دستور ویژه استاندار برای بررسی ابعاد وقوع سیل در مازندران

استاندار مازندران با بیان این که، ابعاد مختلف وقوع و خسارت سیل اخیر در استان باید رسیدگی شود، گفت: با وجود بارش های خوب ۲ ماه گذشته و راهکارهای مناسب برای پیشگیری از حوادث طبیعی، اما سوء مدیریت های محلی باعث می شود، این نعمت الهی به تهدید تبدیل شود.

استاندار مازندران با بیان این که، ابعاد مختلف وقوع و خسارت سیل اخیر در استان باید رسیدگی شود، گفت: با وجود بارش های خوب ۲ ماه گذشته و راهکارهای مناسب برای پیشگیری از حوادث طبیعی، اما سوء مدیریت های محلی باعث می شود، این نعمت الهی به تهدید تبدیل شود.

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، سید محمود حسینی پور روز یکشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران مازندران در فرمانداری شهرستان عباس آباد، افزود : نعمت الهی باران می تواند در توسعه استان نقش بی بدیلی داشته باشد چرا که آب یکی از عناصر اصلی توسعه است.

وی اظهارداشت: باید تلاش کنیم با اقدامات زیرساختی در استان بیشتر از این نعمت الهی بهره مند شویم و بتوانیم با مدیریت آب، ارزش اصلی آن را در زنجیره فعالیت های استانی، صنعتی و کشاورزی با استفاده بهینه از آب کامل کنیم.

حسینی پور خاطرنشان کرد : در هر کجا آب نباشد هیج اقدامی برای توسعه نخواهیم داشت بنابراین آب مایه حیات است و همه باید تلاش کنیم در مدیریت این نعمت گرانبهای الهی بکوشیم.

مقام عالی دولت در مازندران ادامه داد: در مدت یک ۱.۵ ساعت به میزان ۱۱۰ میلی متر باران در این این استان ثبت شده که خوب نتوانستیم از آب باران استفاده بهینه را ببریم.

حسینی پور با قدردانی از پیش بینی ها و اقدامات مربوط در قبل از وقوع سیل از سوی مسوولان امر در این استان یادآور شد : مدیران مربوطه در مواجهه با این سیل با مدیریت دقیق و عملیاتی و جهادی خوب عمل کردند و جلوی خسارت بیشتر را گرفتند.

وی به عنوان مثال اظهارداشت : حضور سه دستگاه بیل در کنار پل پلنگ آبرود در سلمانشهر و تخلیه درختان افتاده در دهانه پل سبب شد تا این سازه تخریب نشود.

استاندار مازندران همچنین با تاکید بر نظارت بر عملکرد نهادهای مربوط و مجری طرح های عمرانی اضافه کرد: باید در این زمینه بیشتر توجه شود و این مهم قاطعیت و جدیتی نهادها را می طلبد تا بر عملکرد مجری طرح ها و نهادهای مربوط نظارت و ارزیابی دقیق بشود.

حسینی پور خاطرنشان کرد : نهادها و مجریان طرح های عمرانی باید وظیفه شان را به خوبی و به موقع انجام دهند و مدیران و کم کاری های نهادها و مجریان طرح ها باید گزارش شود.

وی یادآور شد : پذیرفتنی نیست نهادی و پیمانکار طرح های عمرانی کارش را درست انجام ندهد در صورت تخلف باید هم برای آن مسوول و هم پیمانکار کیفر خواست صادر شود تا پاسخگو باشند و بدون اغماض مقصرین معرفی بشوند.

مقام عالی دولت در مازندران تصریح کرد : آنچه اکنون داریم آسیب می بینیم بیشتر از عملکرد خودمان است باید آن را اصلاح کرد تا چه زمانی باید ضرر و زیان ببینیم، باید درست بشود، هر کسی باید وظیفه اش را به درستی انجام بدهد تا با مشکلات عدیده ای مواجه نشویم.

به گفته وی سیل روز و شب گذشته به ۱۰ شهرستان استان مازندران آسیب زده است.

حسینی پور بر لزوم رسیدگی به سیل زدگان و رفع مشکلات پیش آمده در حوزه های مختلف شهری و روستایی تاکید کرده است و گفت : نهادهای متولی باید به مدت ۴۸ ساعت آینده گزارشی دقیقی از خسارت های منطقه خود را به استانداری ارایه کنند.

وی از اداره کل منابع طبیعی غرب و شرق مازندران خواست تا درمدت یک ماه آینده نسبت به خروج درختان افتاده در بستر رودخانه های زیر پوشش خود و اداره کل راهداری نیز نسبت به ایمن سازی سازه ها و پل های استان و دیگر نهادهای دخیل در این حوادث اقدام کنند.