دعوت مدیر عامل کشتارگاه صنعتی دام شرکت پرتو فرآوری گوشت از استاندار قم جهت بازدید از مجموعه

اشاره:کشتارگاه دام شرکت پرتو  فرآوری گوشت به لحاظ دارا بودن استانداردهای کشتارگاهی وهمچنین مدیریتی کارآمد، مجرب و تحصیل کرده، بدون شک در ردیف کشتارگاه های ممتاز در سطح استان قم و بلکه در سطح کشور محسوب می شود. به مناسبت ۱۴مهر روز دامپزشک با مدیر عامل و مدیر فنی کشتارگاه صنعتی دام پرتو مصاحبه ای اختصاصی انجام داده ایم که ماحصل این گفت‌وگو را با هم می‌خوانیم. دکتر سید محمد علی جلالی مدیر عامل و مدیر فنی کشتارگاه دام شرکت پرتو فرآوری گوشت  در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما ضمن تشریح فعالیت ها و خدمات این مجموعه کشتارگاهی ، به بیان برخی مشکلات پرداخت و به سوالات خبرنگار ما پاسخ داد.

اشاره:کشتارگاه دام شرکت پرتو  فرآوری گوشت به لحاظ دارا بودن استانداردهای کشتارگاهی وهمچنین مدیریتی کارآمد، مجرب و تحصیل کرده، بدون شک در ردیف کشتارگاه های ممتاز در سطح استان قم و بلکه در سطح کشور محسوب می شود. به مناسبت ۱۴مهر روز دامپزشک با مدیر عامل و مدیر فنی کشتارگاه صنعتی دام پرتو مصاحبه ای اختصاصی انجام داده ایم که ماحصل این گفت‌وگو را با هم می‌خوانیم. دکتر سید محمد علی جلالی مدیر عامل و مدیر فنی کشتارگاه دام شرکت پرتو فرآوری گوشت  در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما ضمن تشریح فعالیت ها و خدمات این مجموعه کشتارگاهی ، به بیان برخی مشکلات پرداخت و به سوالات خبرنگار ما پاسخ داد.

وی که دانش آموخته رشته دامپزشکی در مقطع دکترا است ابتدا با بیان اینکه در اواخر سال 1401 به پشنهاد متصدی کشتارگاه و تصویب هیأت مدیره، با حفظ سمت مدیریت فنی، به عنوان مدیر عامل کشتارگاه انتخاب شدم، گفت: این کشتارگاه از حدود 25 سال قبل یعنی اولین کشتارگاه صنعتی دام توسط بخش خصوصی تاسیس و  کار خود را شروع  کرده بودکه بعد از واگذاری به سرمایه گذار جدید آقای  باقریان، با توجه به نیازها و مقتضیات زمان، ودستورالعمل های صادره از سوی سازمان های مربوطه، کشتارگاه باید به تجهیزات نوین پیشرفته و مدرن مجهز  میشد. وی اضافه کرد: از زمانیکه  کشتارگاه تحویل گرفته شدبخش هایی از کشتارگاه نیاز به ترمیم و بازسازی اساسی داشت که شکر خدا اقدامات لازم در این زمینه انجام شد. ضمن اینکه طی چند سال اخیر؛ یکسری ساختارهای قدیمی را به روز رسانی کردیم و برخی وسایل مورد استفاده که از جنس آهن بود را، به استیل تبدیل نمودیم.

وی در همین زمینه خاطر نشان کرد: سیستم های شست و شوی لاشه را دقیقاً با موازین بهداشتی و شرعی منطبق ساخته و رندینگ ( تبدیل ضایعات کشتارگاهی) را بازسازی کردیم که این ضایعات در برخی صنایع زیر مجموعه جهاد کشاورزی از جمله صنعت پرورش ماهی و نظایر آن، مورد مصرف دارد. دکتر سید محمد علی جلالی آنگاه با بیان اینکه اخیراً پیشنهادی به مقامات ذیربط ارایه داده ایم که در چند ناحیه مختلف از شهر، واحد هایپر گوشت احداث وراه اندازی کنیم که با عرضه مستقیم گوشت، دسترسی قشرهای مختلف را به این محصول با شرایط و قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم.  البته در این زمینه همکاری ارگان های دولتی را انتظار داریم چرا که چنین طرحی، هیچ سود و منفعت اقتصادی برای مدیریت کشتارگاه ندارد و صرفاً به منظور تسهیل در خدمات رسانی بهینه به مردم شریف این طرح  انجام می شود که در این راستا گوشت  گرم کشتار روز و با کیفیت و بسته بندی کاملاً بهداشتی به متقاضیان عرضه شود.

