چگونه از زندگی «احساس رضایت» داشته باشیم؟

10 نکته برای رسیدن به رضایت و آرامش درونی

همان طور که می دانید احساس رضایت از زندگی باعث تقویت سلامت عاطفی و کاهش استرس می شود.

معصومه ربیع نیا

همان طور که می دانید احساس رضایت از زندگی باعث تقویت سلامت عاطفی و کاهش استرس می شود.

در تعریف سلامت عاطفی گفته اند: سلامت عاطفی توانمندی فرد در پذیرش و مدیریت احساسات خود و چیره شدن بر چالش های زندگی است. فردی که از سلامت عاطفی برخوردار است، از احساسات خود آگاه است، و می تواند به طور موفقیت آمیزی تنش های زندگی را مدیریت نماید و در مسیر زندگی پیشرفت کند. داشتن سلامت عاطفی خوب، بخش مهمی از احساس رضایت در زندگی را شکل می دهد. بنابراین، لازم است یاد بگیریم که چگونه از زندگی «احساس رضایت» داشته باشیم.

مردم همیشه چیزهای بیشتری از زندگی می خواهند. هر روز اهداف جدیدی تعیین می‌کنند و بر این باورند که خوشبختی فقط از تحقق آن اهداف حاصل می‌شود؛ اما حقیقت این است که آگاهی از اینکه چطور از زندگی احساس رضایت داشته باشیم، به همان اندازه، بخش مهمی از تجربه شادی و آرامش را تشکیل می دهد.

منظور از احساس رضایت چیست؟

رضایت به حالتی از خرسندی و نشاط از شرایط و دارایی های فعلی گفته می شود. این حس شامل قدردانی از چیزهایی است که داریم، بدون احساس نگرانی از چیزهایی که نداریم.

چرا احساس رضایت از زندگی مهم است؟

احساس رضایت، داشتن یک ذهنیت آرام در لحظه حال است، در حالی که به دنبال رشد و پیشرفت نیز می باشیم. به این نکته نیز باید توجه داشته باشیم که در واقع احساس رضایت به معنای بی خیالی یا عدم بلند پروازی نیست.

در این جا به برخی از فواید داشتن احساس رضایت در زندگی اشاره می کنیم:

  1. کاهش اضطراب

افرادی که از زندگی راضی هستند، به طور معمول استرس کمتری را تجربه می کنند؛ زیرا آنها کمتر فکر خود را به نداشته هایشان معطوف می کنند. زندگی در لحظه حال، نگرانی در مورد آینده را به حداقل می رساند.

  1. تقویت تاب آوری ذهنی

رضایت، سرسختی ذهنی یا تاب آوری ذهنی را تقویت می‌کند و به افراد کمک می‌کند تا با دیدگاهی مثبت، چالش‌ها را پشت سر بگذارند. تاب آوری ذهنی مانند یک محافظ در برابر مشکلات عمل می کند و  به عبور از شرایط سخت و ناملایمات کمک می کند.

  1. تقویت سلامت عاطفی

افرادی که از زندگی احساس رضایت دارند، تمایل بیشتری دارند تا احساسات مثبت را تجربه کنند. توانایی آنها برای یافتن شادی های کوچک در لحظه، به وضعیت عاطفی پایدارتر و مثبت آنها کمک می کند.

  1. روابط بهتر

احساس رضایت  و نشاط به یقین بر روابط تأثیر می گذارد. وقتی افراد با خودشان راحت باشند، می توانند با دیگران ارتباط واقعی تری برقرار کنند و روابط سالم تر و رضایت بخش تر را تقویت نمایند.

  1. افزایش قدردانی

رضایت مندی ارتباط تنگاتنگی با سپاس گزاری دارد. فردی که از زندگی راضی است، قدر چیزی را که دارد می داند و این امر، حس سپاس گزاری را افزایش می دهد و به نوبه خود به سلامت عاطفی کمک می کند.

  1. بهبود کیفیت خواب

احساس رضایت می تواند تأثیر مثبتی بر الگوهای خواب داشته باشد. یک ذهن آرام به احتمال زیاد خواب راحتی را تجربه می کند که به سلامت کلی روح و جسم کمک می کند.

