معدن شن گستر کبیر قم برای رونق تولید و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر نیاز به حمایت مسوولان دارد

اشاره:معدن شن گستر کبیر استان قم از جمله واحدهای معدنی رودخانه ای در استان به شمار می رود که تولید کننده چهار نوع مصالح فرآوری با کیفیت  بالا است به طوری که تعداد زیادی از پروژه های مهم و زیر بنایی استان وتهران با استفاده از مصالح به  عمل آمده از تولیدات این  واحد معدنی اجرا و به بهره برداری رسیده است.

گزارش:حسن آرام

اشاره:معدن شن گستر کبیر استان قم از جمله واحدهای معدنی رودخانه ای در استان به شمار می رود که تولید کننده چهار نوع مصالح فرآوری با کیفیت  بالا است به طوری که تعداد زیادی از پروژه های مهم و زیر بنایی استان وتهران با استفاده از مصالح به  عمل آمده از تولیدات این  واحد معدنی اجرا و به بهره برداری رسیده است. مدیریت این واحد، از فعالان مجرب و پیش کسوت در بخش تولید شناخته می شود که رزومه ای پر بار بیش از 4 دهه از خود ارایه داده است. حاج حسینعلی همایی مدیر معدن شن گستر کبیر در مصاحبه با خبرنگار ما ضمن اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی، فعالیت خود را در این حیطه آغاز کرده ام  افزود: در آن سال ها امکانات بسیار معدودی در اختیار داشتیم و اصلاً امکاناتی  هم و جود نداشت که با دست و به صورت کاملاً سنتی کار می کردیم. وی همچنین با بیان اینکه، در آن سال ها، ماسه بادی با دست  فرآوری و به عمل آوری می شد. وی در ادامه با بیان اینکه قرار داد فیما بین معدن و امور آب همه ساله تمدید می شود؛ گفت: این واحد معدن به  دستگاه ها و تجهیزاتی از قبیل  کمپرسی، لودر ، ماشین های معدنی و دیگر ابزار و دستگاه ها مجهز است که برای برق این واحد، در همان سال های اولیه افزون بر 80 میلیون تومان جهت خرید و نصب تیر برق، کابل کشی، ترانس و کنتور هزینه کردیم. مدیر معدن شن گستر کبیر همچنین با اعلام اینکه کار فرآوری در این واحد انجام می شود، خاطر نشان کرد : فرآیند کار برداشت از معدن و متعاقب آن دپو ونهایتاً فرآوری است. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که از علل و عوامل کیفیت بالای تولیدات این معدن جویا شد، گفت: ساز و کار هایی که محصولات تولیدی این واحد را از کیفیت برتر برخوردار می کند، در زمره اسرار حرفه ای تلقی می شود که نمی توانیم اعلام و رسانه ای کنیم!این مدیر مجرب و کارآزموده در بخش معدن آنگاه از اشتغال به کار 18 تا 20 نفر به صورت مستقیم در یک شیفت در این واحد معدنی خبر داد و افزود: بیش از 30 نفر  نیز به صورت جانبی وغیر مستقیم از این معدن امرار معاش می کنند. وی گفت : تعداد زیادی از سازمان ها ، ارگان ها ، ادارات و موسسات دولتی و عمومی از مشتریان اصلی تولیدات این معدن به شمار می روند.