مدیر عامل کشتارگاه  صنعتی پرتو سپس با تاکید بر اینکه بزرگ ترین مزیت این طرح کنترل قیمت گوشت در بازار است، تصریح کرد: مسوولان ذیربط مدام بر ضرورت کنترل قیمت ها تاکید می ورزند که اجرای این طرح می تواند به این دغدغه های مسوولان پایان دهد.

وی که در عین حال مسوولیت فنی وبهداشتی کشتارگاه  را نیز به عهده دارد؛ در ادامه ظرفیت نگهداری سردخانه گوشت گاوی  این کشتارگاه را 50 تن اعلام کرد که عملیات اجرای این سردخانه با هزینه سنگین به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است که به یاری خدا در آینده نزدیک با حضور مسوولان ارشداستان رسماً افتتاح خواهد شد.

دکتر سید محمد علی جلالی افزود: اقلام و ملزومات سردخانه  از سال 1400 خریداری شده بود و در آن بازه زمانی که برخی مسوولان توصیه می کردند که کار اجرای طرح با حداقل تخریب صورت بگیرد معذالک ما برای اجرای  کامل طرح و نتیجه گیری بهتر همه سازه را تخریب کردیم که این امر مدت زمان ساخت را کمی طولانی نمود وهم اکنون در آستانه افتتاح قرار دارد.

مسول فنی وبهداشتی کشتارگاه صنعتی پرتو همچنین با اشاره به میزان اشتغالزایی در این مجموعه خاطر نشان کرد : پرسنل شاغل در این کشتارگاه به دو دسته تقسیم می شوند که یک دسته مستقیماً توسط شرکت جذب کار شده و گروه دوم طبق قرار دادهایی که توسط پیمانکاران منعقد شده؛ د راین مجموعه مشغول به کار هستند.وی ادامه داد ،مجموع این دو گروه، حدود 200 نفر را شامل می شوند که این تعداد به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و به جز این عده، شمار زیادی شامل قصاب ها که کار کشتار یا ذبح دام را به همراه افراد زیر مجموعه خود انجام می دهند،همچنین رانندگان خودروهای حمل گوشت و آلایش، که با احتساب چنین نیروهایی می توانیم اعلام کنیم روزانه افزون بر 400 نفر از این مجموعه بصورت مستقیم و غیر مستقیم امرار معاش و ارتزاق می کنند.

وی همچنین اعلام کرد: در این مجموعه سه نفر از همکاران به عنوان ناظرین بهداشتی (  دستیاران مسوول فنی) و یک نفر به عنوان ناظر شرعی، وظایف محوله را انجام می دهند .

مدیر عامل کشتارگاه صنعتی پرتو آنگاه با تاکید بر همکاری و تعامل این مجموعه و سازمان های مربوطه تصریح کرد؛ همه سعی و تلاش ما معطوف اجرای دقیق و کامل دستور العمل های صادره از سوی سازمان های محترم  هستیم. اما باید این نکته را مورد تاکید قرار دهیم که ما وظیفه اصلی خود را مدیریت تولید با کیفیت همراه بهداشت حرفه‌ای ویلامت کار درمحل می دانیم و معتقدیم بعضی از دستگاه های دولتی که دستورالعمل ها را پشت  میز اداری تدوین می کنند؛ وهیچ وقت سختی کار را از نزدیک لمس نکرده‌اند از نحوه صحیح اجرا، توسط کارشناس ها ،متصدیان مجموعه هااطلاع دقیقی ندارند و نمی‌دانند که آیا این دستورالعمل با موقعیت کنونی آن واحد قابل اجرا است یا خیر، و این اساساً یکی از نقاط ضعف سیستم مدیریتی در کشورما به حساب می آید که بعضی افراد به اظهار نظر قطعی مبادرت می ورزند که اطلاع چندانی از نحوه اجرای دستورالعمل ها ندارند. وی با ذکر مثالی ادامه داد! در رابطه با وقوع انواع بزه در یک محل مشخص، رییس و پرسنل کلانتری  مستقر در همان محل بهتر و دقیق تر از فرمانداری شهرستان آمار و اطلاعات  بزه همان منطقه رادارد. دکتر سید محمد علی جلالی در همین حال با ابراز تاسف از اینکه در برخی موارد شاهد عدم اجرا یا کندی برخی دستورالعمل ها هستیم، اظهار داشت: این عدم اجرا، یا کندی پیشرفت طرح مربوطه،گاها باعث شده متصدیان مربوطه را زیر  سوال ببرند در حالی که واقعیت  اینست که  زیر ساخت ها جهت اجرای برخی دستور العمل های فعلی در  واحد ها هنوز به خوبی مهیا نشده است . از اینرو اجرای این دستور العمل ها در چنین مواردی که زیر ساخت ها کاملاً تعبیه نشده،برای  اجرای آن فرصت کافی وسرمایه نقدی لازم است  که در عین حال زمان زیادی را برای مهیا وتجهیز کردن به خود اختصاص می دهد. در حالی که می توان این زمان و  انرژی را در موارد بهینه تر و ضروری تر مجتمع مورد استفاده قرار داد.

