پیرمحمد ملازهی:

ممکن است اسرائیلی ها از دید خود کار غزه را تمام کردند به سراغ حزب الله لبنان بروند

یک کارشناس مسائل منطقه درباره چشم انداز جنگ غزه می گوید: آنچه می شود در چشم انداز این جنگ دید این است که اسرائیلی ها طرح های خود را دارند و خنثی کردن حماس در درجه اول و سپس حزب الله و گروه های نیابتی ایران در منطقه و سپس ایران چیزی است که اسرائیل طراحی کرده است اما اینکه بتوانند یا نه آن بحث دیگری است اما در آن سوی قضیه کم کم اگر جنگ طولانی تر شود هم در داخل اسرائیل مخالفت ها علیه نتانیاهو بالا می گیرد چون سربازان بیشتری کشته خواهند شد و هم کشتار غیرنظامیان در غزه افکار عمومی جهان را علیه اسرائیل تحریک می کند.

*از نظر ایدئولوژیک حماس همچنان باقی می ماند

*احتمالا نتانیاهو و باند او قربانی شوند

*احتمالا اسرائیل جنگ را برای سه مرحله طراحی کرده است

*ممکن است اسرائیلی ها وقتی کار غزه را از دید خود تمام کردند به سراغ حزب الله لبنان بروند

*اگر اسرائیل موفق به خنثی کردن حزب الله لبنان شود قطعا به سراغ ایران می آید

*جنگ طولانی آنطور که مد نظر نتانیاهو است به نفع اسرائیل نخواهد بود

یک کارشناس مسائل منطقه درباره چشم انداز جنگ غزه می گوید: آنچه می شود در چشم انداز این جنگ دید این است که اسرائیلی ها طرح های خود را دارند و خنثی کردن حماس در درجه اول و سپس حزب الله و گروه های نیابتی ایران در منطقه و سپس ایران چیزی است که اسرائیل طراحی کرده است اما اینکه بتوانند یا نه آن بحث دیگری است اما در آن سوی قضیه کم کم اگر جنگ طولانی تر شود هم در داخل اسرائیل مخالفت ها علیه نتانیاهو بالا می گیرد چون سربازان بیشتری کشته خواهند شد و هم کشتار غیرنظامیان در غزه افکار عمومی جهان را علیه اسرائیل تحریک می کند. بنابراین جنگ طولانی آنطور که مد نظر نتانیاهو است به نفع اسرائیل نخواهد بود. اسرائیل می خواهد هر چه زودتر تکلیف روشن شود امروز مطرح می شود که ممکن است این جنگ طول بکشد و ما آمادگی داریم ولی این از نظر تبلیغاتی بیان می شود.

آقای پیرمحمد ملازهی در گفت وگو با شفقنا در پاسخ به این سوال که بیش از یک ماه از جنگ غزه می گذرد نهایت این جنگ به کجا می رسد؟ آیا می توان طولانی بودن جنگ را پیش بینی کرد؟ اظهار داشت: اگر ارزیابی واقع بینانه ای داشته باشیم مساله متفاوت خواهد بود نباید ماجرا را خیلی ایدئولوژیک یا سیاسی دید. اگر به صرف نظامی بودن ماجرا به آن نگاه کنیم توازن قدرتی بین جهاد اسلامی، حماس و سایر گروه ها با اسرائیل وجود ندارد. بخصوص که ارتش اسرائیل از حمایت کامل آمریکا و اروپا برخوردار است. بحثی که وجود دارد این است که غزه جایی است که بخشی از آن روی زمین است و بخش دیگری زیر زمین است. ما غزه ای زیر زمینی داریم که نیروهای حماس و جهاد اسلامی از مدت ها قبل خود را آماده چنین روزی کرده اند. گروه حماس یک گروه ایدئولوژیک است. شاید اسرائیلی ها بتوانند از نظر نظامی به بخشی از اهدافی که برای خود تعیین کرده اند برسند و نیروی نظامی حماس را خنثی کنند ولی از نظر ایدئولوژیک حماس همچنان باقی می ماند این طور نیست که اسرائیل فکر کند از طریق تخریب گسترده و کشتار مردم بی گناه به اهداف خود می رسد.

