اقدامات دو ساله دولت رئیسی در قم؛

از توسعه شبکه فاضلاب تا روند مطلوب طرح نهضت ملی مسکن

تعیین تکلیف اصولی فرودگاه، مترو و مونوریل، ساماندهی بافت فرسوده، تصمیمات گرفته شده در خصوص مدیریت گردوغبار، توسعه شبکه فاضلاب، رشد شاخص‌های اقتصادی، کاهش بیکاری، رکود تاریخی صادرات، روند مطلوب طرح نهضت ملی مسکن و غیره بخشی از اقدامات کلان دولت سیزدهم در سطح استان قم است.

تعیین تکلیف اصولی فرودگاه، مترو و مونوریل، ساماندهی بافت فرسوده، تصمیمات گرفته شده در خصوص مدیریت گردوغبار، توسعه شبکه فاضلاب، رشد شاخص‌های اقتصادی، کاهش بیکاری، رکود تاریخی صادرات، روند مطلوب طرح نهضت ملی مسکن و غیره بخشی از اقدامات کلان دولت سیزدهم در سطح استان قم است.

طی دو سال گذشته اقدامات و تصمیماتی در استان قم انجام‌گرفته که بخشی از آنها بیش از یک دهه معطل یک اقدام و گاهی امضاء بوده‌اند. به گفته استاندار سابق قم، در کشوی میز یکی از معاونین استاندار، بیش از ۵۰ پرونده مردمی جهت طرح در یکی از کمیسیون ها وجود داشت که هیچ‌گونه مشکلی از نظر استعلامات نداشت و فقط منتظر یک امضا بود اما سال‌ها خاک می‌خورد.

یکی از چالش‌های مدیریت قم از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم وجود پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای بود که کلنگ آن اصولاً بدون رعایت ضوابط و روال معمول بر زمین زده شده و به همین دلیل سال‌ها بلاتکلیف بوده و هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی زیادی را به وجود آورده بود که “فرودگاه” جزو شاخص‌ترین آنهاست.

حل اصولی مشکل فرودگاه قم

مشکل برخی از پروژه‌های کلان قم مانند فرودگاه در این بود که اصولاً مقدمات قانونی آن انجام نگرفته بود و مجوزات آن اخذ نشده بود، مجموعه مدیریت قم حدود یکسال و نیم برای حل این مشکل و ارائه مستندات زمان گذاشت تا روند ادامه عملیات عمرانی آن در روال قانونی و اصولی خود ادامه یابد.

با پیگیری‌های مجموعه مدیریت استان قم، زمینه و منابع قابل‌پیش‌بینی و اطمینان‌بخشی برای تکمیلی فرودگاه قم پیش‌بینی‌شده است؛ تلاش مدیریت استان بر ادامه عملیات عمرانی این فرودگاه توسط بخش خصوصی در کنار توجه به ظرفیت‌های ملی است، فرودگاه قم به نتیجه مشخص خود رسیده و آغاز عملیات آن منتظر ابلاغ سازمان هواپیمایی کشور است.

همچنین برای حضور شرکت های هواپیمایی موردنیاز فرودگاه قم نیز از چند ماه گذشته مذاکراتی با برخی از طرفین بخش خصوصی و خارجی مثل ایرلاین های عراقی انجام‌گرفته است تا بعد از تکمیل و افتتاح آن منتظر تامین هواپیما نماند.

تعیین تکلیف مونوریل

همچنین منوریل قم نیز از جمله آن دسته از پروژه‌های نیمه‌تمام و آزاردهنده در قم بود که با تعاملات و هم‌اندیشی بین نخبگان و تصمیم‌گیران شهری به یک سرانجام مناسب رسید و مشکل نحوه عبور آن از مقابل حرم مطهر با حفظ سیما و منظر حرم نورانی کریمه اهل‌بیت، نهایی شده است.

در خصوص منوریل مصوبات لازم برای بهره‌برداری از ۶.۸ کیلومتر آن اخذ شده است هرچند مجموعه مدیریت استان قم در نهایت نسبت به احداث مونوریل تا شهر پردیسان بر اساس مطالعات کارشناسی و کارکرد حمل‌ونقلی آن نظر مساعد دارد؛ اما اولویت در قدم نخست، تکمیل همین ۶.۸ کیلومتر تا مصلی قدس است.

