پیشنهاد لاریجانی برای تغییر در ترکیب کابینه

به جز چند وزارتخانه، بقیه را می‌توان منحل کرد و به جایش وزارتخانه های منطقه ای تشکیل داد.

به جز چند وزارتخانه، بقیه را می‌توان منحل کرد و به جایش وزارتخانه های منطقه ای تشکیل داد.

علی لاریجانی در تازه‌ترین اظهارات خود، از لزوم بسط عقلانیت در حکمرانی سخن گفت، از پیشنهاد ویژه خود برای تغییر در ترکیب کابینه رونمایی کرد، گریزی به موضوع تمرکززدایی زد و در لابه‌لای سخنان خود خاطرنشان کرد که آقایان فکر می‌کنند اگر در برخی پایتخت‌ها نفوذ داشته باشیم کار مهمی کرده‌ایم. نه، این وظیفه تبعی ماست، وظیفه اصلی ما این است که مردم خودمان زندگی قابل‌ پیش‌بینی داشته باشند.

به گزارش خبرآنلاین علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی که در جمع گروهی از کارآفرینان استانی حضور یافته بود،  با اشاره به این که طبق قانون اساسی فعلی می توان تغییراتی را در دولت برای تمرکززدایی انجام داد، اظهار کرد: طبق قانون اساسی فعلی وزیران در مقابل رئیس جمهور و مجلس مسئول هستند؛ بنا بر این شما به وزیر بگو اختیاراتت را بده به استاندار، می‌گوید نمی‌توانم. چرا؟ جواب می‌دهد برای این‌که باید پاسخگوی مجلس باشم. پس مدیرکل من باید آن جا نظر بدهد. خب مدیرکل هم حرف استاندار را گوش نمی‌دهد و می‌گوید من باید پاسخگوی وزیرم باشم. بنابراین استانداران آن قدری که تسلط داشته باشند با شیخوخیت مسائل را حل می کنند. حرفشان نفوذ ندارد.

او افزود: آیا می شود کاری کرد که این موضوع با قانون اساسی فعلی حل شود؟ به نظرم می شود آن را حل کرد. حال شاید شما بگویید امیدواری باطلی دارید ولی به نظرم می شود. در قانون اساسی چند وزارتخانه فقط نام برده شده که شامل وزارتخانه های اطلاعات، خارجه، دفاع و دادگستری است. اتفاقا این‌ها را نمی‌توان منطقه‌ای کرد.

سخنان لاریجانی به همین جا ختم نشد و او در ادامه اظهار کرد: به نظرمن باید دولت را دو قسم کنیم، یک قسم وزیران ستادی و یک قسم وزیران منطقه‌ای. وزیران منطقه‌ای مسئول چند استان می شوند و از مجلس هم رای اعتماد می گیرند. مدیران کل هم باید زیر نظرشان باشند. وزیران ستادی هم لازم نیست هم برنامه‌ریز باشند و هم تا عمق کشور نظارت اجرایی داشته باشند. یعنی وزیر فرهنگ و آموزش و پرورش و آموزش عالی یک وزیر ستادی داشته باشد ولی همه وزیران منطقه‌ای باید برنامه آن‌ها را اجرا کنند.