چگونه از زندگی «احساس رضایت» داشته باشیم؟

احساس رضایت از زندگی برای سلامتی مفید است، بنابراین برای کسب احساس رضایت و شادی از زندگی، روش های زیر را امتحان کنید.

  1. ذهن آگاهی را تمرین کنید

با حضور در لحظه حال، مهارت ذهن آگاهی را در خود پرورش دهید. ذهن آگاهی به جلوگیری از پرسه زدن ذهن در گذشته یا نگرانی در مورد آینده کمک می کند و احساس رضایت را در زمان حال تقویت می کند.

  1. شکرگزاری

یک دفتر شکرگزاری داشته باشید تا آگاهانه جنبه های مثبت زندگی خود را در آن ثبت کرده و بابت آن قدردانی کنید. بازتاب منظم آنچه در موردش سپاس گزار هستید، احساس رضایت را تقویت می کند.

  1. اهداف واقع بینانه تعیین کنید

اهداف دست یافتنی و واقع بینانه تعیین کنید. تلاش برای موفقیت ستودنی است؛ اما تعیین معیارهای دست نیافتنی می تواند منجر به احساس نارضایتی شود. پیروزی ها و پیشرفت های کوچک خود را جشن بگیرید.

  1. ارتباط با عزیزان

حمایت اجتماعی برای سلامت عاطفی بسیار مهم است؛ بنابراین روابط معناداری با دوستان و اعضای خانواده خود برقرار کنید. داشتن روابط قوی به میزان قابل توجهی به احساس رضایت در زندگی فرد کمک می کند.

  1. مقایسه کردن را محدود کنید

از مقایسه دائمی خود با دیگران خودداری کنید و بدانید که سفر زندگی هر کس منحصر به فرد است. بی گمان دستاوردها یکی از دلایل اصلی برای داشتن حس رضایت از زندگی هستند؛ اما باید توجه داشت که دستاوردهای بیرونی، ارزش شما را مشخص نمی کنند، بنابراین به جای اعتبار سنجی بیرونی، روی رشد شخصی خود تمرکز کنید.

  1. سادگی را در پیش بگیرید

با پاکسازی فضاهای فیزیکی و ذهنی، زندگی خود را ساده تر کنید. سبک زندگی مینیمالیستی با حذف زوائد زندگی می تواند افراد را از بند بسیاری از استرس ها و فشارها رها کند. خلوت کردن محیط اطراف ما را شادتر و روانمان را سالم تر می کند و فضا را برای آنچه واقعاً در زندگی مهم است فراهم کرده، و حس رضایت را تقویت می کند.

  1. مهربانی با خود را تمرین کنید

با خود با مهربانی رفتار کنید. درک کنید همه افراد اشتباه می کنند و با موقعیت های سخت روبرو می شوند. کاستی های خود را بپذیرید و از سرزنش خود بپرهیزید. مهربانی با خود برای یک زندگی رضایت بخش و دلخواه ضروری است.

  1. مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید

مراقب سلامت جسمی و روحی خود باشید؛ زیرا مراقبت از خودتان بسیار مهم است. فعالیت هایی که باعث شادی و آرامش  شما می شوند را اولویت بندی کنید، این کار به احساس رضایت و برقراری تعادل در زندگی کمک می کند.

  1. «نه» گفتن را یاد بگیرید

برای خود مرز تعیین کنید و یاد بگیرید که در مواقع لزوم «نه» بگویید. تعهد بیش از حد می تواند منجر به استرس و نارضایتی شود. فعالیت هایی که در راستای ارزش های شما هستند و برایتان رضایت به ارمغان می آورند را در اولویت قرار دهید.

  1. مثبت اندیشی را در خود پرورش دهید

به جای تمرکز بر مشکلات پیش روی، بر راه حل مسائل تمرکز کنید تا مثبت اندیشی را تقویت کنید. افکار منفی را کنار بگذارید و آگاهانه خوش‌بینی را انتخاب کنید و به داشتن ذهنیتی وسیع و انعطاف‌پذیر کمک کنید.

گنجاندن این شیوه‌ها در زندگی روزانه‌ می‌تواند به تدریج به احساس رضایت بیشتر کمک کند و سلامت روانی مثبت را ارتقا دهد.

منبع: healthshots