مترو قم در انتظار واگن

مترو قم نیز که تا ۲ سال گذشته به‌خاطر برخی اختلاف‌نظرها بین شهرداری و پیمانکار متوقف بود با اصلاح قرارداد در سازمان برنامه و بودجه کشور به مبلغ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مجدد وارد فاز اجرا شده و هم اکنون مترو قم فقط نیازمند تامین واگن است. برای تامین سه رام قطار مترو قم، قراردادی با یک شرکت چینی منعقد شده است.

در حال حاضر برای اینکه مترو قم در سیستم حمل‌ونقلی قم بتواند نقش مفید و موثری را ایفا نماید نیازمند تکمیل فاز دوم آن از میدان شهید مطهری تا مسجد مقدس جمکران است.

چاره‌اندیشی برای مشکل اصلی مردم

گردوغبار یکی دیگر از چالش‌های کنونی قم است که بخشی از آن به اقلیم خشک و کم‌باران این استان مربوط می‌شود و بخش مهمی از آن معلول کم‌توجهی‌های گذشته، عدم تامین حقابه‌ها و بهره‌برداری غیراصولی از زمین و خاک مرتبط می‌شود، ۳۰ هزار هکتار از اراضی قم در وضعیت بحرانی قرار دارد به گفته بسیاری از مسوولان و کارشناسان، مشکل اصلی مردم قم گردوغبار است، با وزش یک باد کم‌سرعت گردوغبار دامن مردم را می‌گیرد.

برای مدیریت گردوغبار در استان قم مطالعات کارشناسی انجام شده و طرحی برای آن تهیه شده است که برای تامین منابع آن نیز پیش‌بینی‌هایی در قالب سفر دوم رییس جمهوری به قم، استفاده از توان‌بخش خصوصی و غیره دیده شده است. با تلاش‌های انجام شده در دولت سیزدهم احیای ۱۶۰ هکتار از اراضی مستعد گردوغبار قم نیز به‌زودی وارد فاز اجرا خواهد شد.

توسعه شبکه فاضلاب

قم همچنین در موضوع توسعه شبکه فاضلاب با پوشش ۴۱ درصدی، جزو استان‌های ضعیف کشور محسوب می‌شد که طی دو سال گذشته اعتبارات قابل‌توجهی از منابع دولتی برای توسعه شبکه فاضلاب تامین شده است.

در حال حاضر ۴۰ میلیون مترمکعب پساب در قم تولید می‌شود که بخشی از آن پساب بخاطر عدم پیش‌بینی‌های لازم بلااستفاده مانده درحالی‌که این پساب‌ها می‌توانند نیاز بخش صنعت استان را بصورت کامل تامین نماید، در ۲ سال گذشته قراردادهایی برای انتقال پساب به شهرک‌های صنعتی استان منعقد شده است.

تصمیمات کلان در خصوص دریاچه نمک

دریاچه نمک قم جزو ظرفیت‌های مهم اقتصادی و گردشگری استان قم است که تاکنون به‌رغم همه اقدامات انجام شده نتوانسته خروجی‌های لازم را به بار بیاورد.

طبق مصوبه‌ای که در قالب سفر رییس جمهوری به استان قم انجام شده است نسبت به وضعیت دریاچه نمک تصمیمات زیرساختی و بنیادی گرفته شده که در دست پیگیری و بررسی قرار دارد که می‌تواند تصمیم کلانی در خصوص ابعاد مختلف این دریاچه گران‌بها باشد.

یکی از مزیت‌های اقتصادی دریاچه نمک وجود ماده لیتیوم است که جزو کانی‌های ارزشمند است، این دریاچه میلیون ها دلار ارزش‌افزوده اقتصادی دارد که هنوز از آن استفاده درستی نشده است. نیاز مهم و ابتدایی این دریاچه احداث یک جاده دسترسی ویژه از استان قم است؛ اما در صورتی که این مسیر جدید نیز احداث نشود، زمینه برای استفاده از جاده کنونی آن از مسیر شهر کاشان میسر است و مجموعه مدیریت استان نسبت به استفاده از این ظرفیت مهم خدادادی تأکید دارد.

حل مشکل بافت‌های فرسوده و خانه‌های در حریم دکل

وجود حجم بالای بافت‌های فرسوده یکی از مشکلات مهم شهری قم است که به نوبه خود چالش‌هایی را در زمینه توسعه شهری بوجود آورده است که از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم اقدامات بزرگی برای اختصاص دو قطعه زمین بزرگ به ارزش‌های هزاران میلیارد تومان جهت ساماندهی این لکه‌ها، انجام شده است.