وی در همین زمینه از سازمان مترو  نام برد و اضافه کرد که شمار زیادی  از پروژه ها زیر ساختی نیز با استفاده از مصالح به عمل آمده از تولیدات این معدن اجرا و به بهره برداری رسیده است. حاج حسینعلی همایی سپس با بیان اینکه آب مورد نیاز معدن از چاه اختصاصی (که برای معدن حفر شده ) تامین می شود، تصریح کرد: این چاه دارای مجوز است و آب آن نیز کیفیت نسبتاً مطلوبی دارد که از  آب عسکرآباد بهتر ارزیابی می شود. وی با اشاره به برخی مشکلات اضافه کرد؛ تعرفه سنگین برق مصرفی از جمله مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می کنیم، به طوری که در هر دوره بین 15 تا 20 میلیون تومان قبض برق برای معدن صادر می شود و البته این عدد در فصل تابستان به مراتب بالاتر است! مدیر معدن شن گستر کبیر قم در همین حال معضل کمبود سوخت ماشین آلات و دستگاه های معدن را مورد اشاره قرار داد و افزود : ماشین های  دیگر با استفاده از کارت خود، سوخت مورد نیاز شان را تامین می کنند اما برای ماشین آلات معدنی سوختی که به عنوان سهمیه تعیین شده، کفایت نمی کند.وی آنگاه وضعیت امنیت در منطقه ومحیط پیرامونی معدن را مطلوب توصیف کرد و افزود: دو نگهبان برای حفاظت و مراقبت از این واحد تعیین وگمارده شده اند که با دقت اوضاع را رصد و کنترل می کنند. این مدیر مجرب و کار آزموده در بخش معدن ظرفیت تولید معدن را روزانه بین 350 تا 400 تن متغیر عنوان کرد و یاد آور شد، این میزان تولید در شرایطی است که دستگاه ها و ماشین الات دچار ایراد و نقض فنی نشود. وی گفت: هزینه تعمیر و نگه داری ماشین آلات ودستگاه ها امروزه بسیار گران است به طوری که تعمیر فقط یک دینام، حدود 25 میلیون تومان هزینه پرداخت شده است.وی افزود : مشکل اصلی از جایی ناشی می شود که درآمد ما به ریال محاسبه شده اما هزینه ها و خریدها تماماً با دلار محاسبه می شود. مدیر معدن شن گستر کبیر با بیان اینکه در شرایط کنونی تولید مقرون به صرفه نیست، تصریح کرد: با هر معیاری که بخواهیم ارزیابی کنیم چون هزینه ها با درآمد هیچ همخوانی و سنخیتی ندارد؛ فقط به واسطه عشق و علاقه به تولید و اشتغال حدود 20 خانوار که از این معدن ارتزاق و امرار معاش می کنند؛ به فعالیت خود علیرغم مشکلات خرد و کلانی که گریبانگیر بخش تولید شده، همچنان ادامه می دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید مشخصاً چه ارگان ها و شرکت هایی با این واحد معدن همکاری دارند، افزود: همانطور که قبلاً هم اشاره کردم سازمان مترو یکی از مشتریان اصلی این معدن به شمار می رود همچنین شرکتی  روزانه 4 ماشین مصالح  از ما تحویل می گیرد و به تهران منتقل می کند. وی در همین زمینه ازعملیات ساخت یک ساختمان 55 طبقه در تهران خبر داد که از تولیدات این معدن استفاده می کنند. مدیر معدن شن گستر کبیر، در پاسخ به سوال دیگر  خبرنگار ما که ازتعامل وهمکاری سازمانها  و ادارات مختلف با معدن جویا شد، گفت: متأسفانه برخی ادارات و سازمان ها همکاری و تعاملی  با ما به عمل نمی آورند که  انتظار داریم اداره امور آب، سازمان صنعت، معدن تجارت (صمت) همکاری و تعامل بیشتری با ما داشته باشند.وی گفت : بدون شک حمایت مسوولان، ما را در مسیر سخت و دشوار تولید و کار آفرینی دلگرم تر می کند. این مدیر مجرب و کارآزموده در بخش معدن آنگاه با بیان اینکه تولید و اشتغالزایی، پایه و اساس اصلی اقتصاد هر جامعه ای است، تصریح کرد : موقعی می توانیم کشور عزیز خود را به رشد و تعالی برسانیم که اقتصاد پویایی داشته باشیم و اقتصاد پویا با حمایت و پشتیبانی از تولید کنندگان و کار  آفرینان محقق می شود. مدیر معدن شن و ماسه شن گستر کبیر قم با بیان اینکه نبود یک تشکل صنفی پویا و کارآمد از دیگر مشکلات ما محسوب می شود، اظهار داشت؛ چندی قبل مقدمات تشکیل گروهی در قالب یک انجمن قوی کلید خورد، یک انجمن صنفی پویا و کارآمد می تواند نیازها و مشکلات و مطالبات صنفی اعضا و فعالان این صنعت را در سطح ادارات و سازمان های مختلف تا حصول نتیجه پیگیری کند. متأسفانه تاکنون چنین تشکل صنفی ایجادنشده و به دلایلی مقدماتی هم که چندی قبل مهیا شده بود ادامه پیدا نکرد که امیدواریم در آینده چنین تشکل صنفی با حضور فعالان پیش کسوت دلسوز و با سابقه این صنعت ایجاد شود. مدیر معدن شن گستر کبیر قم در پایان با آرزوی موفقیت برای استاندار محترم  استان قم، گفت: دکتر آقا میری نماینده  عالی دولت در استان، مدیری لایق، دلسوز و کارآمد است که امیدواریم نسبت به بخش معادن نگاه حمایتی بیشتری داشته باشند ودستگاه ها و ادارات زیر مجموعه به تعامل وهمکاری بیشتر با معدن ترغیب شوند.