مدیرکل ثبت احوال قم اظهار کرد:

علی و فاطمه در صدر نام های انتخاب شده برای نوزادان قمی

مدیرکل ثبت احوال قم در یک گفتگو به مناسبت سوم دیماه روز ملی ثبت احوال گفت: نام های علی و فاطمه دارای بالاترین فراوانی در میان نوزادان متولد شده قمی هستند.

مدیرکل ثبت احوال قم در یک گفتگو به مناسبت سوم دیماه روز ملی ثبت احوال گفت: نام های علی و فاطمه دارای بالاترین فراوانی در میان نوزادان متولد شده قمی هستند.

منوچهر تیموری در گفتگو با ایرنای قم گفت: ثبت احوال قم در سال ۱۳۰۴ تاسیس و نخستین ولادت در تاریخ ۱۹ دی ماه همان سال ثبت شد.

وی در ادامه به فراوانی نام ها در استان قم از ابتدای امسال تا پایان آذرماه اشاره کرد و گفت: نام های علی، امیرعلی، محمدحسین، حسین، امیرحسین، محمد، محمدحسن، محمدعلی، محمد مهدی و محمدرضا بیشترین فراوانی را در میان پسران تازه متولد شده قمی دارند.

تیموری همچنین، به ترتیب فاطمه، زهرا، زینب، ریحانه، معصومه، حلما و نورا را از جمله اسامی دخترانه دارای بالاترین فراوانی در استان قم برشمرد.

وی گفت: هم اکنون ۹۵ درصد درخواست ها برای تغییر نام افراد در اداره ثبت انجام و نهایی می شود که به طور عمده مربوط به درخواست تغییر نام های نامناسب و یا تغییر نام های غیرمذهبی به مذهبی است و بقیه موارد از طریق دادسرا پیگیری و انجام می شود.

وی با اشاره به روند الکترونیکی شدن ثبت احوال و ایجاد زیرساخت های لازم گفت: تاکنون بیش از یک میلیون سند از قم در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ثبت شده و مردم برای دریافت خدمات سجلی، نیاز به حضور در اداره ثبت و محل تولد خود ندارند.

تیموری افزود: ۹۹ درصد وقایع حیاتی در قم (تولد، مرگ، ازدواج و طلاق) در زمان قانونی انجام می شود.

صدور و تعویض ۶۰ هزار جلد شناسنامه در سال

مدیرکل ثبت احوال قم اضافه کرد: صدور شناسنامه در قم روند پایگاه محور دارد و سالانه حدود ۶۰ هزار جلد شناسنامه صادر یا تعویض می شود.

وی گفت: در ۹ ماهه امسال، ۵۱ هزار و یک صد جلد شناسنامه صادر شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۵۰ نوع خدمت سجلی به مردم ارائه می شود که ۱۷ خدمت آن به صورت برونسپاری و از طریق ۲۰ دفتر پیشخوان در سطح استان قم صورت می گیرد.

تیموری افزود: برای رفاه حال بیشتر شهروندان، بتازگی مجوز برونسپاری خدمات به ۱۷ دفتر پیشخوان جدید صادر شده است.

وی گفت: در شهرستانها و بخش های تابع استان قم نیز بدلیل عدم تصویب و تشکیل ساختار اداری مربوطه، خدمات سجلی به صورت اعزام نیرو و بدون مراجعه شهروندان به قم برای دریافت خدمات معمول، انجام می شود.

تیموری افزود: در جعفر آباد دفتر پیشخوان فعال است و ۱۷ خدمت سجلی را ارائه می دهد، دفتر پیشخوان در شهرستان کهک نیز بزودی افتتاح می شود و برای خلجستان و سلفچگان نیز پیگیر ایجاد دفتر خدمات هستیم.

ثبت ۱۳ هزار و ۸۴۵ واقعه ولادت در قم

وی با اشاره به وقایع حیاتی در ۹ ماهه سال جاری گفت: ۱۳ هزار و ۸۴۵ ولادت در این مدت ثبت شده است که هفت هزار و ۱۲۱ نفر پسر و ۶ هزار و ۷۲۴ دختر هستند که یک درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

به گفته تیموری؛ طی این مدت همچنین چهار هزار و ۹۰۰ واقعه وفات ثبت شده است که تغییر چندانی با مدت مشابه سال قبل ندارد.

وی از ثبت پنج هزار و ۳۰۲ مورد ازدواج در ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نشان نمی دهد.

تیموری در بخش دیگری از این گفت و گو، اعلام کرد: نرخ خام ولادت در استان قم در سال ۱۴۰۱ رقم ۱۴.۷ بوده و این درحالی است که نرخ خام کشوری ولادت ۱۲.۹ است.

تیموری اظهار داشت: نرخ خام وفات در قم ۵.۲ و در کشور ۵ است.

وی افزود: رتبه قم در نرخ خام ولادت در کشور ۹ و وفات ۱۱ است.

مدیرکل ثبت احوال قم همچنین افزود: نرخ ازدواج در قم در سال ۱۴۰۱ ۵.۸ می باشد، این درحالی است که نرخ کشوری ۶.۳ است.