پایان کار ۳.۵ ساله هیات مدیره خانه مطبوعات سمنان؛

تصمیم اداره‌کل فرهنگ چیست؟

فعالیت قانونی هیات مدیره خانه مطبوعات استان سمنان طبق ماده ۲۷ اساسنامه این موسسه صنفی روز پنجشنبه (سی‌ام آذر) به پایان رسید و حالا باید منتظر تصمیم اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص چگونگی فعالیت این موسسه بود.

فعالیت قانونی هیات مدیره خانه مطبوعات استان سمنان طبق ماده ۲۷ اساسنامه این موسسه صنفی روز پنجشنبه (سی‌ام آذر) به پایان رسید و حالا باید منتظر تصمیم اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص چگونگی فعالیت این موسسه بود.

طبق ماده۲۷ اساسنامه خانه مطبوعات، پس از انقضای مدت ماموریت هیات مدیره این خانه، در صورتی که هیات مدیره جدید انتخاب نشده باشد، هیات مدیره قبلی تا انتخابات جدید و حداکثر تا ۶ ماه، به وظایف خود ادامه داده و مسؤولیت اداره خانه مطبوعات را به عهده خواهد داشت.

همچنین طبق تبصره ۲ همین ماده، در صورت عدم برگزاری انتخابات پس از موعد مقرر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می‌تواند نسبت به برگزاری انتخابات برای تعیین هیات مدیره جدید اقدام کند.

طبق ماده ۲۸ اساسنامه خانه مطبوعات نیز اگر بدون هماهنگی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حداکثر تا یک ماه بعد از انقضای ماموریت هیات مدیره دعوت مجمع برای موضوع بند اول ماده ۳۲ صورت نگیرد، مدیر خانه و هیچ یک از اعضای هیات مدیره و بازرسی حق نامزدی برای هیچ یک از سمت‌های فوق، برای اولین دوره پیش رو را ندارند.

انتخابات هیات مدیره خانه مطبوعات استان سمنان بیست و نهم خرداد ۱۳۹۹ برگزار و پس از آن فعالیت سه ساله این هیات مدیره آغاز شده بود؛ بر این پایه امروز (سی‌ام آذر) بیش از ۶ ماه از پایان دوره سه ساله فعالیت هیات مدیره گذشته است و طبق ماده ۲۷ اساسنامه خانه مطبوعات، ادامه فعالیت این هیات مدیره از امروز قانونی نیست.

تکلیف قانونی چیست؟

طبق قانون، در چنین مواقعی تصمیم‌گیری درباره فعالیت این موسسه بر عهده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است و بر این پایه تمامی اسناد و اموال خانه مطبوعات استان سمنان باید به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان تحویل و پس از برگزاری انتخابات، به هیات مدیره جدید بازگردانده شود.

فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان روز پنجشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت که به زودی با مشورت کارشناسان وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار نظر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قرار بود انتخابات هیات مدیره و بازرسان خانه مطبوعات استان سمنان و ۱۹ استان دیگر روز سه‌شنبه بیست و هشتم آذر ۱۴۰۲ به طور همزمان و الکترونیکی از طریق سامانه خانه مطبوعات برگزار شود، اما ۱۵ داوطلب انتخابات خانه مطبوعات استان سمنان (شامل هفت عضو هیات مدیره کنونی و هشت عضو دیگر این موسسه صنفی) از مجموع ۲۰ داوطلب، پنجشنبه بیست و سوم آذر و در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از پایان مهلت نام‌نویسی و در مرحله تایید صلاحیت انصراف دادند، که به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، این موضوع به وزارت متبوع گزارش شد.

آن‌چه در مورد انتخابات خانه مطبوعات سمنان گذشت؟

پنج نفر از اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا مسائل شخصی، جسمی و خانوادگی و یک نفر آنچه اعتراض به مهندسی افراد رسانه‌ای غیرعضو دانسته را علت انصراف از داوطلبی انتخابات اعلام کردند؛ مصطفی کواکبیان رییس هیات مدیره این موسسه هم که در سمنان اقامت ندارد، به خبرنگار ایرنا گفته که پاسخگوی پرسش به صورت تلفنی نیست.

صدیقه قدم عضو هیات مدیره و مدیرعامل، مهدی صمیمیان نایب رییس و رضا مهدیان عضو هیات مدیره به خبرنگار ایرنا گفتند: به دلیل مسایل شخصی از ادامه رقابت در انتخابات انصراف داده‌اند.

فاطمه احمدی دیگر عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان سمنان گفت: به دلیل شرایط جسمی از ادامه داوطلبی نامزدی انتخابات انصراف دادم.

مهدی بصیری از دیگر اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات استان سمنان گفت: به دلیل شخصی از ادامه رقابت در خانه مطبوعات استان انصراف دادم، مادرم بیمار است و به دلیل رفت و آمد به تهران برای درمان، وقت برای خانه مطبوعات ندارم.

همچنین محمدرضا خزر عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان سمنان مدعی شد: برخی افراد رسانه‌ای خارج از خانه مطبوعات، قصد مهندسی انتخابات و چینش نامزدها به نفع خود را داشتند و علت اصلی انصرافم در اعتراض به این اقدام بود.

سایر داوطلبان انصراف دهنده انتخابات خانه مطبوعات استان سمنان شامل سیدمنصور عمادی، زین‌العابدین داودی، علیرضا عربی، حسن آخوندی، محمدعلی جوادیان، فاطمه کارگران، حسین متولی و محمدابراهیم خوری هستند.

با همه اوصاف، باید منتظر اعلام تصمیم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در خصوص روند فعالیت خانه مطبوعات این استان تا برگزاری انتخابات هیات مدیره این موسسه بود.