواجه بوده و در سال زراعی جاری حتی در تأمین آب هم دامداران مناطق روستایی و عشایری با مشکلاتی مواجه شدند گفت: بحث آب‌رسانی سیار و حمل آب با تانکر و از طرفی تعلیف دستی دام به‌عنوان یک موضوع مهم در این بخش مدنظر قرارگرفته است.

قاسمی با بیان اینکه برنامه‌های آموزشی و ترویجی پایه امور بوده و ضرورت اولویت‌دار است گفت: ایجاد مزارع الگویی واحدهای نوآوری می‌توانند به اصلاح روش‌ها و افزایش تاب‌آوری و بالا بردن میزان مقاومت گیاهان در برابر پدیده مخرب خشکی کمک کنند و ازاین‌رو برنامه‌های خوبی در حوزه‌های ترویجی مدنظر قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در موضوع آبزی‌پروری نیز افت منابع آبی و کاهش آن تأثیر چشمگیری در کاهش تولید این محصولات داشته است اضافه کرد: بهترین روش برای مقابله با این موضوع استفاده از فناوری‌های نوین و روش‌های جدید در راستای بازچرخانی آب مورد استفاده در این بخش و استفاده از تکنولوژی‌های نو در آبزی‌پروری است که این برنامه در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: در حوزه منابع طبیعی دامپزشکی و محیط‌زیست و آموزش و تحقیقات نیز با چالش‌های جدی ناشی از پدیده خشکی مواجه بوده‌ایم که در این بخش‌ها نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی‌ شده است.