۳۳ درصد مراجعان برای اهدای خون در استان سمنان اهداکننده بار اولی بودند

مدیرکل انتقال خون استان سمنان گفت: ۳۳ درصد افرادی که امسال برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کردند، بار اولی یا اهداکنندگان با سابقه هستند.

مدیرکل انتقال خون استان سمنان گفت: ۳۳ درصد افرادی که امسال برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کردند، بار اولی یا اهداکنندگان با سابقه هستند.

به گزارش روابط عمومی انتقال خون سمنان، محسن طاهریان ابراز داشت: ۱۴ هزار و ۲۵۲ نفر از ابتدای فروردین امسال تا کنون در نقاط مختلف استان سمنان موفق به اهدای خون شدند که ۳۳ درصد از این اهداکنندگان بار اولی و ۶۷ درصد اهداکنندگان مستمر بودند.

وی اضافه کرد: ۱۵ هزار و ۸۰۵ نفر از ابتدای فروردین امسال تا کنون به پایگاه‌های انتقال خون در نقاط مختلف استان سمنان به منظور اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۵۲ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی یادآور شد: با اهدای یک واحد خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد، از یک واحد خون، گلبول خون فشرده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد، پس از آن پلاکت به دست می‌آید که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای خون نیز در روند درمان بیماران کبدی و دارای سوختگی استفاده می‌شود.

طاهری اظهار کرد: با وجود پیشرفت‌های فراوان در علم پزشکی، تاکنون هیچ جایگزین آزمایشگاهی برای خون ساخته نشده و فقط خونی که توسط انسان‌های بخشنده اهدا می‌شود، می‌تواند جان انسان‌های دیگر را از مرگ نجات دهد.

وی بیان کرد: نبود جایگزین مناسب برای خون، محدودبودن مدت زمان نگهداری خون و فرآورده‌های خونی، همیشگی بودن نیاز به خون و فرآورده‌های آن، سبب شده تا اهدای خون از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود.

مدیرکل انتقال خون استان سمنان گفت: اهدای خون هنگامی رخ می‌دهد که یک فرد سالم به طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می‌دهد، خون اهداشده پس از انجام آزمایش‌های غربالگری و تایید سلامت، به منظور تهیه فرآورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا از طریق بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می‌شود.

چهار پایگاه اهدای خون در استان سمنان برای خون‌گیری از متقاضیان فعال است و فرایند آفرزیس در این استان در پایگاه های سمنان و شاهرود انجام می شود.

آزمایش‌هایی مانند هپاتیت بی و سی، ایدز و بیماری های مقاربتی از خون های اهدایی به عمل می‌آید و خون اهدایی برای افراد نیازمند در عمل های جراحی، درمان مجروحان تصادف، زایمان، برای تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.