شرکت تعاونی تولید روستایی رحمت آباد بلحاظ ارائه خدمات گسترده در حوزه های مختلف کشاورزی سه دور تعاونی برتر شد

شرکت تعاونی تولید روستایی رحمت آباد که در سه دوره بعنوان تعاونی برتر استانی انتخاب و معرفی شده در زمره تعاونی های پویا با مدیریت کارآمد و مجرب محسوب می شود که تاکنون در زمینه های مختلف به کشاورزان زحمت کش خدمات ارزشمندی ارائه داده است.

شرکت تعاونی تولید روستایی رحمت آباد که در سه دوره بعنوان تعاونی برتر استانی انتخاب و معرفی شده در زمره تعاونی های پویا با مدیریت کارآمد و مجرب محسوب می شود که تاکنون در زمینه های مختلف به کشاورزان زحمت کش خدمات ارزشمندی ارائه داده است.

مهندس آزادی مدیرعامل این شرکت در مصاحبه اختصاصی با خبرنگارما؛ تعاونی ها و از جمله شرکت تعاونی تحت مدیریت خود را بازوی اجرایی سازمان جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی دانست و گفت که در سایه همکاری و تعامل و همسویی این شرکت؛ جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی وشرکت خدمات حمایتی کشاورزی در زمینه های مختلف به کشاورزان و به تبع آن ارتقاء کیفی و کمی تولیدات زراعی در راستای رونق بخشیدن ، تولید ملی کشت و مساعدت می کنیم .وی با بیان اینکه شرکت تعاونی تولید روستایی رحمت آباد در سال 1375 شکل گرفته؛ خاطرنشان کرد دولت در راستای حمایت از تعاونی ها؛ کارشناسان زبده دولتی را اززمان تأسیس تا سال 1380 به مدت 5 سال در تعاونی مستقر نمود و از سال 1380 شرکت تعاونی به افراد حقیقی واگذار ، بصورت خودکار به فعالیت و خدمات خود ادامه داد. مدیرعامل شرکت تعاونی تولید روستایی رحمت آباد با اشاره به اینکه سه هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه تحت پوشش خدمات شرکت تعاونی قرار دارد؛ تصریح کرد: از این مقدار اراضی حدود یک هزار و 600 هکتار به باغات اختصاص یافته که چهل درصد این باغات مثمر و 60 درصد به تدریج به باردهی و ثمردهی نزدیک می شود .وی با بیان اینکه پسته عمده محصول باغی در این منطقه محسوب می شود؛ افزود: در سطحی معادل 30 هکتار نیز به کشت و پرورش گل محمدی اقدام کرده اند. آقای آزادی آنگاه از اشتغال به کار مستقیم چهار نفر در شرکت و همکاری حدود 10 تا 15 نفر به صورت غیرمستقیم با این مجموعه ؛ خبر داد که عمدتاً به صورت فصلی مشغول به کار می شوند. وی سپس با اشاره به اقدامات زیر ساختی که تاکنون انجام شده؛ گفت: ازسال 1388 تاکنون حدود یکصد و بیست کیلومتر لوله گذاری و 1500 هکتار تسطیح اراضی انجام شده که در امر لوله گذاری دولت کمک و مشارکت موثری با ما بعمل آورد. مدیرعامل شرکت تعاونی تولید روستایی  رحمت آباد گفت: با انجام پروژه لوله کشی؛ افزون بر 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی شده است. وی تصریح کرد پروژه لوله کشی حایز اهمیت ویژه ای است چرا که در حفظ منابع زیرزمینی و توسعه زیرساخت ها؛مدیریت آب یک ضرورت محسوب می شود. مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی روستایی رحمت آباد در ادامه با اشاره به تعامل وهمکاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی؛ اظهار داشت: تا دو سال بعد از تأسیس شرکت و توزیع نهاده ها توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی صورت گرفت؛ و این شرکت تعاونی بعنوان کارگزار شرکت خدمات حمایتی در توزیع نهاده ها مشارکت داشت. وی با بیان اینکه توزیع کودهای سه گانه سهمیه سالانه از وظایف و خدمات اصلی این شرکت به شمار می رود، افزود: کودهای سه گانه سهمیه ای شامل اوره، فسفات، پتاس و مشتقات آن است خوشبختانه از این حیث هیچ مشکلی نداریم و سبد جامع کودی همواره در انبار شرکت موجود است که اول هر سال قرارداد و کار خرید انجام می دهیم و در سال زراعی کودهای پایه عمدتا پتاس و فسفات و بعد هم ازت را بین کشاورزان عزیز توزیع می کنیم.وی در همین زمینه از کودهای سرک نام برده که در افزایش و رشد رویشی و ارتقاء سطح کمی و کیفی محصولات نقش موثری دارد. آقای آزادی همچنین خاطرنشان کرد که تمامی پروسه تحویل و توزیع کودها تحت سیستم کنترل ، پایش و دقیقاً مطابق باحواله های صادره است.

