شرکت تعاونی تولید روستایی والیجرد الگویی از مدیریت کارآمد و به روز ارایه داده است

شرکت تعاونی تولید روستایی والیجرد  در زمره تعاونی های موفق ارزیابی می شود که این موفقیت عمدتاً از مدیریت کارآمد و به روز حاصل شده است. مهندس محسن صحرانورد مدیر عامل شرکت تعاونی تولید روستایی و الیجرد که حدود دو دهه اداره امور این شرکت تعاونی را به عهده دارد تاکنون توانسته با بهره گیری از روش های نوین و مدیریت هوشمندانه، تعاونی را علیرغم فراز و نشیب های متعدد در گذر این سال های طولانی، همچنان پویا و فعال حفظ نموده و رزومه ای پر بار از عملکرد یک مدیر موفق را ارائه نماید.

شرکت تعاونی تولید روستایی والیجرد  در زمره تعاونی های موفق ارزیابی می شود که این موفقیت عمدتاً از مدیریت کارآمد و به روز حاصل شده است. مهندس محسن صحرانورد مدیر عامل شرکت تعاونی تولید روستایی و الیجرد که حدود دو دهه اداره امور این شرکت تعاونی را به عهده دارد تاکنون توانسته با بهره گیری از روش های نوین و مدیریت هوشمندانه، تعاونی را علیرغم فراز و نشیب های متعدد در گذر این سال های طولانی، همچنان پویا و فعال حفظ نموده و رزومه ای پر بار از عملکرد یک مدیر موفق را ارائه نماید.

وی در مصاحبه  اختصاصی با خبرنگار ما اعلام کرد : این شرکت تعاونی در سال 1372 براساس نیاز منطقه به چنین تشکلی، تاسیس و راه اندازی شد که من از سال 84 به عنوان مدیر عامل شرکت؛ مشغول فعالیت وانجام وظیفه هستم.

وی با بیان اینکه؛ در زمان تاسیس این تعاونی در سه دهه قبل؛ توزیع نهاده ها مانند امروز نبوده، افزود: در سال های اخیر به علت کاهش بارندگی عمق  آب چاه های کشاورزی به نحو قابل ملاحظه ای کاهش یافته؛ این درحالی است که با همت و تلاش پرسنل متعهد  سازمان جهاد کشاورزی در سال 87 کار لوله گذاری در سطح گسترده ای از زمین های کشاورزی منطقه انجام شد، به طوری که تا سال 90( ظرف مدت سه سال) حدود 200 کیلومترلوله گذاری چاه ها صورت گرفت که این میزان لوله گذاری یک رکورد به حساب می آید و در سطح استان قم سابقه نداشته است! مهندس محسن صحرا نورد لوله گذاری چاه ها ،نهرها ، جوی های کشاورزی را  از طرح های ماندگار دانست که نقش مؤثری در ارتقاء سطح زیر کشت محصولات کشاورزی داشته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که از تعداد اعضاء و بهره برداران شرکت تعاونی جویا شد، گفت: در حال حاضر یکصد و ده نفر به صورت مستقیم در این شرکت تعاونی عضویت دارند و حدود یک هزار و 500 تا دو هزار نفر هم به عنوان بهره بردار شرکت محسوب می شوند. البته این شرکت در دو مقطع زمانی کار عضو گیری را انجام داد که یکی در همان سال تاسیس ( 1372) و مقطع دیگری در سا ل 1385 بوده و بعد از آن تاکنون عضو گیری جدیدی نشده است.

وی همچنین با بیان اینکه سرمایه شرکت در سال تأسیس یک میلیون و 90 هزار تومان بوده، گفت: به یاری خدا و تلاش و همت عزیزان و مدیریتی که  اعمال شده، امروزه سرمایه تعاونی به حدود 6 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید؛ عمده فعالیت و خدمات شرکت تعاونی روستایی والیجرد چیست، اظهار داشت: سعی و تلاش اصلی ما معطوف ارایه مشاوره های تخصصی کارشناسی به  کشاورزان عزیز با هدف به روز شدن و مدرن سازی این بخش است. وی در همین زمینه نحوه و مقدار و زمان کوددهی و سم پاشی و دیگر اقداماتی که افزایش سطح زیر کشت و تولید محصول سالم را به همراه دارد مورد اشاره قرار داد و گفت: تیم مشاوره ای این شرکت متشکل از کارشناسان زبده متخصص بازخوردهای عملکرد کشاورزی را با آزمون های خاک شناسی و نظایر آن انجام می دهند و متعاقب آن، با توجه به داده های علمی راهکارهای مؤثر ومشخص به کشاورزان ارائه می شود.

