اصفهان در محاصره گرد و غبار

۱۵ شهرستان اصفهان متأثر از گردوغبار تالاب گاوخونی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۹۹ درصد از ۴۷ هزار هکتار مساحت تالاب گاوخونی خشک و تبدیل به کانون گرد و غبار شده و با وزش باد شدید این غول گرد و غبار تالاب گاوخونی بیدار می‌شود و 15 شهرستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۹۹ درصد از ۴۷ هزار هکتار مساحت تالاب گاوخونی خشک و تبدیل به کانون گرد و غبار شده و با وزش باد شدید این غول گرد و غبار تالاب گاوخونی بیدار می‌شود و 15 شهرستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به خیزش کانون‌های گرد و غبار در برخی مناطق استان اظهار داشت: در چند روز گذشته به علت شدت تندبادهای لحظه‌ای شرق و شمال استان اصفهان سمنان و شمال اردستان شاهد خیزش کانون‌های گرد و غبار در استان بوده‌ایم که ۱۰ شهرستان استان اصفهان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: به علت افزایش آلاینده‌های ناشی از گرد و غبار و ذرات معلق، شاهد کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی هستیم و گرد و غبار در بعضی از ایستگاه‌ها به بالای ۳۰۰ رسیده است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه با توجه به خشکی تالاب گاوخونی مواجه با شدت گرد و غبار و خیزش کانون‌های گرد و غبار در تالاب هم هستیم، افزود: به واحدهای صنعتی آلاینده دستور کاهش فعالیت داده شد و مقرر شد محیط زیست نظارت لازم را انجام دهد، همچنین فعالیت کوره‌های  آجرپزی، گچ و مصالح ساختمانی در برخوار، اصفهان و سگزی ممنوع اعلام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه هر گونه فعالیت خاکبرداری و خاکریزی ممنوع است، گفت: آتش زدن بقایای گیاهان در مزارع کشاورزی ممنوع و خودروهایی که معاینه فنی ندارند، مقرر شد اعمال قانون توسط پلیس انجام شود.

۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی اصفهان بیابانی است

وی با تأکید بر اینکه در اصفهان باید کارهای بلند مدت انجام در راستای کنترل گرد و خاک انجام شود، بیان کرد: حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی موجود در سطح استان از اراضی بیابانی است که به طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی استان پراکنده هستند.

شیشه‌فروش ادامه داد: اراضی بیابانی استان ۱۰ درصد اراضی بیابانی کشور را تشکیل می‌دهد و اصفهان هم مرز استان‌های یزد، سمنان، قم و خراسان جنوبی است که از آنجا هم گرد و غبار وارد استان می‌شود و باید همزمان استان‌ها هم اقداماتی انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی استان در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی قرار دارند، گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد مساحت استان اصفهان را بیابان تشکیل داده و چون اصفهان در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، شرایط تقویت کانون‌های فرسایش بادی در این مدت افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: برای حفاظت مناطق از اثرات گرد و غبار ۳۱۰ هزار هکتار نهال کاری صورت گرفته که توانسته ۷۲۰ کیلومتر جاده، ۲۷۰ کیلومتر راه آهن و ۳۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی را در برابر گرد و غبار ایمن کند.

شناسایی ۱۴ کانون فرسایش بادی در اصفهان

شیشه‌فروش افزود: در استان  ۱۴ کانون فرسایشی بادی وجود دارد که شامل  آران و بیدگل، ریگ بلند، ریگ زرین، سگزی، رودشت، جرقویه، جنوب ریگ جن، چاه ملک، فرخی، خور، مصر، جندق، ایستگاه حسین آباد، تالار شور گلپایگان است و شهرستان‌های بیابانی استان شامل اردستان، آران و بیدگل، اصفهان، خور و بیابانک، نایین، کاشان، نطنز، کوهپایه، هرند، جرقویه، ورزنه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در سال گذشته ۱۵۰ هکتار نهال کاری با گونه‌های مقاوم در شهرستان‌های برخوار، اصفهان و ۹۵۰ هکتار مراقبت و آبیاری از نهال‌های کاشته شده انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه اصفهان متاثر از کانون‌های گرد و غبار داخلی و بیرون استانی است، تصریح کرد: خشکی زاینده‌رود و تأمین نشدن حقابه قانونی کشاورزی و زیست محیطی رودخانه و تالاب گاوخونی و همچنین رها شدن بسیاری از مزارع حاصلخیز در شرایط نبود آب، عامل افزایش کانون‌های مقطعی گرد و خاک در استان است.

۱۵ شهرستان اصفهان متأثر از گردوغبار تالاب گاوخونی

شیشه‌فروش گفت: ۹۹ درصد از ۴۷ هزار هکتار مساحت تالاب گاوخونی خشک و تبدیل به کانون گرد و غبار شده و با وزش باد شدید این غول گرد و غبار تالاب گاوخونی بیدار و ۱۵ شهرستان استان اصفهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خواستار اقدام جدی وزارت نیرو برای پیشگیری از اثرات فرونشست زمین، پیشگیری از خیزش گرد و غبار و احیای زاینده‌رود شد و خاطرنشان کرد: تسریع در تکمیل طرح‌های انتقال آب به زاینده‌رود، احیای رودخانه و تالاب و همچنین برقراری جریان دائمی زاینده‌رود می‌تواند از شدت آثار گرد و خاک بکاهد.

وی ادامه داد: مطالعه تامین حقابه گاوخونی صورت گرفته و ۱۷۶ میلیون متر مکعب حقابه گاوخونی باید طبق جدول منابع و مصارف دیده شود تا تالاب بیشتر از این دچار آسیب نشود.

شیشه‌فروش خواستار احیای تالاب شور گلپایگان و تالاب گاوخونی شد و گفت: از اول امسال تاکنون ۵۰ روز ناسالم ناشی از گرد و غبار در اصفهان ثبت شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: کم آبی و خشکی زاینده‌رود، افزایش بیابان، فرونشست زمین و گردوغبار از چالش‌های زیست محیطی در استان اصفهان است.