نماینده مردم ساری در مجلس اعلام کرد:

خودکفایی برنج تنها با دانش‎بنیان کردن کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع مهم امروز مسئله دانش‌بنیان کردن کشاورزی است؛ گفت: اگر ما امروز در حوزه کشاورزی شمال کشور سرمایه‌گذاری کنیم از واردات برنج بی‌نیاز خواهیم شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع مهم امروز مسئله دانش‌بنیان کردن کشاورزی است؛ گفت: اگر ما امروز در حوزه کشاورزی شمال کشور سرمایه‌گذاری کنیم از واردات برنج بی‌نیاز خواهیم شد.

منصور علی زارعی کیاپی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بلاغ اظهار کرد: در شرایط کنونی در عرصه تامین امنیت غذایی مردم جهان در سال ۲۰۵۵ می بایست ۷۰ درصد تولیدات مواد غذایی را افزایش دهیم و بدون شک در کشور نیز باید همین سیاست را دنبال کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما میزان تولیدات برنج ما در کشور حدود ۲ میلیون تن است که مازندران نیمی از آن را تولید می‌کند اما ضریب بهره وری ما در استان از ۱۰ درصد تجاوز نمی کند و شاهد هستیم که در استان با چه مشکلاتی مواجه شده ایم.

زارعی عنوان کرد: ما در استان حدود ۴۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که ۲۱۵ هزار هکتار آن برنج و ۱۴۰ هزار هکتار باغی و مابقی اراضی دیمزار و صیفی جات است.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی گفت: در حالی امروز میزان بهره وری برنج طارم محلی مازندران در هکتار حدود ۲.۵  تن است که میزان بهره وری برنج های وارداتی در کشورهای دیگر بین ۸ تا ۱۰ تن است.

زارعی مطرح کرد: با تمام تلاش هایی که انجام شده است هم اکنون نیز برنج های سال گذشته در انبارهای مازندران وجود دارد و این بدان علت است که برنج های محلی را خریداری نمی کنند.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به محض اینکه حرف از واردات برنج می‌شود زمینه را فراهم می‌کنند؛  تصریح کرد: متاسفانه ۲ میلیون تن برنج وارد کشور کردیم در حالی که برای دارو مشکل ارز داشتیم؛ اما می بینیم که علیرغم آنکه در کشور، برنج تامین بود ارز را به موقع و میزان کافی برای واردات برنج دادند و ۴ میلیون تن برنج در کشور داریم که مصرف ما ۳ میلیون تن است و بپذیریم که اینگونه کشاورز نمی‌تواند کار کند.

زارعی خاطرنشان کرد: اگر ما امروز در حوزه کشاورزی شمال کشور سرمایه گذاری کنیم از واردات برنج بی نیاز خواهیم شد؛ هم اکنون ۴ میلون تن برنج پرمحصول در هکتار داریم برداشت می‌کنیم که اگر این رقم به ۶ تن برسانیم به خودکفایی خواهیم رسید.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حالی که سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصد در حوزه مرکبات، ضایعات داریم اما فکری برای ضایعات مرکبات نکردیم؛ تاکید کرد: در حالی که مکانیزاسیون یکی از مسایل اساسی در افزایش ضریب بهره روی است  ما ۶ هزار تراکتور در استان درایم که ۳ هزار دستگاه آن اسقاطی هستند.