دکتر سید محمد علی جلالی در ادامه پیرامون مباحث و حاشیه هایی که در رابطه با کشتار دام آبستن ،مدتی قبل مطرح شده بود و توجه مسوولان ذیربط در سازمان دامپزشکی، جهاد کشاورزی و مجموعه های دستگاه های نظارتی را به خود معطوف نموده بود، با حساسیت ویژه توسط مدیران کشتارگاه دنبال شد که نهایتاً مباحث مطرح شده به روال سابق کاراحیاء شد.

وی با ابراز تاسف از اینکه نسبت به مسولیت خطیر وحساس دامپزشکی گاهی درجامعه کم لطفی هایی صورت می گیرد؛ افزود؛ کار و  خدمات دامپزشکی، به ظاهر چندان برای عموم مردم جلوه نمی کند. درحالی که این خدمات بسیار حساس و در عین حال برای متصدیان و دست اندر کاران خطرناک محسوب می شود که با انواع بیماری های مشترک دام و انسان سرو کار دارند.

دکتر سید محمد علی جلالی شعار دامپزشکی را دام سالم – غذای سالم – انسان سالم اعلام کرد و گفت: در کنترل و مهار بیماری های مشترک دامپزشکی و تیمی که با دام ها سروکار دارند نقش اصلی را ایفا می کنند و در واقع این مهم از عهده وزارت بهداشت خارج است. کما اینکه در مبحث آنفولانزای پرندگان و آنفولانزای خوکی که چند سال قبل شاهد شیوع آن بودیم؛ دامپزشکی نقش تعیین کننده ای در مهار و پیشگیری ایفا کرد .وی  ادامه داد : بدیهی است که قشرهای مختلف مردم در چنین بحث های تخصصی اطلاع چندانی نداشته باشند اما قطعاً دستگاه های ذیربط نسبت به این مباحث اشراف کامل دارند که ما انتظار داریم در بحث های مدیریتی با دید و نگاه وسیع تر به دامپزشکی نگریسته شود. این امر به ویژه از آن جهت اهمیت فوق العاده ای دارد که بدانیم بیماری های مشترک،  چه عوارض مهلکی می تواند برای انسان به همراه داشته باشد! به عنوان مثال انگل یا ویروسی که شاید به ظاهر و در نگاه اول کم اهمیت و کم خطر جلوه کند، در حالی که در نگاهی وسیع تر، ممکن است به مرگ و یا سقط جنین فرد مبتلا منجر شود .

مدیر عامل کشتارگاه صنعتی پرتو سپس در پاسخ به سوال خبرنگار ما که از ظرفیت کشتار این مجموعه جویا شد، گفت: ظرفیت  کشتارگاه روزانه 2200  راس دام سبک ( گوسفند) و یکصد راس دام سنگین (گاو) است که در حال حاضر با توجه به کمبود و افزایش قیمت انواع دام ها، این ظرفیت کاهش یافته به طوری که سال قبل  روزانه 2000 راس دام کشتار  داشتیم و امسال این تعداد 8000 رأس گوسفند و 15 تا  20 رأس گوساله کاهش یافته است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر طرح توسعه این مجموعه کشتارگاهی  ،خاطر نشان کرد ؛ این کشتارگاه از فضایی حدوداً 20 هکتار برخوردار است که در حال حاضر فقط از سه هکتار آن استفاده می شود.

