شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم در خدمت توسعه کشاورزی استان

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یکی از مهم ترین شرکتهای دولتی زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی که طبق قانون وظیفه خطیر تامین و توزیع انواع نهاده های تولید در بخش کشاورزی مانند : کود ، سم و بذر را با قیمت یارانه ای ، در اقصی نقاط کشور بعهده دارد و حتی در یکی دو سال اخیر پشتیبانی عملی از طرح ملی توسعه کشاورزی قراردادی را نیز بر عهده گرفته است .

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یکی از مهم ترین شرکتهای دولتی زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی که طبق قانون وظیفه خطیر تامین و توزیع انواع نهاده های تولید در بخش کشاورزی مانند : کود ، سم و بذر را با قیمت یارانه ای ، در اقصی نقاط کشور بعهده دارد و حتی در یکی دو سال اخیر پشتیبانی عملی از طرح ملی توسعه کشاورزی قراردادی را نیز بر عهده گرفته است .

این شرکت با حضور موثر خود در بازارهای بین المللی و ایجاد ارتباط با تولیدکنندگان داخلی ، نسبت به تدارک و تامین انواع نهاده های تولید در بخش کشاورزی اقدام نموده و سپس توزیع انواع نهاده های تولید در سطح کشور را از طریق مدیریت های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در تمامی استان ها و از طریق کارگزاران خود در سراسر کشور ، ساماندهی و انجام میدهد . در همین راستا در مصاحبه ای اختصاصی با مهندس حسین زند ، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم که دارای 27 سال سابقه و تجربه کاری در زمینه تهیه ، تولید ، تامین و توزیع نهاده های کشاورزی میباشد ، آخرین وضعیت و خدمات این شرکت در سطح استان را جویا شدیم .

مهندس زند گفت : در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و در جهت نیل به اهداف مهمی نظیر امنیت غذایی کشور ، در زنجیره تامین غذا و محصولات کشاورزی ، نهاده های کشاورزی از اهمیت و جایگاه بسیار مهمی برخوردار است . یکی از نهاده های اساسی و استراتژیک کشاورزی کود میباشد و به دلیل اهمیت مصرف و تاثیر گذاری آن در تولید محصولات کشاورزی مشمول تخصیص یارانه قرار گرفته است .

در حال حاضر و با در نظر گرفتن میانگین وزنی کودهای شیمیایی 3 گانه یارانه ای ازته ، فسفاته و پتاسه حدود 30% قیمت تمام شده این کودها توسط کشاورز پرداخت میگردد و حدود 70% آن مشمول یارانه و حمایت دولت میباشد .

وی در ادامه بیان کرد : سالهای اخیر از ویژه ترین سالهای عملکردی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بوده است ، علیرغم تمامی مشکلات ، چالش ها ، تحریم های ظالمانه و کمبود و محدودیت های منابع مالی و ارزی ، کودهای شیمیایی یارانه ای مورد نیاز بخش کشاورزی به موقع تامین و تدارک و توزیع گردیده است . در سال 1401 صددرصد برنامه ابلاغی کودهای یارانه ای اجرایی و محقق گردید . در سال گذشته در استان قم نیز برنامه مصوب ابلاغی کود بطور کامل تامین و تدارک گردید و از حیثت تدارک و توزیع و مصرف  کودهای یارانه ای در مقایسه با سال 1400 حدود 26 درصد معادل 4500 تن رشد داشت .

در سالجاری نیز و از ابتدای سال تاکنون و در 9 ماهه ابتدای سال 1402 بیش از 16 هزار تن معادل 90% برنامه ابلاغی کود استان تامین و تدارک شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 بیش از 25% معادل بیش از 3000 تن رشد داشته ایم . در حال حاضر نیز بیش از 4 هزار تن انواع کودهای ازته ، فسفاته و پتاسه بعنوان ذخیره استراتژیک برای توزیع به موقع و تامین نیاز کشاورزان در انبارهای تحت پوشش این شرکت در استان موجود میباشد و عملیات تدارک کود تا پایان سال طبق برنامه زمانبندی شده بطور مستمر ادامه خواهد داشت .

زند افزود : نکته حائز اهمیت و قابل توجه در توزیع و مصرف کود در سالجاری در کشت پائیزه میباشد که با توجه به اهمیت کشت پائیزه که شامل محصولات اساسی و استراتژیک گندم ، جو و کلزا میباشد میزان کود های ازته ، فسفاته و پتاسه مصرفی در کشت پائیزه سالجاری در مقایسه با سال 1401  حدود 80% رشد داشته است .