وی گفت: خدا را شکر گذاریم که تعامل ارزشمندی بین تعاونی و  کشاورزان زحمتکش برقرار بوده و ضریب بالای اعتماد کشاورزان از شرکت تعاونی موجب خشنودی ماست. مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدی روستایی والیجرد همچنین  خاطر نشان کرد که تلفیق آموزه های تئوریک در بستر مزرعه، به صورت عملی، از فاکتورهای اصلی در موفقیت این شرکت و رضایتمندی کشاورزان زحمتکش به شمار می رود.

وی در همین زمینه از ایجاد کانال در فضاهای مجازی برای تبادل داده ها با کشاورزان و به خصوص فرزندان آنها خبر داد و گفت : از طریق شبکه  پیام رسان ایتا ارتباط مستمر وآنلاین با کشاوزان برقرار کرده ایم که آنها مسایل و نیازها و  مشکلات خود را به اشتراک گذاشته و کارشناسان و تیم مشاوره ای شرکت تعاونی پاسخ های لازم را ارایه می کنند.

وی در همین زمینه از تشکیل کلاس های آموزشی ( به صورت حضوری یا فیزیکی) برای کشاورزان خبر داد که معمولاً در دی و بهمن ماه که کشاورزان در تدارک آماده سازی زمین جهت کشت هستند ودر تیر ماه که کار برداشت صورت می گیرد، این کلاس ها برگزار می شود. محسن صحرا نورد در ادامه با بیان اینکه یکی از مهم ترین وظایف و رسالت این شرکت تهیه و تامین نهاده های کشاورزی و توزیع به موقع آن است؛ افزود: در بازه زمانی اول شهریور 1401 تا بیستم اردیبهشت این شرکت  یکصد و90 تن کود  بین کشاورزان منطقه توزیع نمود که در بازه زمانی مشابه در سال جاری این عدد به 2207 تن افزایش یافت.

وی با ابراز خشنودی و شکر گذاری  به درگاه خداوند که شرکت تعاونی به لحاظ مالی محدودیتی ندارد، تصریح کرد؛ تامین به موقع نهاده ها، به طور جدی در دستور کار این شرکت است و خوشبختانه تاکنون در این زمینه موفق بوده ایم و کشاورزان عزیز هم از عملکرد شرکت رضایتمندی کامل دارند.

مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدی روستایی و الیجرد آنگاه با اشاره به اینکه از سال گذشته سامانه های پایش کود و حمل و نقل ایجاد شده؛ گفت: با توجه به حرکت دولت به سمت دولت الکترونیک، همه سعی و تلاش ما نیز ورود صد درصدی به عرصه الکترونیک است. بر مبنای این سیستم کشاورزان به مرکز جهاد کشاورزی مراجعه نموده و کارشناسان همکار ما  اطلاعات دقیق از وضعیت اراضی GPS تک تک زمین ها با  مشخصات دقیق و کامل را دریافت نموده و متعاقب آن طبق فرمی که جهاد کشاورزی تعریف کرده اطلاعات در سامانه پایش بار گذاری شده و خریدهای ما نیز براساس فرم تعریف شده انجام و در اختیار کشاورزان عزیز قرار می گیرد.

وی در ادامه اعلام کرد این شرکت همواره درکنار کشاورزان بوده و هست که این یکی از عوامل اصلی موفقیت شرکت تعاونی محسوب می شود .مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدی روستایی والیجرد   سپس ایجاد صنایع تبدیلی را از نیازهای اساسی منطقه دانست و گفت که با ایجاد این صنایع (تبدیلی) تحولی شگرف در اقتصاد و اشتغال  وبه کارگیری نیروهای جوان و مستعد منطقه رقم خواهد خورد.

محسن صحرا نورد در پایان با اشاره به زحمات و تلاش ها و همکاری های نیروهای دلسوز و متعهد،  سازمان جهاد کشاورزی،سازمان تعاون روستایی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی  گفت :جا دارد از مهندس حسین زند که در تامین به موقع نهاده ها، نقش مؤثر به عهده دارند، صمیمانه تشکر و قدر دانی کنیم و برای تمامی پرسنل دلسوز، متخصص و متعهد  آرزوی موفقیت از خداوند متعال مسالت داریم.