وی گفت:در نظر داریم در فضایی که در اختیار داریم برای طرح هایی مانند فضای سبز و درختکاری، واحد  بسته بندی انواع گوشت، احداث تونل انجماد و … استفاده کنیم. وی با بیان اینکه در ماه های آذر، و دی سال قبل تجهیزات و ملزومات مربوطه را جهت طرح توسعه  کشتارگاه خریداری کرده ایم؛ گفت: پنل های سرد خانه در حیاط کشتارگاه ها موجود است و نیز تمامی ملزومات  بسته بندی گوشت را هم تهیه و تدارک دیده ایم که آماده برای نصب  است. دکتر سید محمد علی جلالی در همین زمینه همکاری اداره محیط زیست را با مجموعه تحت مدیریت خود مورد اشاره قرار داد و افزود : قرار دادی با یک شرکت مورد تایید اداره محیط زیست  جهت ساخت تسویه خانه منعقد کرده ایم. که براساس آن خروجی آب کشتارگاه حد نصاب مورد نظر اداره محیط زیست باشد، پیمانکار  طرف قرار داد نقشه کامل سازه را اجراء کرده و دستگاه های مربوطه را نصب و قرار است که بزودی کار نمونه برداری را انجام دهد. وی ابراز امیدواری کرد بازرسان محیط زیست از این طرح بازدید نمودند تا در مبحث  خروجی  آب تسویه خانه مشکلی نداشته باشیم.

مسوول فنی کشتارگاه صنعتی پرتو آنگاه در خصوص وضعیت نگه داری گوشت درسردخانه پس از کشتار دام توضیحاتی دادو گفت : در تمامی کشورها به لحاظ  (PH) موجود دربافت های گوشتی، طی 24 ساعت اول (پس از ذبح یا کشتار) عواملی از بیماری های مشترک مانند سل، تب کنگو و ….  باید مهار شود. این عوامل بیماری زا داخل گوشت باید عقیم شود در این رابطه گوشت حداقل باید 24 ساعت و حداکثر 72 ساعت در سردخانه نگه داری شود. در واقع بعد از ذبح یا کشتار دام، سریعاً به سردخانه انتقال می یابد و در دمای صفر تا 4درجه سانتی گراد نگهداری می شود. متعاقباً صبح روز بعد دستیاران بهداشتی دمای عمق و سطح لاشه را دقیقاً اندازه گیری نموده ودر صورت لزوم( PH ) لاشه را هم مورد ا ندازه گیری قرار می دهند و بعداً مجوز خروج گوشت از کشتارگاه صادر می شود تا به دست واحدهای عرضه و فروش یا مراکز بسته بندی برسد. وی درپاسخ به سوال دیگر که آیا تاکنون تسهیلات دولتی به این مجموعه کشتارگاهی اختصاص یافته یا خیر، گفت: تاکنون از چنین تسهیلاتی برخوردار نشده ایم حال آنکه پیگیر آن بوده ایم. اما مشکل دیگری که با آن مواجه هستیم مبحث پروانه بهره‌برداری از سوی سازمان محترم دامپزشکی برای مجموعه است که مدت اعتبار  پروانه بهره‌برداری کشتارگاه به اتمام رسیده اما تاکنون اقدامی برای تمدید پروانه بهره‌برداری از سوی مسوولان ذیربط صورت نگرفته است.

