مدیرکل پدافند غیرعامل قم:

مدیران ادارات قم با جدیت مباحث مربوط به پدافند غیرعامل را دنبال کنند

مدیرکل پدافند غیرعامل قم گفت: مدیران دستگاه‌های اداری دراین استان مسئول مستقیم امور مربوط به پدافند غیرعامل دستگاه خود هستند و باید به جد آن را پیگیری کنند.

مدیرکل پدافند غیرعامل قم گفت: مدیران دستگاه‌های اداری دراین استان مسئول مستقیم امور مربوط به پدافند غیرعامل دستگاه خود هستند و باید به جد آن را پیگیری کنند.

مهدی متقیان اظهار داشت: این مساله طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور به ادارات اعلام و مسئولیت آن بر عهده دستگاه‌های اجرایی این استان است.

وی با اشاره به این که مدیران ادارات باید به صورت تخصصی در حوزه دستگاه خود باید پیگیر پدافند غیرعامل باشند گفت: چند دستگاه در حوزه زیستی و چند دستگاه نیز در حوزه سایبری دراین استان فعالیت‌های تعریف شده‌ای برای پدافند غیرعامل دارند.

وی تاکید کرد: اگر مدیر هر مسئولیت پدافند غیرعامل را قبول نکند و خسارتی رخ دهد جنبه جرم انگاری و تخلفات اداری دارد و در این زمینه باید شاهد فرهنگ‌سازی و کار رسانه‌ای مطالبه‌گری از سوی اصحاب قلم باشیم.

متقیان رصد مشکلات و نقاط آسیب پذیری دستگاه را از دیگر وظایف مدیر هر دستگاه اداری درحوزه پدافند غیرعامل عنوان کرد.

وی ادامه داد: تهیه سند پدافند غیرعامل دستگاه که روش‌های برطرف کردن آسیب پذیری‌ها و برآورد ریسک را در حوزه درون دستگاهی و برون دستگاهی داشته باشد از دیگر وظایف مدیر دستگاه‌های اداری است.

وی به عنوان نمونه به سازمان جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: این سازمان در حوزه داخلی خود باید امنیت سایبری ، منابع انسانی و تهدیدها طبق دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل عمل کند ، همچنین در حوزه برون سازمانی در بحث امنیت غذایی فعال باشد و اگر کوتاهی را شاهد باشیم مدیر دستگاه مسئول است.

متقیان ابراز داشت: شهرداری‌ها هم در حوزه پدافند شهری باید اقدام هایی چون تهیه سند تخلیه اضطراری و فراهم سازی مکان‌های امن را در بحث پدافند غیرعامل خود مدنظر قرار دهند.

وی تصریح کرد: پدافند غیرعامل اقدام‌های قبل از بحران را بررسی می‌کند تا در حین بحران شاهد افزایش تاب آوری باشیم.

متقیان همچنین رابطه گفت: با توجه به اهداف پدافند غیر عامل درحوزه‌های هشتگانه زیستی، سایبری، شیمیایی، پرتویی، کالبدی، مردم محور ، عمومی و اقتصادی ،‌برنامه‌های مختلفی انجام شد که شاخص‌ترین آنها پیشنهاد پدافند غیرعامل در حوزه علمیه بود که با توجه به نقش روحانیت درکشور در خصوص تبلیغ و تبیین روحانیت درمیان آحاد جامعه ، تفاهم نامه‌ای بین سازمان پدافند غیرعامل و رئیس حوزه‌های علمیه سراسر امضا شد که بیش از پیش از ظرفیت این قشر در رابطه تبیین پدافند غیر عامل استفاده شود.

وی برگزاری رزمایش در مدارس با موضوع پدافند غیرعامل،رزمایش قطع ناگهانی برق برخی دستگاه‌های اجرایی به منظور پایش آماده به کاربودن مولدهای برق، برگزاری کلاس‌های آموزش‌های پدافند عامل در ادارات ، دانشگاه‌ها و مدارس را از جمله برنامه‌هایی ذکر کرد که در سال‌جاری در راستای گسترش فرهنگ پدافند غیرعامل در این استان انجام شده‌است.

شایان ذکر است که طرح جامع پدافند غیرعامل استان قم آبانماه سالجاری با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور رونمایی شد.

پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیرنظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌شود که به جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرده یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.