یک مطالعه:

اشک می‌تواند از پرخاشگری مردان بکاهد

یک مطالعه نشان می‌‌دهد که اشک ریختن می‌تواند از پرخاشگری مردان بکاهد.

یک مطالعه نشان می‌‌دهد که اشک ریختن می‌تواند از پرخاشگری مردان بکاهد.

به گزارش فرانس۲۴ نوشت: تماشای گریه یک شخص اغلب واکنش های عاطفی را برمی انگیزد – اما بر اساس مطالعه جدیدی که روز پنجشنبه منتشر شد، اشک های انسان خود حاوی یک سیگنال شیمیایی هستند که فعالیت مغز مرتبط با پرخاشگری را کاهش می دهد.

براساس نتایج این تحقیق که در نشریه آمریکایی پلاس بیولوژی منتشر شد اشک‌های جوندگان حاوی مواد شیمیایی هستند که به عنوان سیگنال‌های اجتماعی منتشر می‌شوند؛ به طوریکه اشک موشک‌های ماده باعث کاهش تنش و  درگیری میان موش‌های نر می‌شود. و موش های نر غالب، نرهای زیردست خود را در اشک های خود آغشته می کنند تا نرهای دیگر کمتر به آنها حمله کنند.

برای پی بردن به اینکه آیا اثرات مشابهی در انسان رخ داده است یا خیر، تیم تحقیقاتی ابتدا ۲۵ داوطلب مرد را در معرض اشک‌های احساسی یا نمک قرار دادند. داوطلبان نمی‌توانستند بفهمند چه چیزی استشمام می‌کنند، زیرا هر دو ماده شفاف و بی‌بو هستند. این اشک از شش زن داوطلب گرفته شده بود.

محققان مردان مورد مطالعه را در یک بازی رایانه‌ای که حالت انتقام گیری داشت قرار دادند. طی تحقیقات مشخص شد که رفتار انتقام جویانه و پرخاشگرانه در بازی پس از استشمام اشک زنان، ۴۳.۷ درصد در مردان کاهش یافت.

به نظر می‌رسد که این نشان‌دهنده چیزی است که در جوندگان مشاهده شده بود، اما برخلاف جوندگان، انسان‌ها ساختاری به نام اندام «vomeronasal» در بینی خود ندارند که در طول تکامل گونه ما از بین رفته و سیگنال‌های شیمیایی بی‌بو را تشخیص می‌دهد. / شفقنا