سبد نهاده های کشاورزی شرکت تعاونی تولیدی روستایی حیدر آباد کامل است

شرکت تعاونی تولیدی روستایی حیدر آباد از معدود مجموعه های تعاونی در سطح منطقه و بلکه استان قم به شمار می رود که سبد نهاده های کشاورزی  آن کامل است و همچنین داروهای شیمیایی، یارانه ای و غیره تکمیلی را به طور کامل در اختیار دارد به طوریکه کشاورزان تحت پوشش از این حیث با مشکل خاصی مواجه نیستند.

شرکت تعاونی تولیدی روستایی حیدر آباد از معدود مجموعه های تعاونی در سطح منطقه و بلکه استان قم به شمار می رود که سبد نهاده های کشاورزی  آن کامل است و همچنین داروهای شیمیایی، یارانه ای و غیره تکمیلی را به طور کامل در اختیار دارد به طوریکه کشاورزان تحت پوشش از این حیث با مشکل خاصی مواجه نیستند.

مهندس علیرضا تمیزی مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدی روستایی حیدر آباد، دانش آموخته رشته ی کشاورزی در مقطع کارشناسی ارشد است که به عنوان دانشجوی مقطع دکترا به تحصیل خود ادامه می دهد.

وی در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار ما با اعلام اینکه شرکت زیر نظر سازمان تعاون روستایی امورات را انجام می‌دهد؛ افزود: این شرکت از سال 1383 رسماً افتتاح و خود گردان شد که از آن زمان با سبد کودی و تغذیه ای کامل به کشاورزان عزیز و زحمتکش خدمات ارایه می کنیم.

مهندس علیرضا تمیزی با بیان اینکه توزیع و تأمین نهادهای  کشاورزی، از وظایف و خدمات اصلی این شرکت تعاونی محسوب می شود، خاطر نشان کرد: صندوق بیمه روستائیان  عشایری وکشاورزان  50 تا 60 خانوار روستایی را تحت پوشش حمایتی خود دارد که این تعداد خانوارها از صندوق مستمری دریافت می کنند. مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدی روستایی حیدر آباد همچنین اظهار داشت؛ از ابتدای شروع به کار کشاورزی، آماده سازی بستر زمین تا تغذیه گیاهی و مرحله برداشت محصول در کنار، کشاورزان عزیز هستیم و خدمات مورد نیاز را ارایه می دهیم. وی همچنین به بیان وضعیت اراضی و کشت و زرع در منطقه پرداخت و گفت: این منطقه به وسعت 4 هزار و 500 هکتار است که دو هزار هکتار آن به کشت گندم یک هزار به کشت جو، و یکصد و 10هکتار هم به کشت محصولات باغی از قبیل پسته و نظایر آن اختصاص دارد.

مهندس علیرضا تمیزی همچنین اظهار کرد؛ در سالجاری سطح زیر کشت غلات در منطقه کاهش یافته است. وی افزود: خوشبختانه به لحاظ تأمین و توزیع نهاده های کشاورزی مشکل خاصی نداریم و هر زمان که کشاورزان نیاز به نهاده داشته باشند در اختیار عزیزان قرار می دهیم. وی گفت: تمام خریدهای  شرکت تعاونی عمدتاً نقدی انجام می شود اما به منظور رفاه حال کشاورزان زحمتکش؛ اقلام مورد نیاز را به صورت شرایطی در اختیارشان قرار می دهیم .وی در خصوص کیفیت نهاده های کشاورزی نیز گفت: نهاده ها و کودی که توزیع می کنیم زیر نظر مستقیم شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است که چندین مرحله نمونه گیری و آزمایش و کنترل کیفیت می شود. مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدی روستایی حیدر آباد در ادامه همچنین از اجرای طرح لوله گذاری بهینه مصرف آب خبر دادو افزود که تا سال 1396 بیش از یکصد و 80 کیلومتر در سطح اراضی منطقه طرح لوله گذاری اجرا شده است.