برای بهسازی و ساماندهی بافت فرسوده و اطراف حرم مطهر حضرت معصومه، دولت دو قطعه زمین ۳۲ و ۴۸ هکتاری در شهر پردیسان اختصاص داده که یک اقدام بسیار بزرگ در حل یک دغدغه تاریخی و طولانی‌مدت مردم قم بوده است.

به‌موازات این اقدام، خانه های در حریم دکل برق قم نیز تعیین تکلیف و تصمیم بر آن شد تا دکل‌های فشارقوی برق جابه‌جا شوند و برای این کار ۱۶۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد شد که ۵۰ درصد آن توسط مجموعه مدیریت استان تامین اعتبار شده و انتقال دکل‌های فشارقوی برق به‌زودی در محلات هدف آغاز خواهد شد.

واگذاری زمین شهرک شهاب به شرکت شهرک‌های صنعتی نیز جزو مباحثی بود که تا قبل از آن بخاطر مشکلات بین دستگاهی متوقف شده بود که در دولت مردمی، این معضل آزاردهنده حل شد.

روند مطلوب طرح نهضت ملی مسکن در قم

قم در اجرا و ساخت طرح نهضت ملی مسکن، جزو استان های فعال و موفق در سطح کشور محسوب می‌شود و آمار و ارقام موجود نشان از روند مطلوب اجرای این طرح دارد.

هم اکنون ساخت واحدهای مسکونی در بیش از هفت کارگاه عمرانی در مناطق مختلف همچون سایت ۵۶۰ هکتاری، طایقان، کهک، دستجرد، قنوات، سلفچگان و پرنیان دنبال می شود.

مشکل کمبود و قطعی برق که طی سالهای اخیر به یکی از چالش‌ها و مشکلات روزمره مردم قم تبدیل شده بود با پیش‌بینی و اقدامات موثر دولت مردمی در سال جاری به نحو شایسته‌ای مدیریت شد به‌نحوی‌که امسال شاهد خاموشی برق در بخش خانگی در استان قم نبودیم که بخشی از این عملکرد موفق، به احداث و بهره‌برداری از طرح‌های جدید تامین و تولید برق باز می‌گردد.

در سال ۱۴۰۲ پروژه بزرگ پست برق ۴۰۰ کیلوولتی قم با تلاش شبانه‌روزی وزارت نیرو در مدت هفت ماه با هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد ریال در قم به بهره‌برداری رسیده است.

پست ۴۰۰ کیلوولتی در رفع مشکل ولتاژ برق مشترکین استان قم و تامین برق مردم نقش کلیدی دارد و تاثیر آن در زندگی روزمره مردم این استان کاملاً نمایان است.

رکود تاریخی احیای ۹۰ واحد تولیدی راکد در قم

یکی دیگر از جلوه های موفق استان قم در دو سال گذشته همت و تلاش شبانه روزی مسوولان اقتصادی در احیای واحدهای راکد صنعتی بوده است به نحوی که برخی از رکودهای تاریخی در احیای واحدهای نیمه فعال و راکد نیز شکسته شده و وضعیت امیدبخشی را به وجود آورده است.

از ابتدای دولت سیزدهم ۹۰ واحد تولیدی راکد در قم با اشتغال ۱۲۴۴ نفر و سرمایه گذاری ۹۷۸ میلیارد تومان احیا شده و به چرخه تولید بازگشته اند.

ایجاد بیش از ۲۲ هزار شغل در قم

بدون شک ایجاد شغل و رشد تولید نقش بسزایی در تحقق شعار سال دارد، مجموعه مدیریت استان قم نیز طی دو سال گذشته تلاش کرده تا ضمن تثبیت اشتغال موجود؛ گام‌های بلندی در ایجاد فرصت‌های جدید شغلی بوجود آورد که می‌توان نتیجه آن را در بیش از ۲۲ هزار فرصت شغلی جدید جستجو کرد که در این مدت تحقق عینی یافته است.

طبق آمار رسمی استان، از سال ۱۴۰۱ تا اکنون برای ۲۲ هزار و ۹۰۷ نفر از مردم اشتغال پایدار با امنیت شغلی و بیمه تامین اجتماعی ایجاد شده است.

جهش بزرگ در ایمن‌سازی جاده‌های قم

در طول دو سال گذشته جهش بزرگی در ایمن‌سازی و بهسازی جاده‌های مواصلاتی قم به طول ۵۰۰ کیلومتر انجام شده است که تکمیل و بهسازی محور قم نیزار، بهسازی محور قم آوه، بهسازی محور قم – جعفریه و تعریض محورهای دستجرد، قمرود و کهک از جمله این اقدامات شاخص بوده است.