دکتر سید محمد علی جلالی در همین حال برخی حاشیه ها پیرامون اینکه مدیر عامل کشتارگاه همزمان با حفظ سمت نباید مسوول فنی کشتارگاه باشد را مورد اشاره قرار داد و گفت: طبق مصوبه هیأت دولت، مدیر عامل یا هر یک از اعضای هیات مدیره در صورت واجد شرایط بودن می توانند به عنوان مسول فنی هم انجام وظیفه کنند.  وی در ادامه با اشاره به اینکه برای تحقق موازین زیست محیطی و راه اندازی واحد رندینگ (تبدیل ضایعات) به روز رسانی تجهیزات به حداقل 15 میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم، ابراز امیدواری کرد این رقم در قالب تسهیلات بلند مدت بانکی با نرخ بهره پایین به مجموعه کشتارگاه تزریق شود تا این مهم اجرایی شود. دکتر سید محمد علی جلالی درپاسخ به سوال دیگر در خصوص سالن  دوم کشتار دام، که برای افزایش کشتار در طبقه فوقانی  تعبیه شده اظهار داشت : طبقه دوم سالن کشتار با هزینه بالایی ،ساخته و تکمیل شده که منتظر تایید یه سازه از سوی سازمان محترم نظام مهندسی استان هستیم. وی ادامه داد: کشتار آزمایشی دراین سالن انجام شد تا اشکالات احتمالی کار،  را ببینیم. امیدواریم نهایتاً تا پایان مهرماه به طور کامل رفع ایراد (احتمالی) شود. البته در خط کشتار مشکلی به لحاظ اجرا نداریم و در قسمت های جانبی شوتینگ را ماه قبل جا گذاری کرده ایم. چنانچه ایراد احتمالی باشد، در قسمت سوزنی خواهد بود که به زودی رفع و به اتمام می رسد.

دکتر سید محمد علی جلالی با تاکید بر لزوم حمایت هرچه بیشتر مسوولان از کشتارگاه ، گفت: استاندار محترم   که پیش از این به عنوان رییس سازمان دامپزشکی کشور منشا خدمات ارزشمندی بوده به خوبی با این صنعت  و مشکلات و نیازها  و ساختار کشتارگاه ها آشنا و اطلاعات کامل و تخصصی دارند. چنانچه از این مجموعه بازدید به عمل  آورند با نگاه تخصصی ممکن است ایراداتی به مجموعه وارد بدانند. اما نکته قابل تامل اینست که ایشان و هر شخصی یا مدیر فنی دیگر وضعیت کشتارگاه را در سنوات قبل مد نظر داشته باشد چنانچه ایرادات و مشکلات سال های قبل مد نظر قرار بگیرد، قطعاً متوجه تغییرات اساسی در دوره مدیریت آقای باقریان وخواسته های دستگاه های مختلف  برای ایجاد تحول  به طور ملموس جلوه خواهد کرد. کما اینکه اخیراً به احداث رختشوی خانه نیز اقدام کرده ایم تا موازین بهداشتی هرچه دقیق تر اجرایی شود. در عین حال سالن غذا خوری نیز طی همین مدت برای رفاه پرسنل احداث و راه اندازی شده است و در صدد دایر کردن یک  سوپرمارکت نیز هستیم. این امکانات و تسهیلات در سال های قبل تعبیه نشده بود در عین حال مبحث ذبح شرعی با حساسیت ویژه ای انجام می شود وکلیه خطوط سیستم ها را کلابا ورق های استیل تعبیه کرده ایم. مدیر عامل کشتارگاه  صنعتی پرتو در ادامه با تاکید بر اینکه جایگاه دامپزشکی  هرچه بیشتر در افکار عمومی شناسانده شود، گفت: جا دارد از زحمات و تلاش های جناب دکتر توحیدی مهر  مدیر کل دامپزشکی استان و همکارانشان صمیمانه تشکر و قدر دانی نمایم که دغدغه این سازمان رشد دامپزشکی به لحاظ اجتماعی و شناساندن  جایگاه حساس آن در جامعه است. وی ابراز امیدواری کرد  مبحث پروانه بهره برداری و تمدید پروانه بهسازی این مجموعه در اسرع وقت به نتیجه برسد .دکتر سید محمد علی جلالی در ادامه تصریح کرد: تحولات مثبتی که در این مجموعه رقم خورده با تلاش خستگی ناپذیر تمامی عوامل و پرسنل کشتارگاه تحت عنایات خداوند بوده و ما خدا را شکر گذاریم که گوشت سالم و بهداشتی که بر ای  خود و خانواده خود سر سفره می بریم، همان گوشت سالم و بهداشتی را برای قشرهای مختلف مردم شریف دراین کشتارگاه تدارک می بینیم. وی در پایان با تاکید بر اینکه هدف مشترک همه ما آسایش و سلامتی مردم است، از زحمات و تلاش های پرسنل و دست اندر کاران کشتارگاه و همچنین آقای باقریان متصدی و سرمایه‌گذار این مجتمع تشکر و قدر دانی و .. برای استاندار محترم جناب دکتر آقا میری و دیگر مسوولان استان  آرزوی موفقیت نمود.