شهردار قم:

پروژه فاز پنجم عمار یاسر تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد

شهردار قم گفت: پروژه فاز پنج عمار یاسر از خیابان معلم تا دورشهر تا یک ماه آینده در دو سطح به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار قم گفت: پروژه فاز پنج عمار یاسر از خیابان معلم تا دورشهر تا یک ماه آینده در دو سطح به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش روابط عمومی شهرداری قم، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد در جلسه هم‌اندیشی با مدیران دستگاه‌های نظارتی استان قم اظهار کرد: شهرداری قم بر اساس تماس‌های مردمی سامانه ۱۳۷ یک سیستم خود نظارتی را تدارک دیده است.

وی افزود: بر اساس تماس‌های شهروندان هر هفته موضوعات مورد اعتراض مردم در شهر پیگیری و در جلسات شورای مدیران شهرداری مسئول مرتبط با آن موظف به رفع آن مشکل می‌شود.

شهردار قم ادامه داد: این رویه اثرات مثبتی برای شهرداری قم داشته و موجب شده است مدیران مناطق به‌صورت میدانی به محدوده خود سرکشی داشته باشند و معضلات شهری را رفع کنند.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه عده‌ای شهرداری را متهم به انجام ندادن کار فرهنگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: در شهر قم نهادهای فرهنگی زیادی فعال و به وظایف خود مشغول هستند، شهرداری نیز در حوزه فرهنگ به سراغ نکاتی رفته است که متولی دیگری ندارد.

بودجه ۳۵۰ میلیارد تومانی شهرداری قم در حوزه فرهنگ

وی با اشاره به بودجه فرهنگی شهرداری قم، تاکید کرد: بودجه سازمان فرهنگی شهرداری قم در محدود ۴۵ میلیارد تومان است، اما در سال جاری به‌صورت غیرمستقیم بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان در مسائل فرهنگی هزینه شده است.

شهردار قم اضافه کرد: اگر نگاه دقیقی داشته باشیم متوجه می‌شویم که تنها ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش زمین‌هایی است که شهرداری برای امور فرهنگی اختصاص داده و واگذار کرده است.

سقائیان‌نژاد تصریح کرد: بیشتر مطالبات شهرداری در حوزه فرهنگ بعد مادی و هزینه‌کرد دارد در حالی که در دیدگاه ما مسائلی همچون تکریم ارباب‌رجوع، خدمت‌رسانی به مردم، نظافت معابر و فضاهای شهری و ساماندهی ترافیک شهری از مأموریت‌های ذاتی شهرداری است که در فرهنگ عمومی و رضایتمندی شهروندی اثر مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم در شورا و شهرداری با اختصاص ردیف‌های بودجه‌ای مشخص در حوزه فرهنگ کمک‌حال مجموعه‌های فعال فرهنگی و مساجد باشیم، ادامه داد: آئین‌نامه این موضوع در شورای اسلامی شهر قم تصویب شده است.

شهردار قم با اشاره به وضعیت بلوار پیامبر اعظم (ص)، تاکید کرد: بلوار پیامبر اعظم (ص) به عنوان یک بلوار تمدنی برای قم تعریف شده و ابعاد نیازهای زائران و امور فرهنگی در آن لحاظ شده است.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه در پروژه‌های تملکی مهم‌ترین موضوع و اولویت توافق با شهروندان است، ادامه داد» از ظرفیت قانونی ماده ۸ و ماده ۹ تنها در صورت به نتیجه نرسیدن توافق استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: دستگاه قضائی همراهی مناسبی در تملک املاک دارد و تقاضا داریم در اعمال ماده ۸ برای برخی پروژه‌های شاخص مساعدت بیشتری صورت پذیرد.

شهردار قم با اشاره به ادعای صورت گرفته برای مالکیت معابر شهری، گفت: تنها در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان اختلاف با مالکان بعضی املاک داریم که با همکاری دستگاه قضا در حال پیگیری است.

تأمین واگن مترو بر عهده دولت است

سقائیان‌نژاد با اشاره به پروژه متروی قم و تعهد وزارت کشور برای تأمین واگن، گفت: شرکت چینی به دلیل طلبکار بودن از دولت اقدامات لازم برای سخت واگن‌های قم را انجام نداده است و ما در این زمینه کارفرما نیستیم که بتوانیم کار را پیش ببریم.

