مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان:

نوسازی شبکه توزیع آب در استان سمنان ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان گفت: نوسازی یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب فرسوده این استان بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان گفت: نوسازی یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب فرسوده این استان بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

محمد طاهری افزود: طبق بررسی‌ها، یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب در استان سمنان فرسوده و نیازمند تامین اعتبار برای نوسازی است.

وی ادامه داد: از مجموع شبکه توزیع آب فرسوده استان سمنان ۷۰۰ کیلومتر در بخش روستایی و ۷۰۰ کیلومتر در بخش شهری است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان اظهار کرد: طبق برآوردها هم‌اکنون نوسازی هر یک کیلومتر شبکه آبرسانی در استان سمنان ۱۰ میلیارد ریال نیاز دارد و انتظار می‌رود با توجه به بحران کم‌آبی در این استان، اعتبار ملی ویژه به این بخش اختصاص یابد.

وی افزود: تخصیص اعتبار برای اصلاح شبکه آبرسانی به عنوان اولویت استان سمنان در دور دوم سفر رییس جمهور به این استان پیشنهاد می‌شود.

طاهری بیان کرد: ۲۵ کیلومتر شبکه توزیع آب فرسوده استان سمنان در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ نوسازی شد.

طبق آمارها، یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب برای پاسخ به نیاز استان سمنان، آب استحصال می‌شود و از مجموع آب استحصالی برای رفع نیاز آبی سمنان تنها ۳۰ درصد آب باکیفیت است و دیگر چاه‌های آب دارای هدایت الکتریکی(ec) بالا است.

میانگین بارندگی‌ استان سمنان در سال بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر، در کشور ۲۵۰ میلیمتر و تبخیر چنان در استان سمنان بالا است که اگر میزان آبی در ارتفاع ۲ متر و ۲۰ سانتیمتر زیر نور آفتاب قرار گیرد، در یکسال تبخیر می‌شود و این موضوع نشان از بحران کم‌آبی در سمنان است.

چاه‌ها بیش از ۷۰ درصد از منابع تامین آب در استان سمنان را شامل می شوند که این رقم اگر به ۴۰ برسد نشانه بحرانی بودن شرایط آبی است. برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی از سوی دیگر پدیده خاموشی به نام «فرونشست» را در بلندمدت به ویژه در مناطق شهری و مناطق حساس دارای تاسیسات زیرساختی به دنبال دارد.