معاون اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران:

سه دستگاه آلایندگی‌سنجی برای مازندران خریداری شد

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران از خریداری سه دستگاه آلایندگی‌سنجی برای راه‌اندازی سه ایستگاه سنجش آلودگی هوا در غرب، مرکز و شرق مازندران خبر داد که به زودی در چالوس، آمل و نکا نصبمی‌شوند.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران از خریداری سه دستگاه آلایندگی‌سنجی برای راه‌اندازی سه ایستگاه سنجش آلودگی هوا در غرب، مرکز و شرق مازندران خبر داد که به زودی در چالوس، آمل و نکا نصبمی‌شوند.

علی‌اکبر یداللهی اظهار کرد: با توجه به مشاهده آلودگی هوا در مازندران طی سال‌های اخیر، راه‌اندازی ایستگاه‌های آلایندگی‌سنجی در این استان یکی از مطالبات و اهداف جدی اداره کل حفاظت محیط زیست بود که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده اعتبار لازم برای خریداری سه دستگاه و نصب آن در سه نقطه از استان تأمین و دستگاه‌ها نیز خریداری شد.

وی اظهار کرد: برای خریداری این سه دستگاه آلایندگی‌سنجی حدود ۲۰ میلیارد ریال اعتبار صرف شد که به زودی قرار است در چالوس، آمل و نکا نصب شوند.

این مسئول خاطرنشان کرد: با نصب این دستگاه‌های خریداری شده امکان سنجش سه نوع آلاینده در هوای مناطق پیرامون ایستگاه‌ها فراهم می‌شود. البته امکان ارتقاء عملکرد این دستگاه‌ها از نظر سنجش سایر آلاینده‌ها نیز وجود دارد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به مشاهده ریزگردها در آسمان مازندران تصریح کرد: ورود ریزگردها به مازندران نیز ضرورت راه‌اندازی ایستگاه‌های آلایندگی‌سنجی را افزایش داده است. با راه‌اندازی این ایستگاه‌ها امکان پایش لحظه‌ای کیفیت هوا در چالوس، آمل و نکا فراهم می‌شود و داده‌ها نیز به صورت آنلاین روی سامانه حفاظت محیط زیست برای همه افراد قابل مشاهده خواهد بود.

یداللهی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا با مشارکت شهرداری چند شهر بزرگ استان تعداد ایستاگاه‌های آلایندگی‌سنجی را در مازندران افزایش دهیم که امیدواریم با همکاری این شهرداری‌ها این هدف محقق شود. برای مثال در شهری مانند آمل که یک شهر صنعتی محسوب می‌شود به بیش از یک ایستگاه آلایندگی‌سنجی نیاز داریم.

به گفته وی اکنون در مازندران فقط یک ایستگاه سنجش میزان آلایندگی در میدان امام حسین(ع) ساری قرار دارد که به تنهایی جوابگوی بررسی کل آلاینده ها در استان نیست.

نبود ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها در مازندران سبب شده که طی سال‌های اخیر با وجود مشهود بودن آلودگی هوا و رخ دادن پدیده وارونگی هوا به ویژه در روزهای سرد سال، امکان محاسبه میزان آلودگی برای صدور هشدارهای لازم و برنامه‌ریزی درست به منظور پیشگیری از افزایش آلودگی هوا فراهم نباشد.

آلودگی هوا در مازندران نخستین بار در دی ۱۳۹۶ به صورت رسمی اعلام شد و از آن زمان تا کنون هر سال زمستان بر میزان آلودگی هوای استان افزوده شد.

مازندران در حالی تا کنون از ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌های هوا بی‌بهره مانده که سال ۱۳۹۷ در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان ایجاد ۶ ایستگاه سنجش آلاینده‌های هوا با پراکنش مناسب در نقاط مختلف استان تصویب شده بود.