رییس مرکز بهداشت قم:

۳۰ درصد مردم قم فشار خون بالا دارند

رییس مرکز بهداشت قم با تاکید بر اینکه شاخص بیماری‌های غیرواگیر در قم نگران کننده‌است، گفت: ۳۰ درصد مردم این استان درگیر فشار خون بالا و ۱۴.۵ درصد نیز مبتلا به دیابت هستند.

رییس مرکز بهداشت قم با تاکید بر اینکه شاخص بیماری‌های غیرواگیر در قم نگران کننده‌است، گفت: ۳۰ درصد مردم این استان درگیر فشار خون بالا و ۱۴.۵ درصد نیز مبتلا به دیابت هستند.

مجید اصغری افزود: در راستای کاهش تعداد افراد به این دو بیماری طرح سراسری غربال‌گری سلامت خانواده در قم اجرایی شد.

وی اضافه کرد: در قالب این طرح به ازای هر یک‌هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت و به ازای هر سه هزار نفر یک پزشک درنظر گرفته شده‌است.

رییس مرکز بهداشت قم یادآور شد: طرح غربال‌گری سلامت خانواده درحال حاضر برای حدود ۲۰۰ هزار نفر از جامعه هدف این استان در محلات مختلف در حال اجراست.

پیشگیری از هپاتیت C در اولویت مرکز بهداشت قم

وی همچنین گفت: درمان بیماری هپاتیت C نیز بعنوان یکی از طرح‌های مهم درمانی در سطح دانشگاه علوم پزشکی قم دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای کاهش هزینه‌های درمان این بیماری طرحی در دانشگاه علوم پزشکی قم دنبال می‌شود تا ویزیت و تشخیص آزمایش برای این افراد صرفا توسط متخصصان گوارش انجام بگیرد تا از انجام آزمایش‌های غیرضروری که برای بیماران هزینه‌ساز است، جلوگیری شود.

اصغری گفت: بیماری هپاتیت C با یک میلیون تومان هزینه اولیه قابل پیشگیری و مدیریت است در حالی که هزینه درمان آن افزون بر ۱۰۰ میلیون تومان می‌باشد.

هپاتیت سی نوعی عفونت است که عمدتاً کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ویروس هپاتیت سی (HCV)علت این بیماری است. هپاتیت سی اغلب هیچ علائمی ندارد، اما عفونت مزمن موجب زخم شدن کبد می‌شود.

طبق آخرین برآوردها، جمعیت استان قم یک‌میلیون و ۴۳۵ هزار نفر است.

جمعیت شهری استان قم یک‌میلیون و ۳۷۵ هزار نفر معادل ۹۵.۸ درصد و جمعیت روستایی نیز ۶۰ هزار نفر معادل ۴.۲ درصد جمعیت کل استان است.

جمعیت زنان استان قم ۷۰۹ هزار معادل ۴۹.۴ درصد و جمعیت مردان نیز ۷۲۶ هزار معادل ۵۰.۶ درصد جمعیت این استان را تشکیل داده‌اند.