وی در همین حال بر مدیریت صحیح و اصولی سیستم آبیاری اراضی تاکید کرد و گفت کشاورزان با آگاهی از مزایای آبیاری انتقال آب از لوله ها به  این سیستم نوین آبیاری ورود کرده اند.

مهندس علیرضا تمیزی با اظهار اینکه مشکل اصلی کشاورزان کمبود نقدینگی است؛ تصریح کرد: این شرکت تعاونی  زمانی موفق خواهد بود که کشاورزان موفق و تامین مالی شوند. چرا که تعامل فی مابین شرکت تعاونی و کشاورزان زحمتکش دو سویه است در این راستا قیمت گذاری اصولی محصولات کشاورزی، امری ضروری ارزیابی می شود. کشاورزان با سختی و مرارت کار کشت و زرع و تولید محصول را انجام  می دهند و انتظار دارند متناسب با زحمات خود بهره مند شوند، اکنون فصل برداشت محصول پنبه است و کشاورز از 8 تا 9 ماه قبل برای این محصول زحمت فراوان متحمل شده اند با این وجود مکانیزم شفاف و روشنی برای قیمت گذاری این محصول وجود ندارد و فرد یا مرجعی برای قیمت گذاری این محصول اقدام نمی کند.

مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدی روستایی حیدر آباد درپاسخ به سوال خبرنگار ما که خواستار توضیح بیشتر در خصوص عملکرد صندوق بیمه روستائیان ،عشایری وکشاورزان شد، گفت: این صندوق که روستاییان ، عشایر وکشاورزان را تحت پوشش حمایتی خود دارد از سال 84 به این قشرهای زحمتکش خدمات ارائه می کند. در این راستا، هر کشاورزی با 65 سال سن و 15 سال سابقه پرداخت حق بیمه می تواند بازنشسته و از صندوق حقوق دریافت کند.

وی خاطر نشان کرد، در حوزه بیمه درمانی هم باید اعلام کنیم خدمات این بیمه صرفاً به حوزه های درمانی محدود نمی شود، بلکه مزایای تامین اجتماعی را نیز برای کشاورزان و عشایر به همراه دارد .وی در ادامه اعلام کرد؛ تعداد 500  خانوار روستایی تحت پوشش این بیمه هستند که 25 نفر از آنها با شرایطی که اعلام کردن  بازنشسته شدن و 35 نفر متأسفانه دار فانی را وداع کردند و دو نفر هم از کار افتاده هستند. مهندس علیرضا تمیزی آنگاه با ارائه آماری از توزیع نهاده ها بین کشاورزان ادامه داد : از اول فروردین سال 1401 تا بیستم فروردین همان سال 1140تن کود بین کشاورزان منطقه توزیع شده درحالی که در مدت مشابه سالجاری این میزان به 1452 تن (یعنی 40 درصد افزایش) رسیده است.

وی همچنین از توزیع 998 تن کودهای فسفاته برای کشت غلات خبر داد و گفت که کشاورزان زحمتکش منطقه از عملکرد این شرکت  رضایت کامل دارند .مدیر عامل شرکت تعاونی تولید روستایی حیدر آباد با بیان اینکه درب دفتر شرکت همواره به روی کشاورزان نیز باز است؛ افزود: تلفن هاو موبایل ما نیز مدام روشن و پاسخگوی کشاورزان زحمتکش منطقه هستیم.

وی تصریح کرد: چنانچه بتوانیم نهاده ها را به صورت اعتباری از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تحویل و بین کشاورزان توزیع کنیم قطعاً آمار عملکرد در این حوزه 30 تا 40 درصد افزایش خواهد یافت.

مهندس علیرضا تمیزی در پایان ازهمکاری و تعامل مدیران سازمان جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی صمیمانه تشکر و قدر دانی کرد.