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سطح استان قم 21 کارگزار توزیع نهاده های کشاورزی دارد که شبکه رسمی توزیع انواع نهاده های تولید شرکت میباشند و از این طریق کودهای یارانه ای را بر اساس سهمیه تعیین شده از طرف سازمان جهاد کشاورزی استان ، به دست کشاورزان و بهره برداران در بخش کشاورزی میرسانیم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم سپس گفت : همانطور که میدانید یکی از مهمترین عواملی که میتواند منجر به افزایش کمی و کیفی انواع محصولات کشاورزی شود ، بهبود تغذیه گیاهی است . هر چقدر تغذیه گیاهی بهتر و هدفمند تر انجام شود ، نتیجه حاصل از آن در بهبود کمی و کیفی محصول آن بهتر خواهد بود . در بحث تغذیه گیاهی ، یکی از آیتم های مهم و تاثیر گذار ، مصرفی مکفی و متعادل انواع کودهای شیمیایی است . با توجه به شرا یط خاصی که  استان به لحاظ تنش های آب و هوایی دارد ، تغذیه گیاهی اهمیت پیدا میکند و باید به آن توجه ویژه ای شود . ما در سال گذشته با اقدامات ترویجی که با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان انجام دادیم و با تدارک و فراهم نمودن سبد کودی کامل از تمامی گروههای ازته ، فسفاته و پتاسه در کارگزاریهای شرکت در سطح استان و در دسترس قراردادن این کودها ، توانستیم عدد بسیار خوبی از مصرف ترکیب مناسب کودها را داشته باشیم . این اقدامات باعث شد که استان قم در سال 1401 رتبه اول در مصرف متعادل و ترکیب مناسب کودی در سطح کشور را به دست آورد .

مهندس زند در ادامه گفت : از دیگر مسائل حائز اهمیت برای مجموعه ، بحث افزایش کیفی کودهای توزیع میباشد . در راستای اجرای نظام کنترل و تضمین کیفیت کودهای شیمیایی و اثر کیفی این موضوع در کودهای تدارکی و توزیعی مجموعه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ، تمامی کودهایی که وارد استان میشود را نمونه برداری و آزمایش میکنیم . همچنین کلیه فرآیند تامین ، توزیع و مصرف کودهای شیمیایی تدارک شده در چارچوب سامانه کنترل کیفی و با نظارت و کنترل دقیق و کامل مجموعه انجام میگردد و چنانچه کودی نتیجه آنالیز نامناسب داشته باشد به صورت سیستماتیک از چرخه توزیع استان خارج میشود .

وی در ادامه سخنان خود افزود : از دیگر برنامه هایی که در اواسط سال 1400 اجرایی گردید اجرای سامانه کنترل و پایش مواد و صدور حواله الکترونیکی کود میباشد . در حال حاضر صد در صد کودهای یارانه ای از طریق سامانه پایش و بر اساس صدور حواله الکترونیکی کود توزیع میگردد .

همچنین در خصوص کودهای غیر یارانه ای یا تفاهم نامه ای نیز ، شرکت خدمات حمایتی با تولید کنندگان کود در سطح کشور با توجه به درخواست خودشان و بازدید از کارخانجات در صورت داشتن استاندارد و کیفیت لازم و همچنین تائیدیه موسسه آب و خاک ، تفاهم نامه امضا میکند و به سراسر کشور ابلاغ میشود . ما لیست این کودها را در اختیار کارگزاران قرار میدهیم و کشاورزان میتوانند از طریق کارگزاران  شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ، مقدار مورد نیاز خود را از انواع کودهای غیریارانه ای نیز خریداری نمایند .

مهندس زند در ادامه افزود : در استان قم محصولات زراعی اساسی مانند : گندم ، جو ، کلزا و همچنین محصولات دیگری از جمله : پنبه ، ذرت ، یونجه ، سبزی و صیفی ، گلرنگ و سورگوم کشت میشوند . در بخش باغات استان قم نیز انواع : پسته ، زیتون ، انار و گل محمدی کشت میگردد .

وی در زمینه نحوه تخصیص انواع کود به محصولات مختلف کشاورزی در استان قم گفت : در جلسات کمیته کود و تغذیه گیاهی استان و برای محصولات مشمول الگوی کشت و با اولویت محصولات اساسی و استراتژیک سهمیه بندی انواع کودهای یارانه ای انجام و به مراکز جهاد کشاورزی و کارگزاران توزیع جهت اجرای و توزیع ابلاغ میگردد ،  در واقع میتوان گفت که انواع کودها بصورت هدفمند در سطح استان قم توزیع میشوند تا امنیت غذایی استان و کشور تامین شود .

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود افزود : یکی از فعالیتهایی که مورد تاکید این شرکت است ، شفاف سازی و انعکاس عملکرد و فعالیتها میباشد . از ابتدای سال تاکنون بالغ بر هزار مورد تولید محتوا داشتیم که شامل 550 ویدئو ، 400 مصاحبه با خبرگزاریها و  روزنامه های محلی و 120 خبر متنی میباشد و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم در سطح کشور در این زمینه در جایگاه برترین ها  قرار دارد .