وی با بیان اینکه سبد کودی خدمات حمایتی همواره در انبار موجود است اظهار داشت: سعی وتلاش ما همواره معطوف آن بوده که هر سه نوع (فسفات، پتاس، ازت) کود در انبار شرکت موجود باشد که در مواجه کشاورزان بلادرنگ تحویل گردد.خوشبختانه تشدید تحریمها – اگرچه در زمینه های مختلف برخی مشکلات را ایجاد کرد اما با مدیریت صحیح و اصولی هیچ مشکلی در زمینه تهیه و توزیع به موقع کود بین کشاورزان عزیز نداشته ایم که خدارو شکرگزاریم. وی در همین حال تصریح کرد که بیش از 10 نوع کود در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و توزیع کود را به صورت صددرصدحواله ای انجام می شود. و سیستم دستی به طور کلی حذف شده است. در عین حال ناظران برنحوه توزیع نظارت دارند. مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی روستایی رحمت آباد آنگاه به این نکته اشاره کرد به منظور جلوگیری از اقدامات فرصت طلبانه افراد سودجو در چرخه توزیع کود شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تفاهم نامه ای با دیگر شرکت ها امضا نموده که آنها برای توزیع کود از فیلتر ثبت شرکت خدمات حمایتی عبور کنند که کودهای توزیعی بامجوز و استانداردسازی شرکت خدمات حمایتی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد وی سپس خرید تضمینی محصولات کشاورزی را مورد اشاره قرار داد وگفت: از سال قبل سیاست دولت این بود که امور مربوط به کشاورزان از جمله خرید تضمینی کلزا بهترین نحو انجام شود کما اینکه سال گذشته به ما اعلام شد به منظور کوتاه نمودن و سهل تر شدن مسیر کشاورزان سازو کارهایی تعبیه شود که در این زمینه کار را به دو قسمت تقسیم نمودیم و 500تن کلزا به قیمت مناسب از کشاورزان خریداری و تحویل دولت شد. وی با بیان اینکه قیمت گذاری خوب دولت روی محصول کلزا انگیزه کشاورزان را درکشت این محصول استراتژیک افزون نموده، اعلام کرد: برای سالجاری نیز آمادگی خرید کلزای کشاورزان به قیمت مناسب داریم مدیرعامل شرکت تعاونی تولید روستایی رحمت آباد با اشاره به اینکه این شرکت تحت نظر سازمان تعاون روستایی فعالیت و خدمات دهی می کند. مدیریت این سازمان (تعاون روستایی  و شرکت خدمات حمایتی را کارآمد ، دلسوز، متعهد، مجرب و ولایی توصیف کرد . آقای آزادی با تأکید براینکه مزیت اصلی اقتصاد تعاونی این است که تمامی منافع آن به مردم می رسد ، افزود : دولت در یک اقدام ارزشمند دیگر به نفع کشاورزان ، با شرکت خدمات حمایتی مشارکت نمود که خرید محصولات استراتژیک از جمله غله بر مبنای کشت قراردادی انجام شود در واقع این سیاست گزاری در چهارچوب طرح الگوی کشت اتخاذ شده که به موازات افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی؛ نقدینگی کشاورزان نیز ارتقاء می یابد چرا که تمامی امکانات مورد نیاز دراین حوزه در دسترس کشاورزان قرار می گیرد. آقای آزادی مدیر مجرب و کارآزموده که دانش آموخته رشته زراعت و اصلاح نباتات در مقطع کارشناسی ارشد و نیز تحصیلکرده رشته نانو تکنولوژی است و جزء مدیران تحصیلکرده و کارآزموده تشکیلات تعاونی کشور محسوب می شود در پاسخ، به سوال خبرنگار ما که از جمله دلایل یا معیارهای انتخاب این شرکت تعاونی بعنوان تعاونی نمونه و برتر طی سه دوره ، جویا شد گفت: ارائه خدمات صادقانه به کشاورزان زحمت کش ، توزیع به موقع نهاده ها و ایجاد ارتباط و تعامل قوی بین شرکت  و کشاورزان عزیز که همواره پاسخگوی مسائل و مشکلات و پیگیر خواسته ها و نیازهای عزیزان بوده ایم. از جمله فاکتورهایی بوده که این شرکت در سه دوره بعنوان تعاونی نمونه و برتر انتخاب و معرفی شده که دوره سوم در سال قبل بوده است.