وی اضافه کرد: با استقراض واگن از شهر مشهد و پیگیری‌های وزارت کشور درصدد بهره‌برداری مترو در دهه فجر امسال هستیم تا در آستانه انتخابات بتوانیم انگیزه مردم را برای مشارکت در انتخابات بالا ببریم.

شهردار قم ادامه داد: دیدارهای نخبگانی در شهرداری قم برنامه‌ریزی شده است. یکشنبه‌ها با گروه‌های مختلف دیدارهای مفصل انجام می‌شود، در نشست با ستادهای راهبری حوزه‌های علمیه کارگروه‌های تخصصی شکل می‌گیرد و به ویژه در حوزه سیما و منظر در حال انجام اقدامات مشترک هستیم.

سقائیان‌نژاد اضافه کرد: دیدارهای مردمی مناطق نیز مورد تأکید قرار گرفته است تا مدیران شهری در میان شهروندان قرار گیرند و مشکلات آن‌ها را رفع کنند.

هزینه ۴۰۰۰ میلیارد تومانی بهسازی ریل متروکه

وی با اشاره به پروژه بهسازی مسیر ریل متروکه، اظهار کرد: در این پروژه شهرداری با درخواست مجموعه مدیریت استان به میدان آمد و هزینه‌های جمع‌آوری ریل را پرداخت کرد، حتی برای اجرای پروژه بودجه‌ای به میزان ۵۰ میلیارد تومان در سال جاری اختصاص داده شد و بعد از ایجاد کارگاه با ممانعت مالکان مواجه شدیم.

شهردار قم با اشاره به مصوبه سفر ریاست جمهوری برای اختصاص ۸۰ هکتار از اراضی پردیسان برای تأمین منابع این پروژه، تاکید کرد: هزینه تملک مسیر ریل متروکه بیش از چهار هزار میلیارد تومان برآورد شده است و شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند از عهده این هزینه‌ها بربیاید.

ایجاد آبادانی در شهر مصداق کار فرهنگی است

رئیس‌کل دادگستری استان قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در اسلام زیبایی یک امر مطلوب شمرده شده است، اظهار کرد: ایجاد عدالت و آبادانی شهرها خود امری فرهنگی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام علی مظفری با تاکید بر اینکه پیگیری لازم به‌منظور رفع مشکلات شهری در دستگاه قضا صورت می‌گیرد، افزود: دغدغه دستگاه قضائی کمک به آبادانی شهر در کنار تحقق عدالت است.

رئیس‌کل دادگستری استان قم با اشاره به انتقاداتی که نسبت به شهرداری مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: شهرداری متولی امر فرهنگ نیست و دیگر نهادها در این حوزه متولی هستند، شهرداری قم باید نسبت به وظایف ذاتی خودش حساس باشد و سفارش دینی به زیبایی و عدالت را در شهر اجرا کند.

حجت‌الاسلام‌مظفری با اشاره به اهمیت و جایگاه حوزه علمیه قم در جهان اسلام، اضافه کرد: باید از ظرفیت‌های خاص حوزه علمیه که شهر قم برکات خاصی از آن را در اختیار دارد در مباحث فرهنگی بهره بیشتر برد.

وی تصریح کرد: در پیگیری پرونده‌های حقوقی مرتبط با شهرداری بنا بر تعامل طرفین است و سعی شده با احقاق حقوق طرفین کمتر طرح آن در محاکم قضائی انجام شود. پروژه مترو قم با توجه به طولانی شدن زمان اجرا به دغدغه‌ای برای مردم تبدیل‌شده است و بسیاری از مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد به‌خوبی به اطلاع مردم نرسیده است.

رئیس‌کل دادگستری استان قم با اشاره به پروژه بهسازی ریل متروکه راه‌آهن، گفت: موضوع مالکیت مسیر ریل‌های راه‌آهن متروکه درون‌شهری به‌صورت رسمی در سطح مدیریت استان مطرح و مسئولیت آن مشخص شود تا مردم بدانند پاسخگوی آن‌ها کدام دستگاه است.

مظفری افزود: بلوار پیامبر اعظم (ص) ظرفیتی بزرگ برای شهر قم است که باید در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه نیت واقف و حقوق مربوط به اوقاف در پروژه‌های شهری حفظ شود، اظهار کرد: لازم است نگرانی‌های اوقاف و امور خیریه در مسائل شهری برطرف شود.