پس از یک دهه چشم‌انتظاری مردم قم، پروژه عمرانی چهارخطه شدن محور پردیسان به ورجان و احداث ۱۳ کیلومتر جاده و پل با پیشرفت ۸۵ درصدی در حال اتمام است. همچنین در طول دو سال گذشته ۶۶ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای استان قم با عملیات عمرانی اصلاح و رفع خطر شده است.

ثبت رکود تاریخی صادرات قم

با مشوق‌ها و حمایت‌های دولت مردمی از صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی شاهد جهش و موفقیت‌های ویژه‌ای در عرصه اقتصادی و تولیدی قم در طول دو سال گذشته رخ‌داده است.

صادرات محصولات تولیدی استان قم در سال ۱۴۰۱ رکورد تاریخی ۳۴۸ میلیون دلار را ثبت نموده و بیشترین میزان صادرات از قم در دولت سیزدهم انجام‌گرفته است.

صادرات استان در سال ۱۳۹۹، حدود ۱۲۶ هزار تن باارزش ۱۴۸ میلیون دلار بوده است درحالی‌که ارزش صادرات کالا از قم در دو سال عملکرد دولت سیزدهم به ترتیب حدود ۹۹ درصد و ۱۵۶ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد نشان می‌دهد. حجم صادرات قم در سال ۱۴۰۱ با عبور از مرز ۳۴۸ میلیون‌دلاری رکود تازه‌ای از خود بر جای گذاشته است.

رشد معنادار شاخص‌های اقتصادی قم

با نگاهی به دستاوردها و پیشرفت‌های این استان در ۲ سال فعالیت دولت مردمی در حوزه‌های گوناگون می‌توان اثبات کرد که از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم شاخص‌های مهم و کلان اقتصادی قم شاهد رشد معنادار و امیدبخش بوده است.

به‌عنوان نمونه در دو سال گذشته اعتبارات اختصاص‌یافته به پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) استان قم یک هزار و ۹۵ میلیارد تومان (جمع تخصیص نقدی و معادل نقدی اسناد خزانه) بود، در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با اعتبارات اختصاص‌یافته به این پروژه‌ها در پنج سال قبل از این دولت، یعنی ۱۳۹۵-۱۳۹۹ برابری می‌کند.

همچنین افزون بر این اعتبارات، طی سفر رئیس‌جمهور به استان قم در دی‌ماه ۱۴۰۰، اعتباری بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی استان اختصاص‌یافته است. مجموع درآمدهای عمومی استان طی دوره دو ساله دولت سیزدهم، بالغ بر ۵ هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان شده است که نسبت به جمع درآمدهای عمومی دو سال قبل حدود ۲.۷ برابر افزایش داشته است.

کاهش نرخ بیکاری

در موضوع اشتغال در پایان سال ۱۳۹۹ نرخ بیکاری استان، ۱۰ درصد بود که این رقم در دو سال فعالیت دولت سیزدهم به ترتیب به ۹.۳ و ۸.۶ درصد کاهش‌یافته است. همچنین در بخش صادرات کالا از مبادی گمرکی استان طی دو سال فعالیت دولت مردمی به ترتیب، ۲۹۵ و ۳۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۸۴ و ۳۴۸ میلیون دلار، صادر شده است.

هیچ مصوبه‌ای خاک نمی‌خورد

به گفته استاندار سابق قم، در استان قم هیچ مصوبه‌ای وجود ندارد که روی زمین بماند و برای تمام مصوبات سفر استاندار به شهرها و روستاهای استان کمیته رصد تشکیل و روند پیگیری و اجرای آنها را دنبال می‌کند؛ تمام تصمیمات انجام‌گرفته در سطح استان طی دو سال گذشته باقدرت در حال پیگیری برای به سرانجام رسیدن است.

سید محمدتقی شاهچراغی گفت: سفر سال ۱۴۰۰ رییس جمهور به استان قم در مجموع ۱۵۳ مصوبه داشت که تمامی این مصوبات بدون استثنا و باقدرت در حال پیگیری است.

به گفته وی، مجموعه مدیریت استان قم نسبت به اجرای تمام مصوبات سفر رییس جمهور اصرار دارد اما بخشی از مصوبات یک اقدام مشترک بین دولت و نهادهای دیگر است که باید با همراهی و همدلی جلو برود.