معاون استاندار:

آلودگی هوای سمنان در حد تعطیلی مدارس نیست

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: طبق بررسی‌ها، شاخص آلایندگی هوای سمنان طی مدت ۲۴ ساعته ۱۳۱ و در وضعیت هشدار «ناسالم برای گروه‌های حساس» بوده است و طبق قانون مشمول تعطیلی مدرسه‌ها نمی‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: طبق بررسی‌ها، شاخص آلایندگی هوای سمنان طی مدت ۲۴ ساعته ۱۳۱ و در وضعیت هشدار «ناسالم برای گروه‌های حساس» بوده است و طبق قانون مشمول تعطیلی مدرسه‌ها نمی‌شود.

محمد حمیدی افزود: ۲۴ ساعت ماندگاری هوای آلاینده با شاخص بالای ۱۵۰ معیار تعطیلی مدارس طبق قانون است و اکنون در سمنان این شاخص کمتر از این عدد است.

وی ادامه داد: شاخص لحظه ای کیفیت هوای سمنان در ساعت ۱۳ امروز عدد ۱۱۹ بود که نشان می‌دهد وضعیت آلودگی هوا، امروز نسبت به شب گذشته بهبود یافته است.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

این مسوول بیان کرد: کاهش شاخص کیفیت هوای سمنان در شامگاه یکشنبه و قرارگیری این شاخص بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ لحظه‌ای بود و بر اساس آلودگی لحظه‌ای نمی‌توان برای تعطیلی مدرسه‌ها تصمیم‌گیری کرد.

وی تصریح کرد: جلسات مختلف با توجه به شرایط آلودگی هوای سمنان به موقع برگزار شد و وضعیت هوای این شهر مداوم به منظور حفظ سلامت مردم و تصمیم‌گیری‌های لازم پایش می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: اکنون هوای شهر سمنان در شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار دارد و پرهیز از تردد غیرضروری به ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و ریوی، پرهیز از فعالیت ورزشی و فیزیکی در فضای باز، از جمله توصیه‌ها در شرایط آلودگی هوا است.

هشدار نارنجی هواشناسی تا سه‌شنبه: غلظت غبار و آلایندگی هوای سمنان

اداره کل هواشناسی استان سمنان به خاطر غلظت غبار و آلایندگی جوی، هشدار نارنجی آلایندگی برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه اعلام کرد.

پیشتر اداره کل هواشناسی استان سمنان به خاطر غلظت غبار و آلایندگی جوی پنجمین هشدار زرد آلایندگی را در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که تا روز چهارشنبه شانزدهم آذر ادامه دارد.

شاخص‌های آلودگی هوا

شاخص آلودگی هوا بیش از ۱۰۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۰۰ تا ۳۰۰ ناسالم و ۳۰۰ به بالا محدوده خطرناک است.

بر اساس تعریف سازمان جهانی مدت زمان عامل تعیین کننده در سلامت انسان در شاخص آلودگی هوا و شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است و بر این اساس تداوم آلودگی یکی از شاخص های مخاطره‌آمیز سلامت مردم محسوب می‌شود.

طبق متون حقوقی و بر اساس قوانین بین المللی و داخلی، حق سلامت و محیط زیست از حقوق عامه به شمار می‌آید و در این میان، «حق داشتن هوای پاک» به عنوان یک جزء از «حق بر محیط زیست» مورد توجه است و سابقه قانون گذاری در زمینه آلودگی هوا در ایران به سال ۱۳۵۴ برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون بیش از ۴۰ قانون و آیین نامه در مورد آلودگی هوا توسط مراجع مختلف به تصویب رسیده است.

طبق قانون هوای پاک،۲۳ دستگاه در اجرای این قانون دارای تکالیف اجرایی و نظارتی هستند و سازمان بازرسی کل کشور نیز بر اساس تکلیف قانونی خود وظیفه نظارت بر حسن اجرای امور و اجرای صحیح قوانین و بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی را برعهده دارد.