دکتر کیومرث یزدان پناه:

هر گونه پیروزی احتمالی برای اسرائیل عین شکست است

 *پایان نبرد غزه ممکن است جای غزه و تل آویو را از منظر ژئواستراتژیک تغییر بدهد *هر گونه پیروزی احتمالی برای اسرائیل عین شکست است *جنگ غزه را در حد یک رنسانس برای فلسطینی‌ها می دانم

 *پایان نبرد غزه ممکن است جای غزه و تل آویو را از منظر ژئواستراتژیک تغییر بدهد

*هر گونه پیروزی احتمالی برای اسرائیل عین شکست است

*جنگ غزه را در حد یک رنسانس برای فلسطینی‌ها می دانم

*دکترین «نیل تا فرات» به گورستان تاریخ خواهد پیوست

*بعد از خاتمه جنگ، کشورهای اسلامی منطقه بطور همزمان راهبرد امنیت پایدار و تضمین صلح را با تشکیل کشور فلسطین پیش خواهند برد

*اسرائیل عظیم ترین نفرت جهانی را بواسطه قتل عام کودکان فلسطینی برای خود ایجاد کرده

*تاریخ جنایات اسرائیل را فراموش نخواهد کرد

*انزوای جهانی اسرائیل

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران درباره آینده غزه می گوید: فرض بر اینکه تشکیلات حماس بطور کامل از بین برود، اسرائیل باید تن به کشور مستقل فلسطین بدهد که این تاریخی ترین پیروزی برای فلسطینی ها از زمان اشغال تا به امروز خواهد شد و به احتمال زیاد بیت المقدس هم تبدیل به یک منطقه بی طرف بین المللی خواهد شد. من این جنگ را در حد یک رنسانس برای فلسطینی ها می دانم که حتی بستر ساز شکل گیری قلمرو جدید ژئواستراتژیکی در جهان خواهد بود. ژئوپلیتیک غرب و جنوب غرب آسیا را متحول خواهد ساخت. هر چند اسرائیل همچنان بعنوان بازیگری وابسته در منطقه باقی خواهد ماند زیرا آمریکا برای مدت‌های طولانی به این بازوی ژئوپلیتیکی خود در منطقه مورد نظر نیاز دارد.

دکتر کیومرث یزدان پناه در گفت وگو با شفقنا در پاسخ به این سوال که با توجه به تحولات مربوط به غزه فکر می کنید آینده این منطقه چه خواهد شد؟ چه سناریوهای محتملی را می توان برشمرد؟ اظهار داشت: این جنگ از هر جهت مخاطره آمیز و تبعات منطقه ای و جهانی خود را دارد. پایان این نبرد ممکن است جای غزه و تل آویو را از منظر ژئواستراتژیک تغییر بدهد و بجای غزه، تل آویو در محاط تاریخی قرار بگیرد لذا اگر از این منظر به جنگ جدید نگاه کنیم هر گونه پیروزی احتمالی نیز برای اسرائیل عین شکست است زیرا دکترین «از نیل تا فرات» بطور عملی به تا یخ سپرده خواهد شد و اسرائیل حداقل عمق استراتژیک خود در مدیترانه را نیز از دست خواهد داد و باید منتظر هول های بعدی باشد.

وی افزود: نکته مهمتر این است که فرض بر اینکه تشکیلات حماس بطور کامل از بین برود، اسرائیل باید تن به کشور مستقل فلسطین بدهد که این تاریخی ترین پیروزی برای فلسطینی ها از زمان اشغال تا به امروز خواهد شد و به احتمال زیاد بیت المقدس هم تبدیل به یک منطقه بی طرف بین المللی خواهد شد. من این جنگ را در حد یک رنسانس برای فلسطینی ها می دانم که حتی بستر ساز شکل گیری قلمرو جدید ژئواستراتژیکی در جهان خواهد بود. ژئوپلیتیک غرب و جنوب غرب آسیا را متحول خواهد ساخت. هر چند اسرائیل همچنان بعنوان بازیگری وابسته در منطقه باقی خواهد ماند زیرا آمریکا برای مدت‌های طولانی به این بازوی ژئوپلیتیکی خود در منطقه مورد نظر نیاز دارد.

یزدان پناه با بیان اینکه از طرفی دیگر این جنگ ثابت خواهد کرد که اسرائیل از طمع اشغال سرزمینی دست خواهد کشید و دکترین نیل تا فرات هم به گورستان تاریخ خواهد پیوست گفت: نکته ای که برای ایران باید عبرت باشد این است که بعد از خاتمه جنگ، کشورهای اسلامی منطقه بطور همزمان راهبرد امنیت پایدار و تضمین صلح را با تشکیل کشور فلسطین پیش خواهند برد و این مساله ممکن است ایران را غافلگیر کند. این جنگ قطعا دستاوردهای متفاوت و غیر منتظره ای را برای منطقه و جهان خواهد داشت و همین که سید حسن نصرالله در سخنرانی روز جمعه خود رسما اعلام جنگ نکرد، نشان از اتفاقاتی دور از انتظار در منطقه است. در همین راستا سکوت بخش اعظم حوزه ژئوپلیتیک عربی و حرکات نمایشی کشورهایی مثل ترکیه هم حاکی از پذیرش اصل تحول در سرزمین های اشغالی دارد و اگر ارتش اسرائیل ۷۵ درصد اهداف احتمالی را در جنگ محقق کند، آخرین مرحله عملیات را ارتش آمریکا بدست خواهد گرفت تا جلوی هرگونه ورود احتمالی کشورهای منطقه به جنگ گرفته شود.

اگر سناریوها انگونه که نوشته شده پیش برود، اسماعیل هنیه در صورت بقاء به یک بازیگر سیاسی مشارکت پذیر و سازشی در فلسطین جدبد تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: یک نکته ای درباره تداوم و تبعات این جنگ باید بدان اشاره کرد، شدت عمل و گستردگی مهمات و بمب های جدید است که برای تحقق اهداف بکار می روند. این سلاح ها، بی‌رحم و مرگبار هستند و حجم تلفات آن غیر قابل تصور لذا آمار کشته ها مخصوصا کودکان و زنان بسیار بالاست و به‌همین دلیل اقدامات موردی انصارالله یمن از فاصله ای بسیار دور و جنگهای پارتیزانی نیروهای حزب الله فعلا در تغییر معادلات جنگ و تاثیر بر توان نطامی ارتش اسرائیل بسیار ناچیز است و بعید است که بتواند مانعی اساسی در توقف جنگ باشد. اسرائیل خیالش بابت پشتیبانی قدرت‌های غربی راحت است و از همه حمایت ها برخوردار است اما باید تاکید کرد که اسرائیل عظیم ترین نفرت جهانی را بواسطه قتل عام کودکان فلسطینی برای خود ایجاد کرده و این مساله مهم انزوای جهانی اسرائیل را رقم خواهد زد. تاریخ جنایات اسرائیل را فراموش نخواهد کرد.