وی گفت: خدمت به مردم برای رضایت خداوند ، رضایت مردم را نیز به دنبال خواهد داشت و خداوند نیز در همه وقت کمک حال این تشکیلات بوده است. آقای آزادی گفت: این شرکت : بدون تردید تنها مجموعه تعاونی تولیدی محسوب می شود که انبار آن در فضایی به وسعت بیش از 400 متر تعبیه شده است. این مدیر تحصیل کرده و مجرب در تشکیلات تعاونی، همچنین در خصوص آموزش و ترویج مطالبی بیان داشت و گفت کلاسهای ترویجی بر مبنای نیاز هر فصل زراعی برای کشاورزان برگزار می شود. وی در پاسخ به این سوال که چه انتظار و خواسته ای از مسئولان ذیربط دارید، گفت: مسئولان دولت خدمتگزار آقای رئیسی وظایف خود را به نحو احسن انجام می دهند؛ اما خواهشی که از مسئولان متعهد و خدمتگزار داریم این است که تمامی مباحث مرتبط با بخش کشاورزی به تعاونی ها واگذار شود به بیان دیگر اختیارات این بخش به شرکت های تعاونی تفویض گردد این امر جایگاه تعاونی ها را هر چه بیشتر ارتقا داده و به مجموعه ها و شرکت های بیس تبدیل می کند کما اینکه در حال حاضر صددرصد دشت قم تحت پوشش تعاونی ها است که 57 هزار هکتار اراضی را شامل می شود. وی تصریح کرد: از آنجا که تعاونی ها هم اکنون نیز در حوزه های مختلف کشاورزی ، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و … مشکلات و نیازهای کشاورزان را پیگیری و مرتفع می سازند. تفویض اختیارات می تواند فعالیت و خدمات در بخش های مختلف را منسجم تر و پرشتاب ترنماید. همچنین اختصاص تسهیلات کم بهره به میزان بیشتر به تعاونی ها می تواند به خدمات دهی به کشاورزان عزیز ابعاد گسترده تری ببخشد و توان مالی عزیزان را ارتقاء دهد.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولید روستایی رحمت آباد سپس با قدردانی از زحمات و تلاشهای دولت گفت: دولت آقای رئیسی  در بخشهای مختلف از جمله برای کشاورزان عزیز و مبحث سند اراضی کشاورزی گام های ارزشمندی برداشته و تاکنون 70 تا 80 درصد اراضی کشاورزی سند دار شده اند . کشاورزانی هم  که تا کنون  موفق به اخذ سند  زمین های کشاورزی خود نشده اند. میتوانند به شرکت های تعاونی یا ادارات ثبت اسناد حوزه خود مراجعه کنند .  وی در پایان اززحمات؛ همکاری و تعامل مدیران سازمان جهاد کشاورزی –سازمان تعاون روستایی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی صمیمانه تشکر و قدردانی و برای تمام مسئولان متعهد و دلسوز آرزوی موفقیت کرد.