معاون دانشگاه قم:

۱۶ استاد دانشگاه‌های قم جزء دانشمندان ۲ درصد پر استناد دنیا هستند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم گفت: بر اساس آخرین ارزیابی صورت گرفته ۱۶ نفر از استادان دانشگاه‌های این استان جز دانشمندان ۲ درصد پر استناد دنیا قرار گرفتند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم گفت: بر اساس آخرین ارزیابی صورت گرفته ۱۶ نفر از استادان دانشگاه‌های این استان جز دانشمندان ۲ درصد پر استناد دنیا قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سعید فراهانی فرد بیان داشت: همچنین از این میان چهار استاد جزء دانشمندان یک درصد پر استناد جهان هستند.

وی گفت: در همین رابطه ۲ استاد از دانشگاه قم و ۲ استاد از دانشگاه علوم پزشکی استان جزء دانشمندان یک درصد پراستناد جهان شناخته شدند؛ همچنین در مجموع ۶ استاد از دانشگاه قم، پنج استاد از دانشگاه آزاد، ۲ استاد از دانشگاه صنعتی و سه استاد از دانشگاه علوم پزشکی استان توانستند در میان دانشمندان ۲ درصد پر استناد جهان قرار گیرند.

وی تاکید کرد: طی سال‌های اخیر دانشگاه‌های استان به خصوص دانشگاه قم به عنوان دانشگاه مادر، فعالیت‌های خوبی را در حوزه پژوهش و فناوری آغاز کرده‌اند که امروز شاهد به‌ثمر نشستن نتایج آن هستیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم گفت:‌ همچنین ما بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته به دنبال ارتقا جایگاه دانشگاه قم در حوزه پژوهش به رتبه زیر ۱۰ کشور طی سال‌های آینده هستیم.

وی ادامه داد: دانشگاه قم دارای۶ مجله معتبر پژوهشی است که همگی در رتبه الف و ب قرار دارند، همچنین مجله فلسفه و کلام این دانشگاه امسال برای دومین بار در میان سه مجله برتر کشور قرار گرفت.

فراهانی فرد همچنین گفت: در راستای گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه قم و تکمیل زیست بوم فناوری دانشگاه، ۱۰ هکتار از زمین‌های آن برای ایجاد پردیس فناوری و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان اختصاص می‌یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: دانشگاه قم یکی از مظاهر تجلی وحدت حوزه و دانشگاه است چرا که تعداد قابل توجهی از اعضای هیات علمی آن را استادانی تشکیل می‌دهند که علاوه بر دارا بودن تحصیلات دانشگاهی، دارای تحصیلات حوزوی نیز هستند.

در این نشست مدیر امور پژوهش و فناوری دانشگاه قم نیز با اشاره به این که چهره علمی استان در مباحث پژوهش و فناوری طی‌سال‌های اخیر بسیار تغییر کرده‌است، گفت: در همین رابطه در آیین تکریم پژوهشگران برتر استان در سال جاری ۶۵ نفر به عنوان پژوهشگر و فناور برتر مورد تجلیل قرار گرفتند که این موضوع نشان دهنده تقویت رویکردهای پژوهشی استان در سطح ملی و بین‌المللی است.

علی احسانی افزود: دانشگاه قم به عنوان دانشگاه مادر استان نسبت به موضوع پژوهش اهتمام جدی دارد و اکنون بسیاری از ظرفیت‌های علمی این دانشگاه برای انجام طرح‌های پژوهشی و فناورانه در موضوع‌های مختلف مورد نیاز استان و کشور به خوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: علاوه بر موفقیت شمار قابل توجهی از استادان دانشگاه قم در کسب رتبه‌های برتر علمی در سطح ملی و بین‌المللی و قرار گرفتن آنان در میان دانشمندان پراستناد جهان، ورود دانشگاه قم برای نخستین بار به نظام رتبه بندی جهانی تایمز از جمله موضوع‌هایی است که به خوبی تقویت رویکرد فعالیت‌های پژوهشی در این دانشگاه را نشان می‌دهد.

مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه قم نیز دراین نشست گفت: برای حمایت‌ از شرکت‌های دانش‌بنیان مواد و محصولات مورد نیاز آزمایشگاه دانشگاه از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در قم و سایر نقاط کشور تامین می‌شود.

مرتضی یوسف‌زاده تاکید کرد: همچنین ما آمادگی داریم با سایر مراکز علمی و دانشگاه‌های استان برای فعالیت‌های آزمایشگاهی همکاری کنیم و آزمایشگاه مرکزی دانشگاه قم را برای برگزاری دوره‌های آموزشی در مقطع کارشناسی در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی ادامه داد: همچنین آزمایشگاه دانشگاه قم در حوزه آنالیز میلگرد و بتن دارای تجهیزات پیشرفته است که می‌توان از این قابلیت برای انجام آزمایش‌های مورد نیاز در انجام طرح‌های عمرانی استان استفاده کرد.

گفتنی‌است دانشگاه قم با داشتن چهار هزار دانشجوی خارجی از ۲۴ ملیت رتبه نخست جذب دانشجویان بین‌المللی را در میان دانشگاه‌های دولتی کشور کسب نموده‌است.

همچنین با توجه به رویکردی که دانشگاه قم در جذب دانشجویان بین‌المللی دارد و به دنبال افزایش تنوع ملیت‌ دانشجویان خارجی است، نام این دانشگاه با تصویب هیات امنا به «دانشگاه بین المللی قم» تغییر خواهد کرد.

مسئولان دانشگاه قم تاکید دارند از آنجایی که قم شهری بین‌المللی است و تعداد قابل توجهی از افراد با ملیت‌های مختلف در آن ساکن هستند، دانشگاه قم از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرده و در راستای تقویت دیپلماسی علمی کشور که رکن ماندگار دیپلماسی عمومی است تمام توان خود را به‌کار گرفته‌است.

دانشگاه قم هم اکنون دارای ۶ دانشکده، هشت مرکز پژوهشی و فناوری، ۳۳ گروه آموزشی، ۱۴۰ رشته تحصیلی و مرکز آموزش‌های آزاد و مجازی و پردیس بین الملل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.

حدود ۱۰ هزار دانشجو در دانشگاه قم در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به‌تحصیل هستند که حدود نیمی از این تعداد را بانوان فرهیخته پردیس خواهران و صدها نفر را دانشجویان غیر ایرانی از کشورهای مختلف جهان تشکیل می‌دهند.

نزدیک به ۳۰۰ عضو هیات علمی از فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی در مراتب گوناگون علمی در دانشگاه قم حضور دارند که برخی از ایشان جز نخبگان ملی کشور محسوب می‌شوند.