وی افزود: برداشت من این است که نتانیاهو به دلیل مشکلاتی که در داخل اسرائیل دارد و به این دلیل که بعد از اتمام جنگ قطعا دچار مشکلاتی در داخل اسرائیل خواهد بود و هم به دلیل شکست استرتژیک امنیتی و فساد مالی و پرونده هایی که دارد و پلیس به شدت به دنبال تعقیب اش است، احتمالا نتانیاهو و باند او قربانی شوند،  بنابراین از دید اسرائیل گسترش جنگ در شرایط کنونی مطلوب نیست و جنگ باید محدود در غزه باقی بماند و جنگ به مناطق دیگر گسترش پیدا نکند و حزب الله لبنان و یمنی ها به شکل سازمان یافته وارد جنگ نشوند اما این وضعیت به این معنا نیست که اسرائیل تقابل خود با این گروه ها را از یاد برده است. به نظر می رسد که اسرائیل جنگ را برای سه مرحله طراحی کرده است و در این راستا به جنگ ادامه خواهد داد.

وی تصریح کرد: یکی از این سه مرحله؛ مرحله غزه و حماس است و این امید را دارند که این گروه خنثی شود. بعد مساله باریکه ای به عنوان خط حائل بین خودشان و فلسطینی ها در غزه است که از شمال تا جنوب کشیده می شود و منطقه ای بی طرف از نظر نظامی خواهد بود و نه اسرائیلی ها حضور دارند نه فلسطینی ها این چیزی است که به دنبال آن هستند مساله بعدی این است که غزه یا به دولت خودگردان سپرده شود یا به سازمان ملل و یا به کشور های عربی واگذار شود تا آن ها اداره کنند و حاکمیت حماس در غزه از بین برود. اگر اسرائیل به این اهداف در غزه دست پیدا کند که البته به سادگی ممکن نخواهد بود، هدف دوم خود یعنی خنثی کردن حزب الله و حمله به جنوب لبنان را پیگیری خواهند کرد. این هدف در زمانی که در غزه درگیر هستند عملی نخواهد شد. وقتی کار غزه را از دید خود تمام کردند به سراغ حزب الله لبنان خواهند رفت. اگر اسرائیل موفق به خنثی کردن حزب الله لبنان شود قطعا به سراغ ایران می آید. چون معتقد هستند ایران از گروه های رادیکالی که علیه اسرائیل عملیات انجام می دهند حمایت می کند و باید با ایران تسویه حساب کرد. به نظر می رسد در شرایط کنونی نه حزب الله آمادگی دارد که در حمایت از حماس به طور جدی وارد جنگ با اسرائیل شود و نه حوثی ها آن توان و امکانات را دارند چون خطر دخالت آمریکایی ها وجود دارد. برخورد ها امروز در حد محدود و به اندازه رد و بدل کردن یک راکت است یا یک کشتی را بگیرند و موشکی شلیک کنند. امروزه این گروه ها در حد محدودی موثر هستند ولی هیچ یک درگیر جنگی کامل نخواهند بود زیرا نیروهای آمریکایی در منطقه حضور دارند و اگر شکست اسرائیل به طور جدی مطرح شود در آن صورت آمریکا دخالت قطعی خواهد کرد و این به ضرر کل منطقه خواهد بود.

ملازهی ادامه داد: آنچه می شود در چشم انداز این جنگ دید این است که اسرائیلی ها طرح های خود را دارند و خنثی کردن حماس در درجه اول و سپس حزب الله و گروه های نیابتی ایران در منطقه و سپس ایران چیزی است که اسرائیل طراحی کرده است اما اینکه بتوانند یا نه آن بحث دیگری است اما در آن سوی قضیه کم کم اگر جنگ طولانی تر شود هم در داخل اسرائیل مخالفت ها علیه نتانیاهو بالا می گیرد چون سربازان بیشتری کشته خواهند شد و هم کشتار غیرنظامیان در غزه افکار عمومی جهان را علیه اسرائیل تحریک می کند. بنابراین جنگ طولانی آنطور که مد نظر نتانیاهو است به نفع اسرائیل نخواهد بود. اسرائیل می خواهد هر چه زودتر تکلیف روشن شود امروز مطرح می شود که ممکن است این جنگ طول بکشد و ما آمادگی داریم ولی این از نظر تبلیغاتی بیان می شود.